fbpx

kuitspier oefeningen en anatomie

Beoordeel dit item
(0 stemmen)

GastrocnemiusDe musculus gastrocnemius of kuitspier is een bi-articulaire spier, dit houdt in dat het verloop van de spier over 2 gewrichten gaat. In dit geval over het kniegewricht en over het enkelgewricht. Daarnaast heeft de spier twee koppen, het caput laterale en het caput mediale die wordt geïnnerveerd door de nervus tibialis (ruggenmergsegment S1-S2 ter hoogte van L1) in de oppervlakkige laag aan de achterzijde van het onderbeen. Samen met de musculus soleus en de musculus plantaris vormt hij de musculus triceps surae. De spier ontspringt boven het kniegewricht met twee koppen aan de condyli femoris en hecht met de achillespees vast aan het hielbot (calcaneus). Zijn voornaamste functie is het buigen van het onderbeen in het kniegewricht en het strekken van de voet in het enkelgewricht (plantairflexie). De spier is met zijn beide koppen uitstekend van buitenaf waarneembaar op het onderbeen.

De musculus gastrocnemius is de spier die bij de achillespeesreflex samentrekt.

Bij een zweepslag is er een ruptuur van het caput mediale van de m. gastrocnemius.

De musculus gastrocnemius, loopt van de onderkant van de achterzijde van het bovenbeen naar het hielbeen en heeft de functie:

flexie : het buigen van de knie plantairflexie : het strekken van de enkel (tenen naar beneden brengen) supinatie : het naar buiten draaien van de enkel

De musculus soleus (scholspier), loopt van de achterzijde van het scheenbeen naar het hielbeen en heeft de functie:

plantairflexie : het strekken van de enkel (tenen naar beneden brengen) supinatie : het naar buiten draaien van de enkel

De kuiten – de triceps surae – zijn zeer moeilijk tot ontwikkeling te brengen, omdat ze al de hele dag werken bij het lopen. De kuiten moeten dus zeer zwaar aangepakt worden om ze tot ontwikkeling te dwingen.

Fitness oefeningen om de gastrocnemius te trainen zijn:

  • Calf Press
  • Standing Calf Raises
  • Donkey Calf Raises

Fitness oefening om de soleus te trainen zijn:

(De soleus kan alleen worden getraind als de knie 90° gebogen is)

  • Seated Calf Raise

Lees 3769 keer

Gerelateerde items (op tag)

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner