Sporten en eten met Coeliakie

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Gluten vrij eten is een behoorlijke hype in Nederland en er wordt steeds meer gluten vrije voeding aangeboden en dat is een hele verademing voor de mensen die echt niet tegen gluten kunnen want dan kunnen ze ook meer genieten van alle soorten voeding. Nu denk je misschien “wat een onzin” dat gluten vrij eten , maar voor mensen met Coeliakie is dit dus elke dag weer worstelen met wat ze wel en niet kunnen eten en al helemaal als ze ook nog eens veel aan sport doen!

Wat is coeliakie?

Coeliakie (spreek uit: seuliakíé) is een intolerantie voor gluten. Dat wil zeggen dat mensen met coeliakie gluten niet verdragen. Gluten is een eiwit dat voorkomt in tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut. Daarnaast is haver in Nederland vaak besmet met tarwe en het wordt daarom meestal ook niet verdragen door mensen met coeliakie. Voedsel dat gluten bevat, veroorzaakt bij mensen met coeliakie een beschadiging van het slijmvlies van de dunne darm.

Sportvoeding voor mensen met Coeliakie

Bij fysieke inspanningen maakt het lichaam hoofdzakelijk gebruik van koolhydraten en vetten als brandstofbron. Hoe hoger de intensiteit, hoe hoger de koolhydraatverbranding. Bij een te kort aan koolhydraten worden ook eiwitten als brandstofbron gebruikt.Ook bij mensen met coeliakie is het belangrijk dat ze bij het sporten voldoende koolhydraten, vetten en eiwitten binnen krijgen, maar dat is echt niet altijd even makkelijk want waar kunnen zij deze voedingsstoffen nu uit halen zonder ziek te worden?

Koolhydraten: aardappelen, glutenvrij brood, quinoa, brui-ne rijst, amaranth, maar ook sommige groenten en fruit.
Eiwitten: mager vlees, vis, eieren, magere melk, yoghurt, kaas, sojaproducten,…
Vetten: olijf-, zonnebloem-, olie, minarine met laag gehalte verzadigde vetzuren, vette vis (zalm), avocado,

Het wordt een stuk makkelijker om glutenvrij te eten als je de kant-en-klare producten links laat liggen en vooral voor verse producten kiest.

Combineer glutenvrij met koolhydraatarm

In veel supermarkten vind je tegenwoordig een heel schap met glutenvrije producten. Hoewel dit een makkelijke manier is om vervanging te vinden voor standaard producten zoals brood, wraps of cake, raad ik het niet aan. Afgezien van dat het glutenvrij is, scoren deze producten namelijk erg laag wat betreft voedingswaarde. Ze bevatten vaak diverse kleur-geur en smaakstoffen die je gezondheid geen goed doen.

Bovendien zijn de gedroogde zetmelen van rijst of mais die in veel glutenvrije producten worden gebruikt voor je lijf nog steeds een suikerbom. Koolhydraten worden in je lijf immers afgebroken tot glucose. En omdat deze producten meestal ook nauwelijks vezels bevatten doen ze je bloedsuikerspiegel heel snel stijgen. 

Als je gevarieerd eet met veel verse groenten, noten en zaden, glutenvrije granen en gezonde vetten zul je door een glutenvrij dieet niet snel voedingsstoffen missen. Granen bevatten vooral veel koolhydraten, en daar krijgen we over het algemeen meer dan genoeg van binnen. Ook in fruit, zetmeelrijke groenten, noten en peulvruchten zitten koolhydraten. Naast de koolhydraten bevatten granen ook voedingsvezels, ijzer, vitamine B1 en foliumzuur. Maar die krijg je ook ruimschoots binnen als je onderstaande producten aan je dieet toevoegt:

  • boekweitkorrels en -vlokken
  • quinoa en amaranth
  • zilvervliesrijst
  • peulvruchten
  • lijn-, sesam- en maanzaad, chiazaad
  • zonnebloempitten, pompoenpitten
  • groente, fruit en rauwkost
  • noten
  • gedroogde en gekweekte zuidvruchten.

Om voldoende jodium binnen te krijgen is het aan te raden ook regelmatig producten te eten die uit zee komen. Dat kan vis zijn (kies dan voor wilde vette vis) maar ook zeegroenten: zeewier of algen in allerlei vormen (bijvoorbeeld kelppoeder of spirulina).

Supplementen en Coeliakie

Over het algemeen genomen krijgen we in Nederland de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitaminen en mineralen via het dagelijkse voedsel in ons lichaam. Het hele jaar door zijn er veel fruit- en groentesoorten verkrijgbaar, waardoor variatie mogelijk is.Echter voor mensen met coeliakie die ook regelmatig sporten is het binnen krijgen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitaminen en mineralen via het dagelijkse voedsel best moeilijk, en daarom is het voor hun erg belangrijk dat ze supplementen gebruiken. Maar tegenwoordig zitten in heel veel supplementen ook gluten of sporen van van gluten en daarom is het belangrijk dat je echt supplementen gebruikt die van hoge kwaliteit zijn zodat je niet ziek wordt, maar gezond kunt blijven sporten en het maximale uit je zelf kunt halen want ook mensen met coeliakie kunnen topsporter worden!

Welke supplementen kun je gebruiken als je coeliakie hebt?

Lees meer over: Whey Power

Lees meer over: BCAA 2:1:1

Lees meer over: Omega 3

Lees meer over:  ZMA

Lees meer over: Sport Multivitaminen

Lees 410 keer

 

   atila banner becoma a champion