fbpx

Ga je op vakantie of stop je even met trainen en ben je bang om je spiermassa kwijt te raken?

Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Couple Sunset Beach Jogging Jewel Paradise Cove beach jogging 850x538 816x450Ga je op vakantie op stop je even met traien en ben je bang om je spiermassa kwijt te raken? Wees gerust: twee weken op het strand liggen of een paar weken niet sporten zal weinig gevolgen hebben. Maar hoe snel verlies je dan wel je gekoesterde trainingsresultaat?

Het korte antwoord: als je stopt met trainen (krachttraining) verlies je spierkracht en spiermassa pas na ongeveer drie tot vier weken. In de eerste weken is dit vooral spierpomp. Spiermassa verlies je iets sneller dan spierkracht. Na ongeveer 2 tot 3 maanden loopt het verlies op. Een korte rustperiode kan zelfs goed zijn voor je lichaam en spierkracht…

Spiervezels verslappen of versterken afhankelijk van de hoeveelheid prikkels die ze krijgen om zich aan te passen aan de situatie. Bij een gebrek aan trainingsprikkels blijkt dat uithoudingsvermogen en spierkracht van spieren niet achteruit gaan in de eerste drie weken

Na drie tot vier weken is de kans groter dat de spierkracht iets achteruit gaat. De afname van spierkracht is groter naarmate de tijd vordert (2-3 maanden). Een korte rustperiode (1-2 weken) kan zelfs goed zijn voor de ontwikkeling van je spierkracht.

De afname van spiermassa is vergelijkbaar met die van spierkracht. Na een tijdje past het lichaam zich aan en zal het minder spiermassa nodig hebben voor een krachtinspanning. Er is geen zware belasting meer, dus de noodzaak voor dikke spierballen is afwezig. Uit onderzoek blijkt dat spiermassa langzaam afneemt na 2 wekenDe afname van spiermassa begint op te lopen na vier weken.

de afname van spiermassa gaat langzaam in het begin (vanaf 2 weken) en loopt op neemt sneller toe na 3 maanden zonder training. In het begin is het vooral een verlies van spierpomp omdat je spieren niet op spanning staan.

Als je al een tijd niet getraind hebt, zal je merken dat je spierpomp afneemt. Spierpomp is de spierspanning als gevolg van een training. Na een paar dagen neemt deze spierspanning af en staat alles niet zo strak meer.

Als je een aantal weken niet traint, verslechtert je conditie. Dit wordt bevestigd door onderzoek bij voetballers die zes weken niet mochten trainen]. Als je je conditie op peil wilt houden is het belangrijk om minimaal één keer per week een cardio- of duurtraining te doen. Je basisconditie zal je blijven behouden maar het extra uithoudingsvermogen als gevolg van training verlies je voor een deel al na drie weken. Dit komt voornamelijk door de verminderde VO2Max. Je lichaam is minder goed instaat om zuurstof op te nemen en dit naar de spiercellen te transporteren.

Conclusie

als je stopt met trainen (krachttraining) verlies je spierkracht en spiermassa pas na ongeveer drie tot vier weken. In de eerste weken is dit vooral spierpomp. Spiermassa verlies je iets sneller dan spierkracht. Na ongeveer 2 tot 3 maanden loopt het verlies op. Een korte rustperiode kan zelfs goed zijn voor je lichaam en spierkracht…

Lees 3227 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner