Hoe belangrijk is metabolisme met cutten

Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Je metabolisme is een belangrijke factor wanneer je wilt afvallen, cutten en spieren wilt opbouwen. Het is namelijk van belang dat deze snel genoeg draait, zodat je lichaam calorieën kan omzetten in energie in plaats van opslaat als vet. Deze energie is weer nodig om gezond af te vallen,cutten en spieren op te bouwen. Wij mensen houden nu eenmaal van vergelijken en dat doen we dus ook dagelijks en we laten ons er ook altijd door beïnvloeden. Want hoe frustrerend is het om een ander wel te zien afvallen en gespierder te zien worden, maar we vergeten allemaal een ding “Niemand is hetzelfde” en daarom moeten  we dus ook nooit een voedingsschema of fitness schema van iemand anders proberen en denken dat dat het ultieme schema is, Maar we moeten alles op ons eigen lichaam laten afstemmen.

Lichaamstype

Je lichaamstype omvat vele zaken als botstructuur, aanleg tot spieren aanmaken, aanleg tot vet aanzetten, lengte van ledematen, metabolisme en ga zo maar door. Gelukkig val je niet onder één specifiek lichaamstype anders zouden we er allemaal hetzelfde uitzien. Elk lichaamstype heeft zo zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. Laat je lichaamstype je echter niet weerhouden van wat je wil bereiken. Het is voor ieder lichaamstype mogelijk er atletisch uit te zien. Alhoewel er wel degelijk een verschil in uiteindelijk fysiek zit tussen de drie lichaamstypen, zoals je hieronder kunt zien.

Ectomorph

De ectomorph is de dunste van het stel. De ectomorph wordt gekenmerkt door zijn lange ledematen, smal postuur, weinig lichaamsvet en smalle schouders. Voor de ectomorph is het moeilijk spieren aan te maken, maar hij zet ook niet snel vet aan. Dit komt door zijn snelle stofwisseling. Ectomorphs worden vaak ook hardgainers genoemd.

Lijst van kenmerken:

  • Snel metabolisme
  • Smal postuur
  • Dunne botstructuur
  • Langzame spierontwikkeling
  • Zet langzaam vet aan
  • Lange ledematen

Mesomorph

De mesomorph is het ideale lichaamstype voor bodybuilding, dit komt door zijn grote botstructuur, grote spieren en atletische fysiek. De spiergroei verloopt sneller dan die van een ectomorph. De mesomorph zet daarentegen wel iets sneller vet aan, maar dit is binnen een mum van tijd weer verbrand. Mesomorphs hebben ook van nature veel spierkracht, wat natuurlijk ook weer leidt tot een snellere spiergroei.

Lijst van kenmerken:

  • Normaal metabolisme
  • Atletisch postuur
  • Grote botstructuur
  • Snelle spierontwikkeling
  • Zet iets sneller vet aan dan ectomorphs

Endomorph

De endomorph wordt gekenmerkt door zijn zachte en flinke uiterlijk. Endomorphs komen het snelst aan in vet, maar hebben ook de snelste spiergroei van de drie. Dit is ook weer te wijten aan het metabolisme, wat bij endomorphs het langzaamst is. Vaak hebben endomorphs korte ledematen en zijn over het algemeen ook klein. De endomorph heeft van nature ook sterke bovenbenen.

Lijst van kenmerken:

  • Langzaam metabolisme
  • Flink postuur
  • Grote botstructuur
  • Snelle spierontwikkeling
  • Zet snel vet aan

Hoe krijg je een gezond metabolisme?

          • Eet vijf tot zes maaltijden per dag. De traditionele drie maaltijden per dag zijn gewoon niet genoeg om vet te verbranden.
            Elke keer dat je eet wordt je verbranding aangeslingerd om te verbranden wat je hebt gegeten, en je begint het voedsel direct af te breken, waarbij alles gebruikt wordt wat er in zit, van energie tot de voedingsstoffen. Wanneer je maar drie maaltijden per dag eet heeft je verbranding (je metabolisme) de tijd om rustig aan te gaan doen tussen de maaltijden door. Dat is niet erg efficiënt als je vet wilt verbranden. Je doel moet zijn om je metabolisme in de hogere versnelling te houden om zoveel mogelijk vet te kunnen verbranden. Dit kan je het beste bereiken door je voedsel te verdelen over vijf of zes kleinere maaltijden per dag, of door ongeveer iedere 2.5 tot 3 uur te eten. Het eten van meer maaltijden betekent niet dat je elke maaltijd als een paard moet gaan eten; het betekent gewoon dat je de normale drie maaltijden eet, maar dat je tussen door een kleine extra maaltijd eet. Het voordeel hiervan is tweeledig:
            • Het houdt je metabolisme hoog
            • Het maakt je minder hongerig bij je volgende maaltijd, waardoor je minder zult willen eten.Het is vaak niet praktisch om een maaltijd klaar te maken halverwege de ochtend of tussen je andere maaltijden door. Je kunt hiervoor proteïnerepen eten, die je gewoon in de sportwinkel of op het Internet kunt kopen. Kijk wel dat je een reep neemt waarin het percentage koolhydraten laag is en het percentage proteïne hoog.
          • Eet meer proteïnen
            Je lichaam heeft 2 keer zoveel energie nodig voor het verteren van proteïnen (beter bekend als eiwitten) dan voor het verteren van koolhydraten en/of vetten. Proteïnen zitten in eieren, vis, kip, tofu, magere rund- en varkensvlees, zuivelproducten en noten.
          • Train met zware gewichten. cardio wordt vaak overschat. Het activeren van je metabolisme gaat beter als je traint met losse zware gewichten. Ja, als je gaat hardlopen verslindt je lichaam energie,  maar Cutten doe je in eerste instantie met voeding, Cardio is een extraatje. En jazeker, een uur duursport verbrandt meer energie dan een uur trainen met gewichten. Daarom hebben wetenschappers en ook trainers ons jarenlang verteld dat we aan cardio moesten doen als we wilden cutten. Dat advies is verouderd. Het wordt de laatste jaren steeds duidelijker dat cutten beter gaat met een krachttraining die is aangepast op de cut. Spieren zijn de vetverbrandingsmotoren van het lichaam. Hoe meer spieren, hoe hoger het metabolisme, hoe hoger de vetverbranding.
      • HIIT, Hight Intensity Interval Training, waarbij je met intervallen tussen de 70-90 procent traint, 10-20 minuten.Voor vetverlies tijdens de cutfase zou ik geen HIIT gebruiken. Het verschil zit namelijk in het feit dat je met HIIT meer calorieën (en daardoor later meer vet) verbrandt.
        • Ondersteun je voeding met supplementen. Voeding en training zijn de allerbelangrijkste instrumenten die je tot je beschikking hebt als je vet wilt verliezen tijdens het cuttten, Maar als je voeding en training optimaal zijn, dan kun je nog meer succes behalen als je met beleid supplementen inzet. wij raden je de volgende supplementen aan.

Lees meer over Total Protein Jay Cutler

Lees meer over Legend - Jay Cutler

Lees meer over 24hr Muscle Essentials

Lees 1374 keer

 

   atila banner becoma a champion