Waarom de fitness schema’s van Basic-fit onvoldoende zijn!

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Bijna iedereen sport bij Basic-fit tegenwoordig en deze sportscholen werken met standaard trainingsschema’s die meestal worden uitgevoerd op fitnessapparaten. Lekker handig wanneer je samen met een vriend of vriendin sport, zodat jullie allebei dezelfde oefeningen met dezelfde zwaarte en frequentie kunnen doen. Maar werkt het wel? Heeft zo’n standaard programma met fitnessapparaten op jouw lijf hetzelfde effect als op het lichaam van je vriend of vriendin? En is het goed om met fitnessapparaten te trainen. Om kort en duidelijk te zijn: nee. Elk lichaam is anders: de één is lang en dun, de ander klein en wat forser. De kans dat een standaard trainingsschema precies bij jouw lijf aansluit is minimaal, dus loont het de moeite om uit te zoeken waarop jouw lichaam het beste reageert.

Losse gewichten of fitnessapparaten?

Een goede workout met losse gewichten kan vele malen effectiever zijn dan een workout met Fitnessapparaten. Met losse gewichten pak je alle spieren apart aan. Dit betekend dus ook dat de sterkere spieren de zwakkere spieren niet kunnen compenseren en dus wel moeten werken om bij te blijven! Met losse gewichten is vrijwel iedere spier perfect te trainen.

Onderzoek

Uit onderzoek van de universiteit van Minnesota is naar voren gekomen dat een groep die met losse gewichten trainde duidelijk een betere balans en spierkracht ontwikkelde dan een groep die met machines trainde. De groep die met een apparaat trainde, had 57% meer kracht na zestien weken. De groep die met losse gewichten trainde, had 115% meer kracht na zestien weken. Omdat het hier om een kleine onderzoeksgroep met 20 proefpersonen gaat, is het lastig om hier hele zware conclusies aan te verbinden.

Daarnaast is er onderzoek gedaan naar het verschil in spierspanning tussen bankdrukken met een stang of met een Smith-machine. Uit dit onderzoek blijkt dat de borstspieren beter geactiveerd worden als sporters met een stang trainen in vergelijking met een Smith-machine.

Voordelen Fitnessapparaten

– Bieden ondersteuning
– Zijn zonder al teveel voorkennis te gebruiken
– Bevatten handige plaatjes over de uit te voeren oefening

Nadelen Fitnessapparaten

Vaste fitnesstoestellen hebben niet alleen voordelen ten opzichte van losse gewichten. Deze oefeningen hebben namelijk een kleinere bewegingsvrijheid. Daarnaast zorgt een vaste positie er voor dat er minder intensief getraind wordt omdat er minder controle en stabiliteit nodig is. Sommige fitnesstoestellen kunnen lastig zijn om in te stellen en voor grote of kleine mensen zal een oefening niet altijd lekker uitvoerbaar zijn, omdat het apparaat niet goed bij het lichaam past. Ook worden hulpspieren niet voldoende getraind en zal je minder kracht ontwikkelen dan waar neer je traint met losse gewichten

Verhoogd risico op overtraining

Doordat je spieren bij machines meer geïsoleerd getraind worden, loop je wat meer risico op overtraining, als je vaak dezelfde oefeningen doet

Een beperkte toename van functionele kracht

Een oefening op een machine volgt vaak een beweging die in het dagelijkse leven niet op exact dezelfde wijze wordt uitgevoerd. Als je in de sportschool steeds meer gewicht aan de apparaten kunt hangen, heb je het gevoel dat je snel veel sterker aan het worden bent. Maar als je in het echte leven bijvoorbeeld een zware doos moet optillen, dan gebruik je niet alleen die grote spieren, die je zo intensief getraind hebt, maar moet je ook allerlei kleine spieren aanspreken die voor stabilisatie zorgen, terwijl je die in de sportschool zorgvuldig van training uitgesloten hebt. Dan geldt ineens het principe dat je zo sterk bent als je zwakste schakel, daar gaat je ego!

De veiligheid van fitnessapparaten

Sommigen vertrouwen dusdanig op de onfeilbaarheid van de machine dat ze het zelfstandig denken uitschakelen. Zelfs als je de juiste beweging maakt, geleid door de machine, kan er sprake zijn van overbelasting als je er teveel gewicht aan hangt en je gezonde verstand weglaat. Bij sommige beenmachines loop je verhoogt risico op blessures in de onderrug en de knieën, doordat de machine je lichaam op slot zet en je, door het gebruik van teveel gewicht, te grote druk uitoefent op bepaalde wervels of gewrichten, terwijl bij het gebruik van een halter bij kniebuigingen (squats) je lichaam automatisch een natuurlijk bewegingspatroon volgt, waardoor de druk meer verdeeld wordt.

Voordelen Losse gewichten

Het gebruik van losse gewichten zorgt ervoor dat er meer wordt gevraagd van de core stabiliteit. Zo moeten je buik en rugspieren harder werken om het ongecontroleerde gewicht te balanceren. Er is meer communicatie vereist tussen de spieren en zenuwen bij het gebruik van losse gewichten en dat maakt de oefening dus ook intensiever, waardoor de neuromusculaire efficiëntie beter getraind wordt. Losse gewichten zorgen voor meer bewegingsvrijheid waardoor in verschillende bewegingsvlakken getraind kan worden. Hierdoor leer je om oefeningen beter uit te voeren, waardoor bewegingen in het dagelijks leven ook makkelijker worden.

Daarnaast kunnen met losse gewichten complexe en full body oefeningen uitgevoerd worden, waardoor meer energie wordt verbruikt en dus meer calorieën worden verbrand vergeleken met oefeningen op vaste fitnesstoestellen.

Meer kleine spieren worden aangesproken

Met losse gewichten zoals halters en dumbells, zal elke oefening meer synergetische spieren aanspreken, die jouw lichaam bij het verplaatsen van het gewicht helpen. Hierdoor kan jij je meer concentreren op de grote bewegingen en toch kleinere spieren meetrainen, zonder dat je daarvoor nog geïsoleerde oefeningen hoeft te doen.

Toename van functionele kracht

Veel oefeningen die we met losse gewichten doen vertonen veel overeenkomst met bewegingen in het dagelijkse leven. Daardoor zal de krachtstoename in de sportschool in gelijke mate merkbaar zijn bij activiteiten buiten de sportschool.

Toename van lichamelijke balans

Doordat je meer stabilisatiespieren gebruikt met losse gewichten is dit gunstig voor je balans en coördinatie. Dit kan je nog extra verbeteren door oefeningen met bijvoorbeeld dumbells te doen terwijl je met je rug op een fitnessball ligt. Als je op deze wijze ‘flies’ doet moet je lichaam voortdurend corrigeren tijdens de beweging, waardoor je extra stabilisatiespieren aanspreekt.

Nadelen losse gewichten

– Meer kennis nodig
– Kans op blessures is veel groter bij een onjuiste houding

Vraag om hulp en advies
Hoewel er voor beide veel te zeggen is, blijken losse gewichten toch vaak een betere keuze te zijn. Zelfs beginners zouden moeten proberen zo snel mogelijk met losse gewichten te leren trainen, naast het gebruik van de machines, omdat ze hiermee sneller progressie zullen boeken, waar het uiteindelijk toch om te doen is.Het grote probleem met het trainen met losse gewichten is het feit dat de overgrote meerderheid van de mensen, zeker een beginneling niet weet hoe ze oefeningen hiermee correct moeten uitvoeren. Om deze reden zal jij misschien ook niet geneigd zijn om met losse gewichten aan de slag te gaan om je spieren te trainen.

Om te leren hoe je je fitness oefeningen goed kunt uitvoeren met losse gewichten kun je vrij gemakkelijk informatie inwinnen. Kijk eens rond in de sportschool hoe anderen hun oefeningen doen en desnoods vraag je ze voor informatie. Laat je niet afschrikken door de gespierde mannen en vrouwen in het krachthonk. Ze willen hetzelfde bereiken als jou. Vet verliezen en spiermassa aankomen. Ooit zijn zij ook begonnen op hetzelfde niveau als jou. Doordat ze wat meer ervaring hebben zullen ze jou vaak ook helpen met de juiste houding en nieuwe oefeningen.

Zie je dit niet zitten dan kun je genoeg informatie op het internet vinden die stap voor stap aangeven hoe je moet beginnen, maar ook wij van Body & Power kunnen jou helpen met een voedingsschema of fitness schema opmaat voor:
- voeding/ fitness schema Cutten  10.00
- voedingsschema op maat           10.00

Maar ook de beginneling kan bij ons terecht voor een voeding of fitness schema op maat voor maar € 10.00 heb je al een compleet pakket en voor vragen staan we altijd voor kosteloos voor je klaar.

Lees 2770 keer

 

   atila banner becoma a champion