fbpx

Hoe moet je het weer oppakken in de sportschool als Je lang niet hebt getraind

Beoordeel dit item
(3 stemmen)

Hoe moet je het weer oppakken in de sportschool als Je lang niet hebt getraindheel langzaam! Je motivatie is nu groot, dus wil je eigenlijk zo hard mogelijk aan de slag, maar dat is de snelste weg naar blessures, waardoor je niet meer hard kunt trainen en weer terug bent bij af. Realiseer je dat ook al heb je in het verleden (veel) getraind, een paar weken zonder training leidt tot afbouwen ervan, wat weer leidt tot het verlagen van je fitness-niveau. Het voelt misschien alsof je het zomaar weer kunt oppakken waar je de laatste keer gebleven was, maar het is van groot belang dat je kiest voor lagere gewichten en eenvoudigere oefeningen.

Doe alsof je een beginner bent. Hoewel je zult ervaren dat je lichaam spiergeheugen heeft en je snel vooruitgang boekt, moet je niet te snel teveel van je lichaam verwachten. Er is ook geen enkele reden om je te haasten, want na een paar weken merk je dat je lichaam er weer aan begint te wennen en kun je al vrij snel weer opbouwen naar het niveau van voorheen.

Er vanuit gaand dat jouw doel een algeheel betere vorm is, om de basis weer te herstellen, waarop je daarna een groter en sterker lichaam bouwt, kun je bijvoorbeeld circuittraining doen,Het is de beste manier om weer je training op te pakken, omdat je hiermee gelijktijdig werkt aan conditie en kracht.”

Hier volgt een voorbeeld van een beginners circuit:

• Loop of jog op een loopband gedurende 2 minuten

• Doe 10 squat presses (een squat met dumbbells, die je bij het omhoog komen toto boven je hoofd beweegt)

• Doe 10 dumbbell rows

• Doe 10 push ups

• Doe 10 lunges

• Doe 10 biceps curls

• Doe 10 triceps extension

• Doe een ‘plank’ gedurende 60 seconden

Rust tussen de oefeningen zo min mogelijk en rust aan het eind van het circuit 60 seconden. Herhaal hierna het circuit nog een keer.

Doe dit 3 keer per week, bijvoorbeeld op maandag, woensdag en vrijdag. Als je kracht en conditie weer op peil raken, kun je experimenteren met een hoegere frequentie en andere oefeningen in je circuit-training. Daarna kun je overstappen op meer gerichte training voor de doelen die je nastreeft.

Lees 5042 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner