fbpx

Hoe behoud je zoveel mogelijk spiermassa tijdens cutten

Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Al een aantal keer heb ik de woorden ‘bulken’ en ‘cutten’ laten vallen op deze webpagina. Bulken en cutten zijn woorden waarmee je aangeeft dat je spiermassa bouwt met een energieoverschot (bulkt) of vetmassa verliest door een energietekort (cutten). In dit artikel meer over cutten. Hoe doe je het en hoe zorg je dat je niet onnodig veel spiermassa verliest?

 

De macroverdeling tijdens cutten

De twee belangrijkste macro’s zijn eiwit en vet. Tijdens het cutten raad ik  2-2,5g eiwit per kilo lichaamsgewicht aan. Als je wat ouder bent (40+) zou ik naar de hoge kant neigen. Vet wordt vaak verwaarloosd, vooral tijdens het cutten, terwijl vetten juist van groot belang zijn voor optimale prestaties. Wanneer je te weinig vetten eet heeft dit een negatieve invloed op o.a. je testosterongehalte en spiermassa. Haal daarom zo’n Haal 20-25% van je totale calorieën uit vet. Je berekent dus eerst de nodige eiwit- en vetinname. Wat er overblijft aan calorieën gebruik je voor koolhydraten van je calorieën uit vet. Voor de meeste mensen geldt dat een lage hoeveelheid vet negatief werkt op je lichaam.

Kun je plaatselijk vet verbranden tijdens het cutten?

Nee, dat kan niet. Je hebt echt geduld nodig. Om buikspieren echt goed te zien moeten mannen vaak rond de 10% vet komen en vrouwen 12-14%. Lijnen kun je wel al eerder gaan zien, maar de welbekende blokjes gaan samen met een laag vetpercentage.
Iedereen slaat vet op andere plekken op en ook iedereen heeft een andere snelheid van vetverliezen. Misschien moet jij veel meer vet verliezen en een lager vetpercentage hebben dan je vriendin, om dezelfde keiharde blokjes te krijgen.

Het Verschil Tussen Afvallen En Vet Verbranden

Wellicht dat de titel niet helemaal klopt, want als je vet kwijtraakt en het getal op de weegschaal lager wordt, val je af. Het is echter wel belangrijk om te vermelden dat een lager getal op de weegschaal niet betekent dat je vet kwijt bent geraakt. Omgekeerd geldt precies hetzelfde. Zwaarder zijn staat niet gelijk aan dikker zijn.
Schommelingen in gewicht hebben ook te maken met de vochtbalans in je lichaam die heel erg kan schommelen door bijvoorbeeld inconsistente hoeveelheden koolhydraat- of zoutconsumptie. Mensen die hun koolhydraten schrappen verliezen de eerste week vaak veel meer gewicht dan de tweede week, omdat veel van het gewicht vocht is.

Moet je ‘clean eten’ tijdens het cutten?

Voor de resultaten is dat niet persé nodig. Wanneer je een energietekort creëert en je macro’s haalt maakt de bron van je macro’s niet uit. Natuurlijk zijn de voedingsstoffen wel van belang dus ik raad je aan 80-90% voedzame producten te eten. De overige 10-20% zou je kunnen vullen met iets dat je echt niet kunt missen. Dit heeft voor velen een mentaal voordeel omdat je op die manier tijdens een strenge cutperiode (soms geschreven met een ‘k’) af en toe jezelf kunt toestaan je lievelingseten te eten.

Moet je cardio doen tijdens het cutten?

Nee, dat is niet nodig. Cardio zorgt ervoor dat je calorieën verbrandt. Met cardio sta je verder in een energietekort. Dit tekort kun je echter ook bereiken door minder te eten. Cardio is niet nodig, maar voor sommige mensen wel wenselijk. Wanneer je klein en licht bent kan het zijn dat je extreem weinig moet eten wil je heel droog worden, wat mentaal erg moeilijk kan zijn en wat tevens kan leiden tot voedingsstoftekorten door te weinig voeding. In dat geval kun je ervoor kiezen meer calorieën te eten en het tekort met cardio creëren. Cardio is niet onnodig of nodig, het is enkel een hulpmiddel dat je kan helpen.

Hoe behoud je zoveel mogelijk spiermassa tijdens cutten?

Naast dat je vet verliest tijdens cutten, verlies je ook een (klein) deel spiermassa. Hoe beter je dieet voor elkaar is, hoe minder het spierverlies is. Dit hangt met meerdere factoren samen maar eentje ervan is eiwit. Zorg dat je sowieso voldoende eiwitten eet om zoveel mogelijk spiermassa te behouden.Hoe groter je calorietekort, hoe groter de kans dat je ook (onnodig) veel spiermassa verliest. Meer is dus zeker niet altijd beter in het geval van een calorietekort. Daarnaast gaat zware krachttraining je ook helpen zo veel mogelijk spiermassa te behouden.Focus je trainingen op het behouden van kracht, als je dezelfde aantal kilo’s kunt blijven uitvoeren lever je waarschijnlijk niet tot minimaal spiermassa in. Als je gaat droog trainen word je mogelijk ook een stuk smaller. Veel mensen hebben zelf niet door hoeveel van hun massa opgevuld is met vet. Neem de tijd om te cutten, als je snel twee weken voor je op vakantie gaat beginnen met extreem cutten dan lever je onnodig vet vrije spiermassa in.

Supplementen die het beste zijn om te cutten?

Supplementen boven je 30ste zijn heel er belangrijk en onmisbaar.

Eiwittenshake.

Het is onmogelijk om voldoende eiwitten en aminozuren binnen te krijgen via je voeding en daarom is het heel erg belangrijk dat je een goede why eiwitten shake gebruikt die laag is in koolhydraten en geen suiker bevat.
Lees meer over: lady Power

Fat burner.

Een goede fat burner is heel erg aan te bevelen boven je 30ste want het geeft niet alleen je metabolisme een boost ,maar het versneld ook je vet verbranding en het zal je gedurende dag heel veel meer energie geven.
Lees meer over: Lady Fat Burner

ZMA

Tijdens het slapen hersteld je lichaam ,maar ook dat kost energie en boven je 30ste zal je dus merken dat je veel vaker gebroken wakker wordt. Dit komt omdat je lichaam te weinigen magnesium, zink en B6 binnen krijgt. Deze stoffen zorgen er voor dat je beter slaap en beter hersteld in je slaap en dus ook fit wakker wordt! 
Lees meer over: ZMA

 

Lees 3199 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner