fbpx

Een dood punt voorkomen bij Bodybuilding

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Een dood punt voorkomen bij BodybuildingEen dood punt voorkomen in de spiergroei is niet heel lastig. Het is belangrijk om te blijven variëren in je workouts maar ook qua intensiteit (gewicht). Als de training zwaarder wordt, omdat er meer gewicht bij komt kijken, zorg er dan wel voor dat je de workouts juist en volledig blijft uitvoeren. Veel sporters willen graag zwaar trainen, alleen bedenk dan dat door een foute uitvoering blessures kunnen ontstaan. Naast het varieren met je workouts of de zwaarte qua gewicht, kan je ook het aantal herhalingen aanpassen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld meer herhalingen te gaan doen met lichter gewicht of minder herhalingen met meer gewicht

Het meest voorkomende probleem dat een dood punt of plateau veroorzaakt is vaak gemakzucht en gebrek aan motivatie om een stapje zwaarder te gaan.
Ik zie dan ook erg vaak de mensen die klagen dat ze niet groter of zwaarder worden elke training hetzelfde doen met ook dezelfde gewichten en medium intensiteit die eigenlijk per training lager wordt.


Het is totaal geen probleem om maanden lang dezelfde bewegingen te doen. Voor de spier maakt dat sowieso niets uit, die doet toch nooit iets anders dan aanspannen en ontspannen. Bij welke oefening je ook doet, de actie van de spier blijft hetzelfde.
Van grootste belang, naast de voeding die optimaal moet zijn voor herstel en groei, is dat de intensiteit elke training hoog ligt. Elke training dient het gewicht dusdanig te zijn dat je in je werksets maximale inspanning moet leveren en met (de grootste) moeite de laatste herhalingen moet uitvoeren.

Die laatste herhalingen geven dan een overload aan stress op de spieren en veroorzaken groei stimulans.Dus om progressie stop te voorkomen zal de intensiteit altijd hoog moeten liggen en zal je progressief moeten laden. Dus kan je meer tillen, til dan meer.

Maak je setjes van 10 herhalingen en is herhaling nr 10 in de 3e set vrij makkelijk dan is het gewicht te laag of je neemt veel te lang rust tussen je setjes.Om vervelende saaie trainingen te voorkomen en de trainingen een andere intensiteit impuls te geven kan je een ander training systeem gebruiken of andere oefeningen pakken, hiermee kan je eventueel ook je plafond doorbreken. Mits ook hierbij je intensiteit hoog genoeg is.

Andere oefeningen kunnen de spieren net even anders laten samenwerken waardoor de nadruk op de target spier verschuift naar meer of minder intensief en je weer meer zou kunnen groeien. Dus variatie is daarom ook erg lekker. Het maakt de trainingen minder eentonig en meer productief. Maar variatie is niet een kwestie van moeten, maar wel aanbevolen voor verbetering van je progressie

Onthoud goed: als je voldoende varieert met het aantal sets, herhalingen, intensiteit en de verschillende fitness oefeningen, zullen je spieren sneller groeien en belandt je minder snel op een dood punt. Naast een goede training zijn er nog veel meer factoren die in orde moeten zijn om voor zoveel mogelijk spiergroei te zorgen. De allerbelangrijkste factor is je voeding. Als dit niet in orde is, wordt het heel moeilijk om goede resultaten te boeken.

Lees 3187 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner