fbpx

Het geheim van slank blijven in de winter na je 30ste

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Een gezond gewicht hebben en houden is veel makkelijker als je jong bent, maar na je 30e vertraagt je stofwisseling en de naald van de weegschaal kruipt langzaam omhoog en de vetrolletjes worden groter. En tijdens de winter gaat dit nog een stukje sneller. Afvallen of op gewicht blijven in de winter is voor veel mensen allesbehalve eenvoudig, het is koud en guur en het liefst lig je lekker onder een dekentje op de bank, Maar als je onder een dekentje op de bank gaat liggen om je favoriete serie te kijken weet je één ding zeker, je zult niet afvallen, maar aankomen. En die paar extra kilo’s in de winter maken eigenlijk helemaal niet uit. Het is helemaal niet zo erg, je hebt toch een dikke laag kleding eroverheen zitten! En in januari begin je net als iedereen gewoon weer met afvallen voor de zomer zodat je weer in je bikini past, Maar vanaf je 30ste kan dit wel eens extra moeilijk of misschien wel onmogelijk worden.

 Je stofwisseling is lager in de winter.

Na je 30ste heb je naast dat je beetje bij beetje je spieren verliest ook nog een ander probleem. Je stofwisseling of ook wel je metabolisme wordt ook met het jaar beetje bij beetje minder. En dus kun je niet blijven eten en drinken zoals je gewend was in je 20-er jaren. Maar ook in de winter heb je vanaf je 30ste een extra probleem, want in de herft en winter is je stofwisseling nog lager dan in de zomer.Onderzoek laat zien dat het verschil in gewicht tussen zomer en wintermaanden bij vrouwen vanaf de 30 meestal groter is dan 5%. Dit komt vaak omdat je minder buiten komt dan in de zomer vanwege de temperaturen. Je zult hoogstwaarschijnlijk niet in je zwemkleding buiten rondlopen. En je zal minder lichamelijk actief zijn in de winter. Verder heeft de seizoensvariatie waarschijnlijk ook effect op de hoormoonhuishouding (eetlustregulatie) en stofwisseling. In de winter heb je natuurlijk ook nog de feestdagen, zoals kerst. Met zulke feestdagen ga je waarschijnlijk veel eten, waardoor het nog moeilijker wordt om af te vallen of om op gewicht te blijven.

Hoe moet je eten in de winter?

In de herfst en winter eten we vaak calorierijker dan in de lente en zomer. Op zich is dat een natuurlijk mechanisme, je lichaam heeft ook meer nodig om de koude en barre wintermaanden door te komen. Al is dat tegenwoordig vooral spreekwoordelijk, want als we het koud hebben, zetten we gewoon de verwarming een standje hoger… Toch heb je instinctief vaak zin om meer en vaak ook vetter te eten in de donkere maanden.

Koolhydraten in de winter

Eet beperkt koolhydraten zoals brood en pasta. En let zeker ook op het bijbehorende beleg en de sauzen. Kies liever mager vlees dan een vette kaas voor op je boterham, wees zuinig met boter en vermijd vette sauzen. Vervang boter bijvoorbeeld door olijfolie. Breng je gerechten liever op smaak met (verse) kruiden als tijm en rosmarijn. Of met knoflook. Knoflook bevat veel suiker, 22 gram per 100 gram knoflook, maar 1 teentje (0,4 gram suiker per 2 gram) kan natuurlijk geen kwaad. Of gebruik een beetje knoflookpoeder, dan krijg je nog minder suikers binnen

Vetten in de winter.

Vermijd voedingsmiddelen met veel dierlijke vetten, zoals salami, worst, boter en vette kazen. Deze bevatten veel verzadigde vetzuren. Geef de voorkeur aan producten met onverzadigde vetzuren, zoals amandelen, cashewnoten, makreel, eieren, avocado, zalm en haring.

Eiwitten in de winter.

Voldoende eiwitten eten in de winter is erg belangrijk. Eiwitten helpen je lichaam om warm te blijven en ze geven je een vol gevoel zo dat je minder zin in snaaien hebt.
Maar het alle belangrijkste om voldoende eiwitten in de winter te eten en te drinken is omdat je graag je spieren wilt behouden waar je in de lente en zomer zo hard voor getraind hebt. Anders kun je in januari weer helemaal opnieuw beginnen. En na je 30ste wordt dat alleen maar moeilijker. Om binnen een paar maanden weer in vorm te zijn voor de zomer.

Groente en fruit

Vezels van groente en fruit werken verzadigend zodat je bloedsuikerspiegel constant blijft. Hoge pieken in je bloedsuikerspiegel zorgen namelijk eerder voor hongergevoelens, zodat je weer wilt eten en daardoor kom je aan. Dat wil je niet, je wilt fit zijn. Groente en fruit bevat ook vitaminen, mineralen, koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten, die je nodig hebt voor talloze lichaamsprocessen.

Vis

Volgens het Voedingscentrum hoef je maar één keer in de week vis te eten omdat de gezonde effecten van meerder keren vis eten per week, onvoldoende zouden zijn aangetoond. Zonder hier verder op in te gaan, zou ik zeggen kijk eens naar groepen mensen waar de meeste 100-plussers voorkomen. Japanners uit Okinawa en de inwoners van Sardinië bijvoorbeeld, zij eten veel vis. Daarnaast bevat vis bijzonder veel gezonde omega 3 vetten en daarvan is bewezen dat ze bijdragen aan het voorkomen van depressies en zelfs je vetverbranding stimuleren.

Volle granen

Volle granen zijn erg gezond. Je vindt ze onder andere in volkoren brood, havermout, quinoa en bruine rijst. Ze bevatten veel vezels en antioxidanten. Van vezels is bekend dat ze je darmen goed doen. Volle granen geven je eveneens een langdurig vol gevoel.
Vet verbranding na je 30e in de winter
In de winter is je metabolisme al lager dus is het belangrijk dat je goed eet en traint om je spieren die je in de lente en zomer hebt opgebouwd behoud. Je spieren zijn de grootste vet verbranders en als je dus minder spiermassa hebt zal je ook minder vet verbranden en zal je dus ook sneller dikker worden. Het doen van krachtraining na je 30e levensjaar in de herfst en winter is dus heel erg belangrijk. En al helemaal als je mooi slank en fit aan het einde van de winter wilt zijn. En niet steeds maar mee wilt doen aan die dieet en afvalrace na 1 januari.

Fitness schema voor vrouwen na hun 30ste in de winter

Blijven sporten in de winter is heel erg belangrijk om in de winter op gewicht te blijven en misschien nog wat extra kilootjes kwet te raken. Wij hebben speciaal voor vrouwen die boven de dertig zijn een fitness schema samengesteld om af te vallen en meer vet te verbranden tijdens de winter.
download hier het schemafitness schema voor vrouwen boven de dertig

Welke supplementen kun je het beste gebruiken in de winter?

Eiwittenshake.

Aangezien je tijdens de winter maanden al veel minder eiwitten binnen krijgt via je voeding dan in de lente en zomer, is een goede eiwitshake een perfecte aanvulling op je voeding tijdens de winter. Hier  door zal je ook veel minder spierafbraak hebben tijdens de winter maanden dan normaal.
Lees meer over: lady Power

Fat burner.

Een fat burner wordt het meeste aangeschaft door vrouwen als ze op dieet zijn en volop aan het trainen zijn om hun lichaam weer mooi fit en slank te krijgen voor de zomer. Maar ook in de winter kunnen vrouwen heel veel profijt hebben van dit supplement. Een goede fat burner geeft niet alleen je metabolisme een boost ,maar het versneld ook je vet verbranding. En het zal je de hele dag heel veel meer energie geven. Zeker als je boven de 30 bent!
Lees meer over: Lady Fat Burner

ZMA

Tijdens het slapen hersteld je lichaam ,maar ook dat kost energie en boven je 30ste zal je dus merken dat je veel vaker in de winter gebroken wakker wordt. of na het eeten een dut krijgt en soms zelfs een uurtje inslaap valt.Dit komt omdat je lichaam te weinigen magnesium, zink en B6 binnen krijgt. Deze stoffen zorgen er voor dat je beter slaap en beter hersteld in je slaap en dus ook fit wakker wordt! Door het gebruik van ZMA zullen stresshormonen zoals cortisol weinig kans hebben in de winter en blijft je vet verbranding opgang.
Lees meer over: ZMA

Omega 3

Onderzoek heeft uitgewezen dat Omega 3 vetzurenhelpen om depressiviteit te voorkomen. En aangezien heel veel mensen in de winter last hebben van een zogenaamde winterdip zou aanvulling doormiddel van een omega 3 supplement echt een must zijn om goed de winter door te komen.

Lees meer over: Omega 3

Eiwitrepen wel of niet?

Een eiwitreep is een perfecte aanvulling op je voeding, maar in de meeste eiwitrepen zitten heel veel suikers en andere toevoegingen. En dat is nu net iets wat je niet nodig hebt als je aan het afvallen bent en van je overtollige vetrolletjes af wilt, maar met onze One Basix Bar eiwitrepen heb je daar geen last van. Deze perfecte repen passen in elk dieet en zijn het perfecte tussendoortje voor op het werk of na het sporten. One Basix Bar eiwitrepen zijn een van de weinige repen die ook nog eens geweldig smaken en geen Chemische smaak hebben.

Kenmerken One Bar Basix: 

  • Met Stevia extract!
  • 100% natuurlijk
  • Met maar liefst 20 gram eiwit
  • Geen sucralose
  • Slechts 1 gram suiker per bar
  • 1 bar weegt 60 gram

Lees meer over; One Basix 

Drinken om snel vet te verbranden

We weten allemaal dat we water moeten drinken. En al helelemaal als je wilt afvallen en vet verbranden.Toch zien we vaak dat veel mensen moeite hebben om voldoende water te drinken.Door voldoende te drinken zorg je er voor dat je jouw vetverbranding op volle toeren draaid, Maar altijd maar water is ook niet alles en in de meeste ranja zit heel veel suiker, maar wij hebben de oplossing. "Bolero limonade". Deze is gluten vrij en vrij van suiker en bevat bijna geen calorieën. En je kan het krijgen in wel 65 smaken. 

Lees meer over: Bolero Limonade

Lees 710 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner