fbpx
Print deze pagina

Zijn vrouwen beter in fitness dan mannen?

Beoordeel dit item
(3 stemmen)

Dat het lichaam van een vrouw anders in elkaar steekt dan van een man is geen nieuws. Dit verschil in lichaamsbouw leidt ook tot andere fysieke prestaties. Vandaar dat er meestal twee categorieën (M en V) in de sport zijn. Maar waar zitten die verschillen in het lichaam nu precies.

Verschillen in lichaamsbouw

 

  • Het skelet bij vrouwen is lichter en daardoor ook breekbaarder
  • Het bindweefsel en steunweefsel van vrouwen is ook minder stevig
  • Vrouwen hebben een langere romp en in verhouding kortere benen. Het zwaartepunt ligt daardoor lager met als gevolg een stabieler evenwicht. Vrouwen zijn daardoor beter geschikt voor technische sporten als turnen en kunstrijden op de schaats. Ze hebben echter  ook een minder grote hefboom.
  • Vaak staat de elleboog van vrouwen iets naar binnen (zogenaamde valgusstand). Dit is nadelig bij het steunen op de armen en geeft ook minder kracht bij gooi- en slagbewegingen.
  • Bij een man bestaat ongeveer 40-45% van het lichaam uit spierweefsel. Bij een vrouw is dat ongeveer 35-40%
  • Vrouwen hebben gemiddeld een hoger vetpercentage (+/- 20-25%). Bij mannen ligt dat gemiddeld op 15-20%. Bij zwemmen is dat voor vrouwen handig, want het geeft meer drijfvermogen. Bij inspanning is het nadelig voor de prestatie in verband met een minder goede warmteregulatie

Verschillen in lichaamsfuncties

  • Vrouwen hebben een lager maximaal zuurstof opnamevermogen (VO2 max)
  • Door de maandelijkse menstruatie hebben vrouwen sneller last van bloed- en ijzerverlies, waardoor er minder mogelijkheden zijn voor zuurstof om te binden.
  • Het bloedvolume van de man is ongeveer 1/13e deel van het lichaamsgewicht. Bij vrouwen is dit 1/15e deel
  • Bij vrouwen is de samenwerking van de verschillende spiergroepen beter dan bij mannen. Vrouwen hebben daardoor een betere coördinatie en zijn beter geschikt voor technische sporten.

Spieren en kracht

Vooral bij explosieve en krachteisende sporten komen de verschillen tussen mannen en vrouwen duidelijk naar voren. Mannen hebben nu eenmaal veel meer spiermassa en presteren in deze sporten aanzienlijk beter. Bij duursporten, waarbij de spieren een minder grote rol spelen, zijn de prestatieverschillen tussen mannen en vrouwen aanzienlijk kleiner.

Ondanks de vele overeenkomsten van mannelijke en vrouwelijke krachttraining voor zijn er toch ook subtiele verschillen die je moet overwegen. Als eerste worden vrouwen eerder volwassen dan mannen. Hierdoor kunnen vrouwen vaak eerder beginnen met trainen dan mannen

Omdat vrouwen gemiddeld minder spiermassa hebben dan mannen zijn ze ook gevoeliger voor deconditioneren. Dat is de reden dat een vrouw ervoor moet zorgen dat ze blijft trainen als ze ervoor wil zorgen dat spieren zichtbaar blijven/worden.Zodra een vrouw stopt met  bijvoorbeeld buikspieren trainen dan raakt ze de spierkracht sneller kwijt dan mannen.

Een cardiovasculair verschil

Als we kijken naar spieruithoudingsvermogen dan kunnen mannen gemakkelijker hun spieren trainen. Het is namelijk zo dat mannen gemiddeld meer energie (calorieën) verbruiken dan vrouwen. Het gemiddelde mannelijk lichaam verbruikt nu eenmaal meer calorieën. Dit betekent dat mannen over het algemeen minder cardiotraining hoeven te doen om gewicht kwijt te raken.

Vergeet niet dat sterke spieren pas zichtbaar worden op het moment dat we een laag lichaamsvet percentage hebben. Dus over het algemeen hebben mannen (met een natuurlijk lager lichaamsvetpercentage) het gemakkelijker om zichtbare spieren te hebben dan vrouwen.

Omdat vrouwen dus minder calorieën binnen moeten krijgen dan mannen is het vaak aan te raden dat vrouwen zich richten op full-body training zoals Pilates of Yoga plus, dit om zo een sterker, strakker lichaam te krijgen. De reden hierachter is omdat vrouwen over het algemeen minder calorieën eten dan mannen.

De redenen dat mannen beter zijn in de meeste sporten zijn eigenlijk allemaal terug te brengen op de lichamelijke verschillen tussen man en vrouw.Natuurlijk zijn mannen niet beter in alle sporten en gelden deze redenen ook niet voor alle sporten, zoals voor turnen, kunstschaatsen en synchroonzwemmen.

Vrouwen kunnen vaak beter trainen dan mannen !

De hersenen van de man zijn gespecialiseerd. Ze zijn in vakjes verdeeld. Ze zijn zo gevormd dat ze zich maar op één specifieke taak tegelijk kunnen concentreren. De dikwijls geïrriteerde verzuchting: "ik kan maar één ding tegelijk” , is dan ook een typische mannenuitspraak. Enkele voorbeelden:

Mannen zijn sneller afgeleid in de sportschool door veel dingen en vergeten vaak dan de training. vrouwen zijn vaak geconcentreerd bezig en wil hun doel berijken

Mannen praten vaak te veel in de sportschool en stoppen dan met hun training, vrouwen hebben hier geen last van zij kunnen trainen en praten tegelijk.

De hersenen van de vrouw zijn ontworpen om meerdere taken tegelijk te kunnen verrichten. Ze kan diverse, niet met elkaar in verband staande, dingen tegelijk doen en haar hersenen zijn altijd actief. Ze kan met iemand praten en sporten tegelijk of TV kijken en crosstrainen. Of ze kan een auto besturen en ondertussen haar make-up verzorgen en ook nog naar de radio luisteren. Mannen kunnen trouwens wel routinematig autorijden en tegelijkertijd praten of radio luisteren, maar zodra de verkeerssituatie spannend wordt komt er plotseling geen enkel geluid meer de hersens binnen. Mannen raken ook geïrriteerd als je tegen ze praat terwijl ze ingespannen bezig zijn.

Vrouwen kunnen beter squattten dan mannen!

Leg-day’: voor vrouwen vaak het middelpunt van de training, maar voor een hoop mannen de sportdag waar ze het minst naar uitkijken. Zeker de squat wordt veel overgeslagen: Te gevaarlijk, blessuregevoelig, kost te veel energie, uitvoering is te moeilijk, allemaal populaire excuses om te zeggen: “Die oefening doe ik niet”. Maar je wilt geen dunne kippenpootjes onder je afgetrainde kast, toch? Dan is het toch echt een cruciale oefening en In principe geldt: Hoe dieper hoe beter en helaas voor de mannen vrouwen kunnen doorgaans beter diep squatten dan mannen, omdat ze vaak ondiepere heupen hebben. dus in de nr 1 oefening voor de benen zijn vrouwen echt het beste in, sommigen kunnen het zelf op hakken dat zie ik een man niet snel doen!

squatten op hakken

Conclusie

Mannen hebben veel voordelen van hun lichaam als het om fitness gaat maar in veel dingen wind de vrouw toch echt omdat ze veel meer dingen tegelijk kunnen want waar mannen compleet stoppen met trainen als ze een mooie dame in de sportschool zien kunnen vrouwen van een mooie gespierde man genieten maar toch doortrainen en waar mannen tijd maken in de sportschool voor een praatje doen vrouwen dit tegelijkertijd en zo zit er veel meer routine in de training van een vrouw en word ze gespierder en fitter en berijken vrouwen in de fitness veel vaker hun doel dan mannen zeker als we alleen al naar de squat kijken de nr 1 oefening in de fitness dan moeten we toch echt zeggen dat vrouwen beter zijn in die oefening dan mannen.

Ook al zijn vrouwen minder sterk en moeten ze meer doen om hun spieren te behouden en lijkt het erop dat mannen beter zijn in fitness laten we dan niet vergeten dat vrouwen vaker hun doel berijken met fitness dan mannen en tja ook al ben je nog zo sterk als je je doel niet berijkt heb je niets aan die kracht en als je niet consequent traint heb je niet aan alle voordelen die je als man hebt in de fitness dus of man nu echt de sterkse zijn ???...ik heb mijn bedenkingen.

 

Lees 2845 keer

Gerelateerde items (op tag)