fbpx

Krachttraining maakt vrouwen slank!

Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Veel vrouwen zijn bang om te gespierd te worden en doen daarom liever maar geen krachttraining. Dit vooroordeel over krachttraining heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat vrouwen een bepaald beeld hebben geschetst, bijvoorbeeld van een bodybuilder die ze hebben gezien in een magazine. Vaak denken vrouwen dat ze er door krachttraining ook zo uit gaan zien. Dit is echter een heel groot misverstand en heel erg zonde.

Spieren verbranden vet!

Als je dit nog nooit gehoord hebt klinkt het misschien vreemd, maar (blijvend) afvallen begint met krachttraining. De meeste vrouwen denken bij krachttraining aan grote mannen met enorme spieren, ze beseffen echter niet het belang van spieren bij een slank en fit figuur. Alleen je spieren kunnen vet verbranden, hoe meer spieren je hebt, hoe meer vet je lichaam dus verbrandt. Door je spiermassa te vergroten verbruikt je lichaam de gehele dag meer calorieën, zelfs op momenten dat je niks doet.

Calorieën cardio versus krachttraining

Het klopt dat je met een uur intensief hardlopen meer calorieën verbruikt dan met een uur krachttraining, maar enkele uren na het hardlopen is je energieverbruik weer gestabiliseerd. Na een intensieve krachttrainingssessie blijft je verbruik van calorieën tot wel 24 uur na de inspanning verhoogd. Met krachttraining verbrand je dus niet direct meer calorieën, maar nadat je lichaam helemaal hersteld is van de inspanning dus wel. Teveel cardio kan daarnaast ten koste gaan van je spiermassa. We weten inmiddels dat spieren vet verbranden, teveel cardio werkt dus eigenlijk averechts.

Het perfecte middel om blijvend af te vallen of op gewicht te blijven is een combinatie van krachttraining en cardio waarbij de focus ligt op krachttraining. Een perfecte training voor vrouwen (en mannen) ziet er dan als volgt uit:

•5 minuten warming up

•45 minuten intensieve krachttraining

•20 minuten cardio (H.I.I.T)

Waarom vrouwen niet gespierd worden door krachttraining

Vrouwen kunnen op een natuurlijke manier geen grote spieren opbouwen. Door het gebrek aan mannelijke hormonen is het voor een vrouw zelfs al heel lastig (zo niet onmogelijk) om de omvang van een ongetrainde man te bereiken. Mannen hebben veel meer aanleg om spiermassa op te bouwen dan vrouwen, maar zelfs voor mannen is het opbouwen van veel spiermassa erg moeilijk. De grote spiermassa van bodybuilders hebben ze bereikt door een combinatie van: goede genen, tientallen jaren keihard trainen, heel de dag door eten en vaak nog het gebruik van stimulerende middelen. Als je dit als vrouw in je achterhoofd houd hoef je dus niet bang te zijn dat je zomaar te gespierd wordt.

Krachttraining maakt vrouwen slank

In plaats van dat je groot en gespierd wordt, verkleint krachttraining juist de omvang van je lichaam. Krachttraining helpt om het vet dat rond de spieren zit te verminderen. Een kilo lichaamsvet neemt vier keer zoveel ruimte in beslag als een kilo spieren. Door een kilo vet voor een kilo spiermassa te verruilen verlies je dus driekwart van je omvang. Het is belangrijk om altijd te onthouden: hoe meer spieren, hoe minder vet, hoe slanker je figuur!

Welke supplementen kunnen vrouwen het beste geberuiken om slank te worden en te blijven.

Lees meer over: Maaltijd smoothie

Lees meer over: Lady Power

Lees 4821 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner