fbpx

Kunnen vrouwen afvallen zonder te sporten?

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Kun je afvallen zonder te sporten? Dit is een vraag die veel gesteld wordt. En het antwoord op deze vraag is eigenlijk heel simpel. Ja je kunt afvallen zonder te sporten, maar Zul je er op je best uitzien? Nee. En is afvallen zonder sporten wel gezond?

Afvallen zonder sporten.

Er zijn nog steeds heel veel dames die af willen vallen zonder krachttraining. En het klopt dat als je 500 calorieën per dag minder zou binnen krijgen je afvalt, maar of deze manier ook gezond is dat valt te betwisten. Want meestal gaan ze dan een soort van crashdieet volgen en de kilo’s vliegen er van af, maar vaak zien ze er slechter uit na zo’n crashdieet dan voordat ze begonnen. Deze dames vergeten dat wanneer je op deze manier afvalt, je niet alleen vet verliest, maar dat je ook spieren verliest. Spieren zijn essentieel voor het bouwen of onderhouden van een gezond lichaam. Het grote nadeel van afvallen zonder krachttraining is dat wanneer je calorieverbruik weer normaal wordt, je zult aankomen . Als je aankomt nadat je het hebt verloren zonder te sporten, krijg je niet automatisch de verloren spiermassa terug. Het grootste deel van je herwonnen gewicht bevindt zich in de vetopslag, dus je percentage lichaamsvet zal hoger zijn dan vóór het aanvankelijke gewichtsverlies. Als je dit gedragspatroon herhaalt, beland je in het "jojo-syndroom" waar we allemaal bekend mee zijn. Elke keer dat je zonder krachttraining gewicht verliest en dan weer wat gewicht terugkrijgt, verander je je lichaamssamenstelling in een nog slechtere staat dan het al was. En als je dit patroon lang genoeg volgt, raakt je BMI (body mass index) uit balans, waardoor het steeds moeilijker wordt om gewicht te verliezen, omdat je vet-spierverhouding zo scheef is. Je wordt dikker, zelfs als je minder weegt dan toen je begon. Het resultaat is dat je een normaal gewicht hebt, maar een hoog percentage lichaamsvet hebt en ongezond en slap bent. Dus afvallen zonder te krachttraining is gewoon super slecht en ongezond.

Afvallen met alleen sporten

Dan zijn er ook genoeg dames die heel veel sporten en ook behoorlijk wat calorieën per dag naar binnen werken aan ongezonde voeding. Op deze manier denken ze af te vallen en ook nog alles aan ongezonde voeding naar binnen te kunnen werken, maar ook dit scenario is gedoemt te mislukken en erg ongezond.

Gezond afvallen

Gezond afvallen is eigenlijk heel makkelijk. Ik zal een voorbeeld geven.
Als een vrouw van 85 Kg 2.375 calorieën nodig heeft om haar huidige gewicht te behouden, en ze haar calorie-inname met 776 calorieën per dag verminderde om een caloriearm dieet van 1.500 te bereiken, zou ze 5.435 calorieën per week besparen. Als deze vrouw haar inspanningsniveau met slechts 300 calorieën per dag zou verhogen, zou ze een extra 2.100 calorieën per week verbranden.
Als je de calorieën toevoegt die ze heeft bespaard door haar voedselinname te verminderen en de calorieën die ze verbrandde door krachttraining, dan is dat gelijk aan 7.526 calorie tekort per week, of een gewichtsverlies van 1 kg per week. Dit is een gemiddelde en dit kan van week tot week variëren. Als je relatief gezond bent en geen stofwisselingsstoornissen hebt, dan geldt deze formule voor iedereen.

Vet percentage verlagen.

Om af te vallen en te zorgen dat je vetpercentage ook lager wordt, is het niet alleen belangrijk dat je minder calorieën binnen krijgt, maar dat wat je binnen krijgt ook gezond is en uit voldoende eiwitten bestaat. Dus zorg voor een eiwitrijk dieet en gebruik een goede eiwitshake waar weinig tot geen suiker in zit, zo weet je dat je zeker voldoende eiwitten binnen krijgt.
Eiwitten zorgen er voor dat je jouw spieren niet kwijtraakt tijdens het afvallen, maar ze onderhouden ook je spieren als je eenmaal op gewicht bent. En ze helpen je meer spiermassa op te bouwen. En hoe meer spiermassa je hebt hoe sneller je vetpercentage naar een gezonde waarde gaan, want spieren zijn de beste vet verbranders.

Krachttraining of cardio

Nu het duidelijk is dat afvallen zonder krachtraining geen gezonde keuze is ga ik je uitleggen wat je moet doen in de sportschool, want veel dames denken nog steeds dat ze een record moeten vestigen op de cardio apparaten, maar dat is net zo’n slechte keuze als afvallen zonder krachttraining.
In de meeste fitnesscentra wordt vooral cardiotraining aanbevolen om het afvallen te ondersteunen. Daarbij is matig intensieve cardio op 60 tot 70% va je maximale hartslag vaak het uitgangspunt en verbrand je ongeveer 400 Kcal. Bij een matige krachttraining van dezelfde duur verbruik je ook ongeveer 400 kcal. Daarnaast bouw je met cardiotraining geen spiermassa op. Met doelgerichte krachttraining wel.
Als je cardio wilt gaan doen om af te vallen dan zal je in de meeste gevallen een hoger percentage aan spieren verbranden dan aan vet. In het begin zal de weegschaal inderdaad een lager getal aangeven en daar zul je misschien erg blij mee zijn, maar in de meeste gevallen ben je geen vet kwijt maar puur vocht en spiermassa. En na een tijd blijft ook de weegschaal steken en wat dan? Nog minder eten en nog meer cardio?

Van te veel cardio wordt je dikker

Cardiotraining dient vooral ter ondersteuning van het afvallen om het energieverbruik op te voeren. Er is echter een grens aan hoe groot dat tekort mag zijn. Teveel cardio is daarom net zo slecht als streng diëten zonder krachttraining en kan leiden tot verlies van spiermassa en verlaging van de ruststofwisseling. Waardoor je dus niet meer afvalt of zelfs heel snel weer gaat aankomen en je lichaam zal ook voeding veel sneller als vet gaan opslaan. Dus van veel te weinig eten wordt je op den duur dikker ,maar van te veel cardio dus ook.

Fitness schema voor vrouwen.

Wij hebben speciaal voor vrouwen die gezond willen afvallen met krachtraining een fitness schema samengesteld waarmee iedereen perfecte resultaten kan behalen.
download hier het  fitness schema

Supplementen om gezond af te vallen

Naast gezonde voeding, krachttraining zijn de juiste supplementen ook erg belangrijk om er voor te zorgen dat je bijvoorbeeld voldoende eiwitten binnen krijgt, maar ook L-carnitine want zonder voldoende carnitine zal je moeilijk vet verbranden want carnitine is een van de belangrijkste stoffen die je lichaam nodig heeft om ook daadwerkelijk vet te transporteren uit je lichaam. En deze stof krijg je te weinig binnen via je voeding. Ook extra magnesium en zink zijn belangrijk tijdens het trainen en afvallen om voldoende te herstellen, maar ook om stresshormonen tegen te gaan, want deze zorgen er voor dat je helemaal niet meer afvalt. Iedereen die op dieet is en aan krachttraining doet heeft last van stresshormonen.
Als je gezond wilt afvallen met krachtraining dan raden wij het woman’s fit pakket aan. In dit pakket zit precies wat jij nodig hebt om met succes af te vallen.

Lees meer: Woman’s fit pakketoman’s fit pakket

Lees 1943 keer
Meer in deze categorie: « Worden vrouwen dikker in de winter?

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner