fbpx

Waarom vrouwen moeten trainen in de winter

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Helaas, we moeten er nu toch echt aan geloven. De zomer is nu echt voorbij. Wanneer je wakker wordt is het nog donker buiten, wanneer je uit je werk/ school komt wordt het alweer donker buiten. Het is koud en nat.  De herfst is begonnen en de winter komt er vlak achteraan!

Het voordeel? We kunnen weer gaan werken aan onze bikini body’s.Wacht dit jaar nu eens niet tot het moment af waarop je je bikini tevoorschijn kunt halen. En wacht niet met bewegen en oefeningen doen tot het voorjaar begint. Er is geen beter moment om aan je lichamelijke vorm te werken dan als regen, wind en kou het land teisteren.

 

Waarom sporten in de winter?

Sporten in de winter houdt het moraal hoog. De lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je weer even helemaal goed doorbloed en warm bent, iets waar je juist in de winter behoefte aan hebben. En het sleept je de winter door heen zonder dat je winterkilo's ophoopt.

Voorkomen van een slecht (winter)humeur

Als jij last hebt van depressies als de donkere dagen er weer aan staan te komen, dan is het sowieso een prima idee om te gaan sporten. Veel mensen gaan gebukt onder een winterdepressie: De dagen worden korter, het is koud en vies buiten en je kunt veel minder profiteren van een lekker zonnetje. Door buiten te sporten vangt je lichaam toch nog (zon)licht op, wat fantastisch is voor de aanmaak van vitamine D. Maar het belangrijkste is de aanmaak van zogenaamde endorfine. Deze worden aangemaakt door je lichaam naar aanleiding van inspanning. Deze endorfine geven je een goed gevoel en zullen uiteindelijk de depressies en de slechte humeuren volledig verdrijven.

Sporten geeft meer energie dan het kost

Het is natuurlijk heel erg verleidelijk om in de winter heel dicht bij de verwarming te blijven, comfortabel op de bank met een lekker wijntje. Heerlijk natuurlijk, maar hierdoor zak je letterlijk als een plumpudding in elkaar. Je voelt dat je steeds minder energie hebt, waardoor de zin om in de vrieskou te gaan sporten ook steeds lager wordt. Toch even doorzetten, want buiten sporten geeft uiteindelijk meer energie terug, dan de inspanning zelf. Als je dan later weer thuis komt, neem je een lekkere douche en je zult merken dat je je helemaal lekker voelt, met hernieuwde energie om weer actief te zijn. In de warmte, wel te verstaan.

Je weerstand verhogen

Als je altijd voor de kachel blijft zitten, en niet aan sport doet, ben je veel vatbaarder voor bijvoorbeeld een griepje. De enkele keer dat je buiten komt om de vrieskou te trotseren, zal direct een aanslag op je lichaam zijn, waarna je onvermijdelijk kou zal vatten of een griepje zal krijgen. Buiten sporten zal je weerstand een enorme boost geven, waardoor je beter bestand bent tegen deze lastige virussen. Natuurlijk krijg je nog steeds te maken met deze virussen, maar je goede weerstand zal daar dan snel korte metten mee maken waardoor jij nergens last van gaat krijgen.

Meer calorieën verbranden in de kou

Bij dezelfde inspanningen als in de zomerperiode, verbrand je in de winterperiode meer calorieën. Klinkt misschien een beetje vreemd, maar toch is het waar. Je lichaam moet harder werken olm op temperatuur te blijven waardoor de calorieën veel sneller weg gaan. Als het grote inspanningen zijn, moet je hier wel je dieet enigszins op aanpassen, anders gaat dit niet lukken. Maar vanuit dit gegeven kun je ook redeneren dat je loop-sessie in de winter wat korter kan zijn dan in de zomer, voor hetzelfde effect met betrekking tot het verbranden van calorieën.

In de winter eet je anders dan in de zomer!

In de zomerperiode eet je veel lichte en frisse dingen zoals fruit en salades. Maar als de dagen donkerder en korter worden, staat er steeds vaker boerenkool, snert en stamppot op tafel. Heerlijk allemaal, maar deze bevatten stuk voor stuk ook veel meer calorieën. Als je dan in de winter ook nog eens binnen blijft zitten zonder noemenswaardig te bewegen, telt het allemaal twee keer zo hard aan. Des te meer reden om dus te gaan sporten. Sporten is dus eigenlijk een must in de winterperiode, en zeker met de feestdagen halverwege, kun je er zelf voor zorgen dat je niet onnodig veel aankomt.

Warmte door een betere bloedcirculatie

Op het moment dat je buiten komt, sta je misschien te rillen van de kou. Des te meer reden om direct je warming-up te gaan doen en te beginnen met rennen. Hierdoor wordt je vrij snel weer warm doordat je bloed beter gaat circuleren. En het is juist deze verbeterede circulatie van bloed die je nog heel lang warm gaat houden, zelfs als je allang weer thuis bent.

Bikini bodies are made in the winter

Goed. Ook al waait het enorm buiten, we kunnen er niet omheen. Zomer komt steeds dichterbij. En als je mooi wil paraderen, en nog belangrijker, lekker in je vel wil zitten is het nu de tijd om eraan te werken. Ik heb altijd ‘zones’ waar je zelf het liefst aan wilt werken. Buik, billen, benen, armen.. En als je terug klikt op de site kom je ook al behoorlijk wat handige tips tegen en ook hele schema's. Maar voor het gemak heb ik een aantal zaken in 1 artikel neergezet zodat je direct aan de slag kunt.

Buik. Eerst wil ik even vertellen dat hoéveel buikspier oefeningen je ook doet, je nooit een strakke buik krijgt alleen daardoor. Het is belangrijk om als eerste je voedingspatroon goed op orde te krijgen. Daarna kun je dit soort oefeningen doen, in combinatie met HIIT cardio. Op die manier zul je -als het goed is- snel resultaten zien.

Billen. Ga twee keer in de week je billen te trainen, apart van legday.  En omdat er behoorlijk wat goede oefeningen bestaan kun je je lol op. Niet alleen in de gym, maar ook na een paar weken hard trainen! Hoe rond wil je ze hebben?!

Benen. Lang of kort, zodra je benen er goed uitzien ben je al halverwege. Voordeel van het trainen van je benen is dat de workout op zich behoorlijk intensief is. Hierdoor stimuleer je je metabolisme en dat levert weer een snellere vetverbranding op. Die vetverbranding is niet plaatselijk, maar zal plaatsvinden over je gehele lichaam. Dus wanneer je je benen traint val je af overal.

Armen. Nu kun je gaan voor triceps of biceps. mijn advies is je triceps goed te trainen aangezien dit een groter gedeelte van je arm bedekt. Plus als je zwaait heb je ook geen tweede arm die meebeweegt. Dus dat is iets wat ik belangrijker vind dat een bicep als het over een bikini body gaat.

Train samen

De bank, dat dekentje, de kaarsjes en het kopje thee zijn toch allemaal net iets aantrekkelijker in de winter en de keuze om op de bank te blijven is dan al snel gemaakt. Probeer daarom in deze periode wat vaker met iemand te trainen. En maak trainingsafspraken met elkaar. Door een vaste afspraak ben je minder snel geneigd om af te zeggen en bovendien trek je elkaar er tijdens de training gemakkelijker doorheen.

Maak een planning

Maak in het weekend een planning voor de aankomende week en blijf jezelf trouw. Gebruik de weersomstandigheden niet als excuus, kijk vooruit en visualiseer hoe blij en zelfverzekerd jij straks in de zomer over het strand loopt. Is dat nog te ver weg? Bedenk dan hoe tevreden en trots je bent wanneer je straks thuiskomt van je training. Geloof me, je zit zoveel lekkerder op de bank als je eerst keihard getraind hebt!

Zorg voor een uitdaging

Uiteraard is jouw ideale zomerlichaam een uitdaging op zich maar de tijd die daar nog tussen zit, zorgt vaak voor motivatieverlies en uitstelgedrag. Stel daarom een aantal subdoelen. Kleinere doelen die ervoor zorgen dat jij je motivatie houdt en die een bijdrage leveren aan je plezier tijdens het trainen. Daarnaast zijn kleinere doelen beter meetbaar zodat je in de gaten kunt houden of je op de goede weg zit. De subdoelen die je stelt zijn afhankelijk van de sport die je beoefent. Loop je hard? Schrijf je dan in voor een wedstrijd in februari of maart. Dan blijf je echt wel trainen Doe je aan fitness? Bedenk dan dat je jezelf over een maand vijf keer wil kunnen optrekken. Wat je ook doet of wat je ook bedenkt zorg ervoor dat voor jou de uitdaging groot genoeg is maar wel haalbaar blijft.

Welke training ?

In onze workout rubriek vindt je de beste training voor het perfecte summer body.

Heb je liever een schema voor je voeding op maat kijk dan in onze online schema shop

 

Lees 2894 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner