fbpx

Hoeveel spiermassa kun je aanmaken en hoelang doe je erover?

Beoordeel dit item
(3 stemmen)

Spiermassa

Veel mensen in de sportschool willen graag gespierder worden. De meest gestelde vragen over het aanmaken van spiermassa zijn:Hoeveel spiermassa kun je aanmaken en hoeveel tijd heeft het nodig om spiermassa aan te maken?

Ik heb deze vragen op verschillende internet forums voorbij zien komen.. en veel gegeven antwoorden waren ‘’maak je geen zorgen over hoelang het duurt, begin gewoon met trainen’’.Hoewel ik begrijp waarom mensen deze antwoorden geven, zou een serieus antwoord beter zijn.

Spiermassa en krachtraining

Voor mensen die net beginnen met krachttraining is het erg belangrijk om te weten HOEVEEL en HOE SNEL je spiermassa kunt aanmaken zodat je weet wanneer trainingsprogramma’s, supplementen, personal trainers en bloggers je voorliegen met claims hoeveel spiermassa je kan aanmaken.. terwijl je lichaam dit in werkelijkheid niet kan.

Voor mannen geldt dat het hebben van onrealistische verwachtingen ervoor zorgt dat ze steeds (onnodig) geld uitgeven aan bullshit trainingsprogramma’s en veel supplementen kopen in de hoop de beloofde resultaten te krijgen.

Voor vrouwen geldt juist het tegenovergestelde. Net zoals de meeste mannen overschatten vrouwen heel erg hoeveel spieren ze kunnen aanmaken. De meeste vrouwen zijn bang dat ze ‘’te gespierd’’ en ‘’te mannelijk’’ worden.. daarom doen ze er alles aan om bepaalde oefeningen niet te doen. Terwijl ze dit beter wel kunnen doen.

Dus zowel voor mannen als vrouwen is het erg belangrijk om te weten hoeveel en hoe snel spiermassa je in werkelijkheid kan aanmaken. Daarom ga ik daar nu antwoord opgeven:

Hoeveel spiermassa kun je in werkelijkheid aanmaken?

Er is veel gediscussieerd hoeveel spiermassa je kunt aanmaken de afgelopen jaren. Gebaseerd op verschillende wetenschappelijke onderzoeken en jaren ervaring als personal trainer kan je verwachten gemiddeld zoveel spiermassa te maken in je gehel leven

  • Een gemiddelde man: 11 tot 22 kg spiermassa in zijn gehele leven
  • Een gemiddelde vrouw: 9 tot 11 kg spiermassa in haar gehele leven

Hou er rekening mee dat dit hier specifiek over SPIEREN gaat en niet over GEWICHT. Je kan natuurlijk veel meer gewicht aankomen dan bovengenoemde hoeveelheden in je gehele leven.

En hou er ook rekening mee dat deze hoeveelheden GEMIDDELDEN zijn. Er zijn dus altijd uitzonderingen van mensen die meer spiermassa aanmaken of juist minder. Dit komt doordat er een aantal factoren zijn die bepalen hoeveel spiermassa je kan aanmaken. Deze factoren leg ik later in dit artikel uit.

Voor de meeste mensen zijn bovengenoemde hoeveelheden het maximaal aantal gewicht aan spieren die je op een natuurlijke manier kan aanmaken.

Hoe snel kun je in werkelijkheid spiermassa aanmaken?

Oké, nu weet je hoeveel spiermassa je kunt aanmaken. De volgende vraag is, hoe snel kan je spiermassa aanmaken?

Het antwoord op deze vraag is ook gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken en mijn eigen ervaring in het vak.

  • Een gemiddelde man kan 0,10 tot 0,25 kg spieren per week aanmaken (0,40 tot 1 kg per maand)
  • Een gemiddelde vrouw kan 0,05 tot 0,10 kg spieren per week aanmaken (0,20 tot 0,40 kg per maand)

Ook hierbij geldt dat het enkel om SPIEREN gaat en niet om GEWICHT. Naast spieren kom je namelijk ook aan in vet, glycogeen en water. Daar hebben we het dus nu niet over.

Deze hoeveelheden kan je verwachten als je traint onder de best mogelijke omstandigheden.

Dat houdt dus in dat je een goed trainingsschema hebt, een goed voedingsschema, genoeg slaapt, voldoende rust neemt, geen last hebt van stress etc.

Ook hierbij geldt dat het om GEMIDDELDEN gaat. Het exacte aantal spieren dat je per week of per maand kan aankomen is afhankelijk van 6 factoren. Deze factoren gaan we hierna behandelen.

Factoren die invloed hebben op hoeveel spiermassa je kan aanmaken

Hoewel alles wat je tot nu toe hebt gelezen voor bijna iedereen geldt, blijven het gemiddelde hoeveelheden. Er zijn 6 factoren die een ENORM effect hebben op hoeveel spiermassa je kan aanmaken

1. Steroïden

Het zal geen verassing voor je zijn, maar het gebruiken van steroïden heeft een ENORM effect op de hoeveelheid spieren die je kan aanmaken en de snelheid hiervan. Dus wanneer je resultaten van producten of personal trainers ziet die onwerkelijk overkomen, dan is de kans erg groot dat dit met behulp van steroïden is.

2. Spiergeheugen

Er bestaat zoiets als spiergeheugen. Dit houdt in dat wanneer je in het verleden gespierd bent geweest en vervolgens je spieren kwijt bent geraakt, je ze veel sneller weer opnieuw aanmaakt dan in eerste instantie.

Spiergeheugen is net als het gebruik van steroïden een veel gebruikte truc om aan te tonen hoe goed producten/supplementen werken. In werkelijkheid heeft de proefpersoon gewoon veel spieren kwijt geraakt om ze vervolgens weer terug te winnen.

3. Hoe lang je al traint

Wanneer je net begint met trainen, maak je VEEL SNELLER en VEEL MEER spieren aan dan als je al gevorderd bent. Over het algemeen geldt hoe langer je traint, hoe moeilijker het wordt om spiermassa te winnen.

Als je net begint met trainen, kan je in je eerste jaar gemiddeld 12 kg aan spieren aankomen. Na het eerste jaar groei je vaak elk jaar met 50% minder. Het gaat hierbij wel om wat je potentieel kan aanmaken. Dus in jaar 1 12 kg, jaar 2 6 kg, jaar 3 3 kg etc. Als je echter slecht eet/traint en je maakt in jaar 1 slechts 3 kg spiermassa aan, dan is in jaar 2 niet je maximale spiergroei opeens 1.5 kg.

4. Leeftijd

Ook je leeftijd speelt een rol bij hoe snel je spiermassa aan maakt. Het zal je niet verbazen dat iemand van 18 jaar sneller aankomt in spiermassa dan iemand van 50 jaar. Kortom, veelal gaat op hoe jonger je bent hoe sneller je spiermassa aanmaakt.

5. Genetisch bepaalde factoren

Sommige factoren die een grote invloed hebben op hoe snel je spiermassa aanmaakt zijn genetisch bepaald. Denk hierbij aan je hormoonspiegel, spierlengte, botstructuur etc.

Sommige mensen hebben pech dat hun lichaam minder snel spieren aanmaakt. Maar maak je verder geen zorgen, hoewel het wat meer tijd nodig heeft en wat zwaarder zal zijn kan iedereen spiermassa aanmaken.

6. Je trainingsschema en voedingsschema

Wanneer je een ideaal trainingsschema en voedingsschema toepast zal je natuurlijk ook sneller spiermassa aanmaken dan wanneer je maar wat doet. En hoewel dit voor zich spreekt, zie ik maar al te vaak in de sportschool mensen compleet verkeerd trainen.

Supplementen en snel spiermassa opbouwen.

Supplementen zijn naast een goede voeding heel belangrijk om snel spiermassa op te bouwen.
In het begin hoef je niet een heel pakket aan supplementen te gebruiken. Eiwitten, Omega 3 en een goede multivitamine zijn voldoende om snel spiermassa op te bouwen.

Welke supplementen zijn het beste om snel spiermassa op et bouwen?

Lees meer over: Whey Power

Lees meer over  Whey Perfection

Lees meer over: Omega 3-6-9

Lees meer over : Sports Multi 

Lees 2846 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner