fbpx

Hoe train je om lage rugpijn heen?

Beoordeel dit item
(0 stemmen)

om je zwakke onderug heen trainen“Single-leg oefeningen bieden je de mogelijkheid om je benen zwaar te trainen, zonder je rug zwaar te belasten. Dus de barbell squat moet je inruilen voor Bulgarian split squats met dumbbells, of voor de single-leg squat. Wil je toch per se de squat blijven doen, dan kun je kiezen voor de front squat, die je lichaam iets meer verticaal laat bewegen en daardoor je ruggegraat enigszins ontziet.

“Als je de deadlift wilt doen, dan zijn de trap bar deadlift en de sumo deadlift minder belastend voor je onderrug. Of de deadlift vanaf een hoger punt beginnen, bijvoorbeeld vanaf een squat rack, is ook een prima oplossing.

Ook adviseert ik om de bent-over-row te vervangen door een row-oefening waarbij je borst ondersteund wordt door een bankje. Of door de inverted row, waarbij je schuin aan een stang hangt of aan TRX-kabels en jezelf optrekt.

Om rugproblemen in de toekomst te voorkomen kan het effectief zijn om je heupstabiliteit te verbeteren. Bijvoorbeeld door squat stretches, waarbij je zo diep mogelijk naar beneden gaat bij een sqaut en je op het laagste punt je knieën buitenwaarts beweegt om zo nog dieper te kunnen zakken. Ook het verbeteren van je core is aan te raden, door side planks en allerlei trainingsvormen op stability balls. Ook een goede tip: koop een fitness ball en neem die mee naar je werk, als je de hele dag achter een bureau zit, om als stoel te gebruiken. Doordat je voortdurend je zwaartepunt verlegt, wordt je onderrug ontzien en train je tegelijkertijd je stabiliteitsspieren.

Lees 2401 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner