fbpx

Hoe vaak moet je wisselen van trainingsschema?

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Is je wel eens verteld dat je om de zoveel tijd van trainingsschema moet wisselen? Omdat je lichaam een prikkel nodig heeft om te groeien.. en wanneer je te lang dezelfde training doet je lichaam gewend raakt aan deze prikkel.

Het komt er op neer dat je regelmatig van trainingsschema moet wisselen en anders zal je geen progressie meer behalen.Komt dit je bekend voor? Mooi, want dit is allemaal onzin.

Wisselen van trainingsschema’s

Het hele idee achter het structureel wisselen van trainingsschema’s is niet meer dan een mythe die is verzonnen uit commercieel oogpunt. Bijvoorbeeld om meer tijdschriften of trainingsprogramma’s te verkopen.. het wisselen van trainingsschema is belangrijk dus met andere woorden koop ook het volgende tijdschrift of trainingsprogramma!

Er zit inderdaad een kern van waarheid achter het idee dat je lichaam gewend kan raken aan een bepaalde prikkel waardoor je resultaten minder worden. MAAR je hoeft niet die prikkel te veranderen om opnieuw resultaten te krijgen.. je hoeft alleen maar die prikkel te VERGROTEN. Je lichaam heeft geen idee of je oefening A of oefening B doet. Het enige wat je lichaam weet is dat wanneer er spanning op staat en wanneer je deze spanning over een bepaalde tijd verhoogt (door bijv geleidelijk het aantal herhalingen of het gewicht te verhogen) je lichaam sterker wordt.

De mensen die beweren dat je iedere 4 of 8 week of whatever je trainingsschema moet veranderen omdat je anders geen resultaat krijgt zitten er compleet naast. En ze zijn dom. Juist door constant dingen aan je trainingen te veranderen wordt het lastig om je vooruitgang bij te houden. Hoe kan je je vooruitgang van wat je doet bijhouden als je constant veranderd wat je doet? In welke sport dan ook is de uitspraak ”Don’t change a winning team” wel bekend.Dit geldt ook voor fitness. Zolang hetgeen wat je doet werkt, kan je (en zou je eigenlijk MOETEN) dit blijven doen. Als je er over nadenkt is het eigenlijk vrij simpel, je bent nogal dom bezig als je iets gaat veranderen wat werkt.

Dus ik hoef helemaal nooit iets aan mijn trainingsschema te veranderen?

Jawel, maar niet omdat je al een bepaald aantal week met een trainingsschema bezig bent. Je moet alleen je trainingsschema aanpassen als je hiervoor een geldige reden hebt.

Er zijn 4 redenen waarom je je trainingsschema zou moeten aanpassen:

1. De allerbelangrijkste reden om iets aan je trainingsschema aan te passen is als je trainingsschema voor een LANGERE TIJD niet het resultaat oplevert die het zou moeten doen. Zorg er wel voor dat je realistische verwachtingen hebt van wat mogelijk is.

2. Een andere reden om van trainingsschema te veranderen is als je doelstelling is veranderd. Als bijvoorbeeld eerst je doel was om af te vallen en je wilt nu graag aankomen dan moet je je trainingen aanpassen.

3. Als je trainingen zo saai worden dat je steeds minder motivatie krijgt. In dat geval kan je dingen veranderen zodat je gemotiveerd blijft. Maar ook hierbij geldt dat je realistisch moet zijn, als je na 3 week je trainingen al saai vindt moet je je niet aanstellen en gewoon doorgaan.

4. Externe factoren. Je trainde bijvoorbeeld 4 keer per week en door een nieuwe baan lukt dit niet meer. In dat geval moet je je trainingsschema aanpassen. Het zelfde geldt voor blessures etc.

Wat voor veranderingen moet ik aanbrengen in m’n trainingsschema?

Stel dat 1 van de 4 bovenstaande redenen op jou van toepassing zijn, wat voor veranderingen moet je dan gaan toepassen?

Zoals bij veel dingen omtrent fitness is dit afhankelijk van veel verschillende factoren. Echter in de meeste gevallen kan je de algemene structuur van je trainingsschema behouden en hoef je enkel kleine aanpassingen door te voeren.

Je kan een dumbell oefening veranderen in een barbell versie van dezelfde oefening. Bijvoorbeeld door barbell curls te doen in plaats van dumbell curls. Of t-bar rows in plaats van seated cable rows. Of lunges in plaats van split squats. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Waar het op neer komt is dat gewoon een oefening veranderd in een andere oefening met dezelfde soort bewegingspatroon en/of spiergroep. Daarnaast zijn er nog genoeg mogelijkheden om je trainingsschema aan te passen zonder alles over de kop te gooien. Je kunt bijvoorbeeld de hoeveelheid sets en herhalingen veranderen EN toch de balans gelijk houden. Bijvoorbeeld je doet nu 3 sets en 8 herhalingen van een bepaalde oefening (24 herhalingen in totaal) en je veranderd dit in 4 sets en 6 herhalingen (nog steeds 24  herhalingen). Ook kun je de hoeveelheid rust tussen de sets aanpassen. Of alleen maar de volgorde van oefeningen. En zo zijn er nog veel meer kleine aanpassingen die je kunt doen.

Maar hoevaak moet ik nou zulke aanpassingen doen?

Mijn advies is om alleen zulke aanpassingen te doen als er sprake is van 1 van de 4 eerder genoemde situaties.Ik weet dat er genoeg mensen zijn die dingen zeggen als ”verander je trainingsschema iedere X week”. Maar dat is echt dom. Misschien werkte dat trainingsschema wel perfect. En zou het dat de volgende 4 week of nog langer ook nog doen.Dus in plaats van je te zeggen hoevaak je aanpassingen in je trainingsschema moet doorvoeren, is het een veel beter idee om te zeggen wanneer je dit NIET moet doen. En dat is..

Verander je trainingsschema niet wanneer daar absoluut geen reden voor is.

Als je voor een LANGERE TIJD geen progress hebt, of dat je met 1 (of een paar) specifieke oefeningen voor een langere tijd geen progress hebt of als je trainingen zo saai zijn geworden… dan weet je dat het tijd is om iets te veranderen.

En natuurlijk als je doelstellingen zijn veranderd of door externe factoren (zoals minder tijd, blessures) dan is het ook tijd om je trainingsschema aan te passen.

En in sommige gevallen is het soms zelfs beter om je hele trainingsschema te veranderen.

Conclusie

Als er geen sprake is van 1 van de 4 eerder genoemde redenen, dan is er absoluut geen reden om ook maar iets te veranderen.

Zolang hetgeen wat je doet werkt, blijf dat dan vooral zo lang mogelijk doen. Pas wanneer dit niet meer het geval is moet je iets veranderen.

Wat zijn de beste schema's voor fitness?

Lees meer over: Spierenplan Bulken pakket

Lees meer over: Spierenplan pakket - cutten

Lees meer over: Voeding en fitness schema's op maat

Lees 1845 keer

Gerelateerde items (op tag)

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner