fbpx
Fitness

onderarm anatomyDe musculus brachioradialis is een spier in de onderarm. Hij behoort tot de groep radiale onderarmspieren. De spier loopt van de laterale zijde van het opperarmbeen naar de kop van het spaakbeen. De spier heeft hierdoor uitsluitend een functie over het ellebooggewricht. Hier veroorzaakt hij flexie, en hij is daarmee een synergist van de m. biceps brachii en de m. brachialis. Daarnaast brengt hij de onderarm in een middenstand tussen pro- en supinatie.

Pectoralis minorDe pectoralisspieren – of borstspieren, zit vast aan de buitenkant van de bovenarm, aan het sleutelbeen, aan het borstbeen, en aan de pees van de rectus abdominis rechte buikspier) De pectoralis bestaat grofweg uit twee spieren met hun eigen functies. De borstspier wordt in principe dus in twee delen verdeeld. Om de borstspier “volledig” te trainen, wordt er echter onderscheid gemaakt in het bovenste, middelste en het onderste deel.

 

 

deltoideus spierDe deltoideus spier (in het Nederlands vaak aangeduid als ‘de schouders’) wordt grof weg verdeeld in drie delen, namelijk een voorste, middelste en achterste deel. Dit komt door de verschillende aanhechtingen van de spier aan de botten, waardoor de delen een verschillende functie krijgen.

Het is niet mogelijk om ieder deel van de deltoideus volledig apart te trainen, maar het is met een oefening wel mogelijk, het accent op een specifiek deel van de spier te leggen.

biceps brachiiDe musculus biceps brachii is een Latijnse naam voor de zich in de bovenarm bevindende belangrijkste armspier. Hij wordt in het Nederlands ook wel de tweehoofdige armbuigspier genoemd. In de volksmond worden de biceps ook wel spierballen genoemd. De spier heeft twee oorsprongen. De lange kop (musculus biceps brachii longus) en de korte kop (musculus biceps brachii brevis).

powerlifting-Powerlifting is een krachtsport die bestaat uit drie disciplines: squat (kniebuigen), bankdrukken en de deadlift. Bij elke discipline krijgt de atleet drie pogingen. De beste pogingen per discipline worden bij elkaar opgeteld en de som van deze uitkomsten geeft het eindtotaal. Bij al deze onderdelen wordt een indrukwekkend aantal kilo's getild. Van alle haltersporten is het powerliften dan ook de meest veeleisende sport. In tegenstelling tot het gewichtheffen, waarin techniek en explosieve kracht het allerbelangrijkste is, gaat het bij powerliften naast techniek in de eerste plaats om maximale kracht.

Zodra het buiten lekker weer wordt zie je overal om je heen mensen in hun hardloopschoenen springen. Op een mooie lente- of zomerdag is het heerlijk om na het werk hard te lopen om de spanningen van de dag los te schudden. Hardlopen werkt geweldig tegen stress, het verbetert je conditie, je spiermassa, je longen en je algemene houding. Het grote voordeel is dat je niet naar de sportschool hoeft te reizen. 

Veel mensen focussen zich volledig op hun eten als ze willen afvallen.Dat is ook belangrijk, maar om echt snel en goed resultaat te boeken adviseer ik je om daarnaast goed te gaan bewegen. Doe dan zowel krachtoefeningen als conditietraining.Over vet verbranden met cardio training bestaan veel misverstanden.Zo zie ik nog steeds mensen urenlang op een loopband of crosstrainer staan en steeds maar in hetzelfde tempo doorgaan. Dat is helemaal niet nodig, het kan veel sneller en effectiever Een training van slechts 4 minuten in totaal met dezelfde resultaten als een training van 45 minuten?Ik hoor je al denken, dat kan toch nooit. Toch bestaat er een manier van trainen waarbij dit werkelijkheid wordt. Maak kennis met Tabata Training.

Variaties en doelstellingen bij FitnessHet merendeel van de mensen die gaan fitnessen op de sportschool hebben de doelstellingen hun conditie verbeteren en wat kilootjes afvallen. Het beste dat je kunt doen om je doelstellingen te bereiken is een programma op te stellen waarin je cardio training combineert met krachttraining (Ook voor vrouwen is krachttraining uitermate geschikt!) Ideaal is om de cardio training -de training op een loopband, crosstrainer, fiets roeitrainer enz.- uit te voeren met een hartslagmeter. De intensiteit van deze training moet ongeveer tussen de 55% - 70% van je maximale hartslag worden uitgevoerd (Maximale hartslag= 220 – leeftijd).

Oefeningen om je doelstellingen te bereiken: Om je doelstellingen te bereiken op de sportschool kies je 6 tot 8 krachtoefeningen, die ieder een andere spiergroep trainen en je doet dan 2 x 10 herhalingen met 1 à 2 minuten rust ertussen. Met het gewicht dat je kiest moet je de tweede keer net iets meer dan 10 herhalingen kunnen maken, wanneer dit de tweede keer heel makkelijk gaat verhoog je de volgende training het gewicht met ongeveer 10%.

voordelen fitnessFitness is een verzamelterm voor activiteiten die ervoor zorgen dat je in een betere algehele conditie komt. Hieronder valt onder meer de groei van spiermassa (fitness in de vorm van 'bodybuilding'), de verbetering van het uithoudingsvermogen (Cardio fitness), lenigheid, snelheid en coördinatie.

Over het algemeen is fitness erop gericht het lichaam te belasten, waardoor de belastbaarheid vergroot wordt. Doordat fitness activiteiten ervoor zorgen dat het lichaam terug in balans komt, pakt het de belangrijkste doelstellingen van de meeste mensen vanzelf aan, waaronder afvallen. Door meer spiermassa op te bouwen ga je bijvoorbeeld meer calorieën in rust verbranden, waardoor het lichaam vanzelf gaat afslanken. De Cardio activiteiten (zoals fietsen of hardlopen) zorgen voor een direct verbranding van calorieën, en -op een hoger niveau- zorgen ze ook voor een verhoogd rustmetabolisme.

fitness tips

 Krachttraining is een trainingsvorm waarbij je je focust op ontwikkeling van je spierkracht. Je wisselt het trainen van je spierkracht met apparaten en gewichten vaak af. Bijvoorbeeld met het trainen van je uithoudingsvermogen op de fiets, loopband, crosstrainer en roeimachine. Voorkom fitnessblessures en bekijk alle tips op een rij  voor een goede opbouw uitvoering en techniek

doelen-stellen

Succesvolle mensen hebben vaak één ding gemeen; ze stellen concrete doelen en leven die na. Het mooie is, doelen stellen werkt op elk gebied van je leven, of dit nu gezondheids-, gewicht-, financiële- , relatie-, of sportdoelen zijn. Het principe is hetzelfde.

Dit artikel vertelt je alles over de voordelen van concrete doelen stellen en hoe je dit aanpakt.

Net als vrijwel iedere andere sport heeft krachttraining ook een positief effect voor zwemmers. Zwemmen en krachttraining vullen elkaar perfect aan. Een zwemmer maakt voornamelijk gebruik van het bovenlichaam bij het zwemmen, en dit is dan ook waar de focus dient te liggen bij krachttraining zwemoefeningen.

Pagina 9 van 10

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner