fbpx

Borstspier oefeningen en anatomie

Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Pectoralis minorDe pectoralisspieren – of borstspieren, zit vast aan de buitenkant van de bovenarm, aan het sleutelbeen, aan het borstbeen, en aan de pees van de rectus abdominis rechte buikspier) De pectoralis bestaat grofweg uit twee spieren met hun eigen functies. De borstspier wordt in principe dus in twee delen verdeeld. Om de borstspier “volledig” te trainen, wordt er echter onderscheid gemaakt in het bovenste, middelste en het onderste deel.

 

 

 

Pectoralis major / grote borstspier

De musculus pectoralis major heeft de volgende functies:

horizontale adductie : het naar het lichaam toe bewegen van de arm in het horizontale vlak anteflexie : het voorwaarts heffen van de arm adductie : het naar het lichaam toe bewegen van de arm endorotatie : het naar binnen draaien van de schouder (naar de borst toe).

Pectoralis minor / kleine borstspier

De musculus pectoralis minor heeft de volgende functies:

depressie : het omlaag trekken van het schouderblad protractie : het naar voren trekken van het schouderblad

Het is niet mogelijk om ieder deel volledig apart te trainen, maar het is met een oefening wel mogelijk, het accent op een specifiek deel van de spier te leggen.

Fitness oefeningen om de gehele pectoralis te trainen zijn:

•Barbell Bench Press

•Dumbbell Bench Press

•Dumbbell Flyes •Close-grip Bench Press,

Fitness oefeningen om het accent op het bovenste deel van de borstspier te leggen:

•Incline Dumbbell Bench Press

•Incline Barbell Bench Press

•Incline Dumbbell Flyes

Fitness oefeningen om het accent op het onderste deel van de borstspier te leggen:

•Dips Chest Version aka Parallel-bar Dips

•Decline Dumbbell Bench Press

•Decline Barbell bench Press

Lees 7615 keer

Gerelateerde items (op tag)

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner