fbpx

Wat jij kunt leren van het bizarre training en voedingsschema van Dwayne ‘The Rock’ Johnson

Beoordeel dit item
(4 stemmen)

Dwayne Johnson

Dwayne ‘The Rock’ Johnson plaatste onlangs zijn voedingsschema online. Het gevolg was dat de monden in de fitnesswereld open vielen van verbazing. Je kunt veel eten, maar met zijn dieet zou je een weeshuis jaren van eten kunnen voorzien.  Maar wat kan jij nou eigenlijk opsteken van dit bijzondere voedingsschema?

 

Hij eet meerdere keren per dag

Als je veel traint en/of bezig bent met een goed fysiek op te bouwen, is het raadzaam om regelmatig proteïnerijk te eten. The Rock eet gerust 7 keer per dag een flinke, warme maaltijd. Dit is voor de gemiddelde man erg veel en zou zelfs resulteren in flink wat vetmassa. Wat je echter wel kunt aanhouden is de 3 uur regel. Hierbij eet je ontbijt, lunch en avondeten, met tussendoor proteïnerijke snacks zoals bijvoorbeeld whey eiwitshakes. Op deze manier eet je in de praktijk elke drie uur, waardoor je je stofwisseling op gang houdt, hongergevoelens onderdrukt en je spieren van voldoende voedingstoffen voorziet.

Hij eet bijzonder veel kabeljauw

Een kilo kabeljauw per dag eten is vrij heftig, met name in combinatie met alle andere dingen die hij daarnaast binnenkrijgt. Toch is kabeljauw een overwogen kozen, om twee redenen:Allereerst heeft kabeljauw een mooie verhouding tussen eiwitten en calorieën.  Voor 100 gram kabeljauw krijg je toch al gauw 20 gram eiwitten terug en net iets meer dan 100 calorieën. Dit maakt kabeljauw een uitstekende keuze voor mannen die veel droge spiermassa willen opbouwen. Protip: Koolvis heeft een nóg betere verhouding en kost beduidend minder.

Daarnaast is kabeljauw een bom van vitaminen, mineralen, (omega) vetten en andere essentiële voedingsstoffen. Hiermee draagt kabeljauw bij aan spieropbouw en herstel; wat cruciaal is voor de sportende man. Daarnaast zet het sportleven je hart flink onder druk. Kabeljauw helpt echter om hart- en bloedvaten gezond te houden

Hij begrijpt het belang van supplementen

Ondanks de kruiwagens met eten die The Rock naar binnen werkt, gebruikt hij ook supplementen. Het feit dat hij visolie slikt, toont maar weer aan dat het lastig is om alle essentiële voedingsstoffen uit alleen je dieet te halen. Supplementen als visolie, whey eiwitten en caseïne kunnen daarom een slimme aanvulling zijn op jouw dieet.

Hij is niet angstig voor koolhydraten

De beste brandstof om je energielevels te boosten zijn natuurlijk koolhydraten. Wanneer je niet voldoende binnenkrijgt, zul je dit direct merken aan jouw sportprestaties. Toch zijn veel sporters angstig om té veel koolhydraten te eten, aangezien dit zou resulteren in een hoop extra kilo’s. The Rock toont met zijn dieet aan dat je zeker niet bang hoeft te zijn. Het is daarnaast opvallend dat hij zich heel bewust is van het juiste soort koolhydraten. (Zoete) aardappel, rijst en havermout zijn uitstekende bronnen van koolhydraten en bootsten jouw energieniveaus aanzienlijk, zonder al te grote bloedsuikerpieken.

Gezond eten kán erg prijzig zijn

Vis, kip en biefstuk zijn zeker geen goedkope manieren om aan je dagelijkse hoeveelheden eiwitten te komen. Een dieet als dit kost al gauw honderden euro’s per maand. Hierdoor kan het handig zijn om gebruik te maken van supplementen, waardoor jouw prijs/kwaliteit verhouding drastisch verbetert. Een schepje eiwitten kost hooguit 40 eurocent. Veel biefstuk zul je daar niet van kunnen kopen. Kijk daarom wat je kunt vervangen en wat je wilt houden. Uiteraard is bijvoorbeeld whey niet de oplossing om alle andere eiwitbronnen te vervangen, maar het kan een hoop schelen.  Datzelfde geldt ook voor multi-vitaminen, omega 3.

Hij begrijpt het belang van meal planning

The Rock maakt heus niet 7 keer per dag een maaltijd klaar. Ten eerste heeft hij en chef en ten tweede zul je aan zijn voedingsschema terugzien dat meerdere gerechten dezelfde producten bevatten. Hierdoor kun je maaltijden in bulk klaarmaken, wat erg veel tijd (en afwas) scheelt. Een goed voedingsschema is namelijk ook en praktisch voedingsschema. Bereid producten als Rijst, broccoli en kip bij voorkeur in grotere hoeveelheden. Hierdoor houd je meer tijd over en is je voedingsschema een stuk gemakkelijker vol te houden.

Zo kun je ook meerdere dagen vooruit plannen. Neem bijvoorbeeld de zondagmiddag als vaste kookdag en maak zo veel mogelijk klaar voor de hele week. Nog een bijkomend voordeel is dat je nooit in een situatie belandt waarin je geen tijd/zin hebt om een gezonde maaltijd klaar te maken. Je pakt het gewoon uit de koelkast en warmt het op. Klaar is  Kees.

Check hieronder het voedingsschema van Dwayne voor één dag.

Voedingsschema van The Rock

Naast een gedisciplineerde trainingsschema houdt The Rock zich ook aan een vast voedingsschema om optimaal resultaat te behalen. Hieronder zie je twee verschillende schema’s. Enerzijds een schema tijdens een bulk periode en de onderste is zijn schema tijdens een periode van cutten.

Voedingsschema tijdens een bulk periode
  • Maaltijd 1 – 280 gram kabeljauwfilet, 2 eieren, 2 koppen havermout
  • Maaltijd 2 – 225 gram kabeljauwfilet, 340 gram gekookte aardappelen, 1 kop groenten
  • Maaltijd 3 – 225 gram kip, 2 koppen rijst, 1 kop groenten
  • Maaltijd 4 – 225 gram kabeljauwfilet, 2 koppen rijst, 1 kop groenten, 1 eetlepel visolie
  • Maaltijd 5 – 225 gram steak, 340 gram gebakken aardappelen, spinazie salade
  • Maaltijd 6 – 280 gram kabeljauwfilet, 2 koppen rijst, salade
  • Maaltijd 7 – 30 gram caseëne proteïne, omelet van 10 eieren (alleen eiwit), 1 kop groenten (uien, pepers, champignons), 1 eetlepel omega-3 visolie
Voedingsschema tijdens een cut periode
  • Maaltijd 1: scrambled egg van 10 eieren (alleen eiwit), 1 kop havermout, 3 rijstwafels
  • Maaltijd 2: 170 gram gegrilde kip (zonder vel), 1 kop maïsgriesmeel, 170 gram yam (eetbare wortelknol), 1 kop gestoomde asperges
  • Maaltijd 3: 170 gram tonijn, 1 kop bruine rijst, 1 komkommer
  • Maaltijd 4: 170 gram baarsfilet, 1 kop gerst (een graansoort), 170 gram gebakken aardappelen, 1 kop gestoomde sperziebonen
  • Maaltijd 5: 170 gram varkenshaas, 1 kop bruine rijst, 170 gram gekookte aardappelen, 1 kop met erwten
  • Maaltijd 6: scrambled egg van 10 eieren (alleen eiwit), 1 kop havermout

Tijdens de cut periode drinkt The Rock gemiddeld 0,7 liter water per maaltijd.

Dwayne werkt, met dit dieet, dagelijks 4,5 kg voedsel naar binnen. Je kunt wel zien dat hij dol is op kabeljauw. Geloof het of niet, per jaar zou Dwayne een schrikbarende 372 kg aan kabeljauw eten. Natuurlijk heeft dit beest ook wel eens een cheat meal en dat is helemaal niet erg.

Eiwitrepen wel of niet?

Een eiwitreep is een perfecte aanvulling op je voeding, maar in de meeste eiwitrepen zitten heel veel suikers en andere toevoegingen. En dat is nu net iets wat je niet nodig hebt als je aan het afvallen bent en van je overtollige vetrolletjes af wilt, maar met onze One Basix Bar eiwitrepen heb je daar geen last van. Deze perfecte repen passen in elk dieet en zijn het perfecte tussendoortje voor op het werk of na het sporten. One Basix Bar eiwitrepen zijn een van de weinige repen die ook nog eens geweldig smaken en geen Chemische smaak hebben.

Kenmerken One Bar Basix: 

  • Met Stevia extract!
  • 100% natuurlijk
  • Met maar liefst 20 gram eiwit
  • Geen sucralose
  • Slechts 1 gram suiker per bar
  • 1 bar weegt 60 gram

Lees meer over; One Basix 

Drinken om snel vet te verbranden

We weten allemaal dat we water moeten drinken. En al helelemaal als je wilt afvallen en vet verbranden.Toch zien we vaak dat veel mensen moeite hebben om voldoende water te drinken.Door voldoende te drinken zorg je er voor dat je jouw vetverbranding op volle toeren draaid, Maar altijd maar water is ook niet alles en in de meeste ranja zit heel veel suiker, maar wij hebben de oplossing. "Bolero limonade". Deze is gluten vrij en vrij van suiker en bevat bijna geen calorieën. En je kan het krijgen in wel 65 smaken. 

Lees meer over: Bolero Limonade

 

Lees 8050 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner