Waarom iedereen supersets zou moeten doen

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Snel spiermassa opbouwen en zichtbare spieren, dat is wat de meeste willen die aan het trainen zijn in de sportschool. En de meeste zijn dan ook opzoek naar het perfecte schema en de perfecte oefening, maar krachttraining kun je op heel veel manieren doen en er is niet echt een ultieme oefening of fitness schema. Ieder lichaam is anders en wat voor je buurman werkt, werk voor jou misschien minder. Toch zijn er manieren die beter werken dan andere en die iedereen zou moeten doen die meer en sneller spiermassa willen opbouwen. Een van die manieren is het doen van supersets.

Wat zijn supersets

Een normale uitvoering van een oefening bestaat uit een set van 8 tot 12 herhalingen en soms 15 waarna een korte periode van rust volgt van meestal 1 minuut. Na de rustperiode wordt de volgende set gedaan. Toch zie je in de sportschool dat er veel sporters zijn die juiste in die rust lekker gaan kletsen of op hun telefoon gaan en dan duurt die rust soms veel langer. En dat heeft meer nadelen voor je spieren dan je denkt, want je spierbelasting wordt veel minder waar door ze ook niet groeien en je dus voor niks traint.

Een superset werkt anders. Bij een superset worden twee oefeningen uitgevoerd achter elkaar zonder een rustpauze. Van de ene oefening wordt een set gedaan direct gevolg door een set van de andere oefening. Hierna volgt de rustperiode pas. Iemand die een superset uitvoert heeft voldoende kracht voor de eerste oefening maar bij de tweede oefening is er minder kracht. De rustperiode wordt overgeslagen waardoor de spier meer vermoeid is tijdens de tweede set. De spieren hebben dan geen tijd om zich te herstellen en op deze manier worden ze veel meer geprikkeld om te groeien.

Welke superset is het beste?

Supersets kun je op een aantal manieren doen, maar de meest gebruikte manier om supersets te doen is met oefeningen voor dezelfde spiergroep. Een voorbeeld hiervan zijn dumbbell bench press en dumbbell flys die beiden voor de borst gedaan worden. De eerste set dumbbell bench press wordt gedaan direct gevolgd door een set dumbbell flys. Het doel is om de spiergroep volledig tot failure te trainen. De eerste set kan met een zwaar gewicht worden gedaan, maar voor de tweede set van de andere oefening kan een lichter gewicht gebruikt worden omdat de spieren al vermoeid zijn door de eerste set.

Hogere verbranding door supersets

Bij het doen van supersets gebruik je per training een groot aantal spieren en omdat je minder rust heb is de trainingsintensiteit groter. Daardoor zal je verbranding bij het gebruik van supersets ook een stuk hoger liggen dan bij een normale training. Perfect dus als je een lager vetpercentage wil.

Meer spiermassa met supersets in minder tijd

Een ander groot voordeel van supersets is dat je minder tijd kwijt bent om te trainen. Je voert de oefeningen direct na elkaar uit en rust daarna maar een keer. Het totale aantal minuten rust daalt dus waardoor je minder tijd kwijt bent met trainen. Je kunt dus

fitness schema supersets

Dit schema kun je als afwisseling gebruiken op je gewone schema. Je kan de ene week je normale schema trainen en de andere week het superset fitness schema. Je zal binnen een paar weken echt een verschil zien en voelen.

spiergroep reps oefening rust oefening rust
Borst 12x  dumbbell bench press  0 min     dumbbell flys 1 min
Billen 12x  cable lateral raise 0 min     Cable Crossover  1 min
Benen 12x  barbell squat 0 min     barbell lunges 1 min
abs/buik 12x  Wood Chopper 0 min     cable abs crunch 1 min
rug 12x  Cable Rear Flys  0 min     Cable face pull 1 min
Schouders 12x  cable lateral raise 0 min     Cable Crossover  1 min
kuiten  12x  barbell calf raise 0 min     Calf Press on the Leg Press  1 min
Biceps 12x  Hammer Curls 0 min     Overhead Cable Curl 1 min

Supplementen en supersets

Als je aan krachttraining doet dan is zijn er een aantal dingen heel belangrijk

A) Goede voeding
B) goede training
C) ruste
D) supplementen

met supplementen bedoelen we voornamelijk de eiwitten. het is bijna onmogelijk om voldoende eiwitten via je voeding binnen te krijgen en daarom is het heel belangrijk dat je doormiddel van een eiwitshake zorgt dat je genoeg binnen krijgt. Er zijn nog steeds veel sporters die heel graag spieren willen en een laag vetpercentage, maar te weinig aandacht aan hun voeding besteden en daardoor niet het gewenste resultaat behalen. Vooral de dames vinden een eiwitshake vaak overbodig, maar gelukkig is dat beetje bij beetje aan het veranderen en beginnen ook zij het nut van deze shakes in te zien.

Welke eiwitten shakes kun je het beste gebruiken?

lees meer over Whey Perfection 

Lees meer over Whey Delicious

Lees meer over: Lady Power

Fatburners voor een lager vetpercentage

Naast je goede training kun je natuurlijk ook fatburner slikken om je vetpercentage nog sneller te verlagen. wij adviseren de onderstaande fatburners.

Lees meer overLady Fat burner

Lees meer overFat Killer

Lees 161 keer

 

   atila banner becoma a champion