fbpx

Schouder oefeningen en anatomie

Beoordeel dit item
(1 Stem)

deltoideus spierDe deltoideus spier (in het Nederlands vaak aangeduid als ‘de schouders’) wordt grof weg verdeeld in drie delen, namelijk een voorste, middelste en achterste deel. Dit komt door de verschillende aanhechtingen van de spier aan de botten, waardoor de delen een verschillende functie krijgen.

Het is niet mogelijk om ieder deel van de deltoideus volledig apart te trainen, maar het is met een oefening wel mogelijk, het accent op een specifiek deel van de spier te leggen.

 

Deltoideus anterior / pars clavicularis

Het voorste gedeelte van de deltoideus heeft de volgende functies:

anteversie: het voorwaarts kantelen van de arm endorotatie: het naar binnen draaien van de schouder (naar de borst toe) adductie, vanaf zestig graden toenemend naar abductie: het van het lichaam af bewegen van de arm.

Fitness oefeningen om de deltoideus anterior te trainen zijn:

•Front Raise

•(Standing) Military Press •Barbell Shoulder Press

•Barbell Press Behind Neck

•Dumbbell Shoulder Press Deltoideus Lateralis

Het middelste gedeelte (de zijkant van de spier, die de schouders de breedte geeft) van de deltoideus – de deltoideus lateralis of pars acromialis – heeft slechts één functie:

abductie tot 90° : het van het lichaam af bewegen van de arm naar de zijkant tot 90° (daarna wordt de beweging overgenomen door de trapezius).

Fitness oefeningen om de deltoideus lateralis te trainen zijn:

•Cable Lateral Raise

•Upright Barbell Row

•Side Lateral Raise

Deltoideus Medialis

Het achterste gedeelte van de deltoideus – de deltoideus medialis of pars spinalis – heeft de volgende functies:

retroversie: het achterwaarts kantelen van de arm.  exorotatie: het naar buiten draaien van de schouder (naar de rug toe) adductie, vanaf zestig graden toenemend naar  abductie: het van het lichaam af bewegen van de arm.

Fitness oefeningen om de deltoideus medialis te trainen zijn:

•Barbell Rear Delt Row

•Reverse Flyes

•Dumbbell Seated Rear Lateral Raise

•Lying Rear Lateral Raise

Lees 6379 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner