fbpx

Brede rugspier oefeningen en anatomie

Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Latissimus dorsiDe musculus latissimus dorsi of brede rugspier behoort tot de dorsale (dorsaal) spiergroep. Dit is een brede, platte spier, de grootste spier van de mens.

Hij ontspringt aan de doornuitsteeksels van de 7e - 12e borstwervel als de pars vertebralis, van de fascia thoracolumbalis en het achterste deel van de crista iliaca als de pars iliaca, van de 10e - 12e rib als de pars costalis en bovendien heel vaak van de angulus inferior van het schouderblad als de pars scapularis.

 

De brede rugspier bestaat daarom uit vier delen die elk een verschillende functie hebben. Hij zit gezamenlijk vast met de musculus teres major, de grote ronde armspier, aan de crista tuberculi minoris op de humerus, het opperarmbeen. Direct voor de verbinding van de beide spieren bevindt zich een bursa subtendinea musculi latissimi dorsi.

De grote rugspier vormt de spierbasis van de achterste okselplooi. Hij trekt de opgeheven arm omlaag en adduceert deze. Bij geadduceerde arm zal hij deze naar achter en mediaalwaarts trekken en daarbij zover naar binnen roteren dat de handrug op het zitvlak komt te liggen. De beide rugspieren kunnen samenwerken en de schouders naar achter en onder trekken. Ze werken bij geforceerde uitademing en ook bij het hoesten.

De brede rugspier wordt in volksmond ook wel “lats” genoemd en een goede ontwikkelde latissimus dorsi (‘lats’), zorgen voor een brede en dikke rug.

De latissimus dorsi heeft de volgende functies:

retroflexie : het achterwaarts heffen van de arm adductie : het naar het lichaam toe bewegen van de arm endorotatie : het naar binnen draaien van de schouder (naar de borst toe)

Fitness oefeningen om de latissimus dorsi te trainen zijn:

  • Bent Over Barbell Row
  • Lat Pulldown
  • chin up
  • Seated Cable Rows
Lees 7280 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner