fbpx

rechte buikspieren oefeningen en anatomie

Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Rectus abdominisDe musculus rectus abdominis of rechte buikspier is een meerbuikige spier die als functie het vooroverbuigen van de romp heeft. De spier loopt van het sternum, de processus xiphoideus en het kraakbeen van de onderste ribben (rib 5-7) naar het os pubis (schaambeen) en de symfyse. De musculus rectus abdominis bezit drie tot vier tussenpezen en wordt daarom meerbuikige spier genoemd. De spier wordt omgeven door de rectusschede. De m. rectus abdominis is een van de weinige gesegmenteerde spieren in het lichaam . Het is deze spier die het zogeheten sixpack teweeg brengt.Om de rechte buikspier (six-pack) volledig te ontwikkelen, wordt in de “sport” wereld, de abdominis verdeeld in de boven en onderkant

 

Functie;

fixeren van de thorax aan het bekken,

gefixeerde thorax: retroversie van het bekken,

gefixeerd bekken: anteflexie van de thorax.

De rectus abdominis heeft de volgende functies:

anteflexie : het in voorwaartse richting heffen van de benen  achterover kantelen en stabiliseren bekken

Fitness oefeningen  bovenkant van de buikspier :

•Crunch Hans Overhead

•Ab Crunch Machine

•Cable Crunch

Fitness oefeningen onderkant van de buikspieren:

•Hanging Leg Raise

•Decline Reverse Crunch

Lees 3274 keer

Gerelateerde items (op tag)

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner