fbpx
Fitness

Veel workouts vragen om goede bescherming van je handen. Fitness handschoenen zijn dan ook onmisbaar als je aan krachttraining doet. Ze horen een vast onderdeel van je sportswear te zijn. Of je nu licht of intensief, vaak of minder vaak traint.

Drie keer per week naar de sportschool (het minimum om resultaten te bereiken)... Op zich al een opgave. Als het weer zover is - en de dagen vliegen! -, schiet je snel de eerste de beste joggingbroek die je voor handen komt, aan. Een t-shirt, en klaar ben je. En dan maar hopen dat je op weg naar de sportschool geen bekenden tegenkomt!

Laten we eerlijk zijn, 99% van de mensen in de sportschool staat daar om er beter uit te zien. Of het doel nu is om het percentage vet te verlagen of de spiermassa te vergroten, mensen willen er gewoon goed en gezond uitzien zonder kleren, maar natuurlijk ook mét kleren.

Helaas, we moeten er nu toch echt aan geloven. De zomer is nu echt voorbij. Wanneer je wakker wordt is het nog donker buiten, wanneer je uit je werk/ school komt wordt het alweer donker buiten. Het is koud en nat.  De herfst is begonnen en de winter komt er vlak achteraan!

Het voordeel? We kunnen weer gaan werken aan onze bikini body’s.Wacht dit jaar nu eens niet tot het moment af waarop je je bikini tevoorschijn kunt halen. En wacht niet met bewegen en oefeningen doen tot het voorjaar begint. Er is geen beter moment om aan je lichamelijke vorm te werken dan als regen, wind en kou het land teisteren.

Is je wel eens verteld dat je om de zoveel tijd van trainingsschema moet wisselen? Omdat je lichaam een prikkel nodig heeft om te groeien.. en wanneer je te lang dezelfde training doet je lichaam gewend raakt aan deze prikkel.

Het komt er op neer dat je regelmatig van trainingsschema moet wisselen en anders zal je geen progressie meer behalen.Komt dit je bekend voor? Mooi, want dit is allemaal onzin.

Spiermassa

Veel mensen in de sportschool willen graag gespierder worden. De meest gestelde vragen over het aanmaken van spiermassa zijn:Hoeveel spiermassa kun je aanmaken en hoeveel tijd heeft het nodig om spiermassa aan te maken?

Ik heb deze vragen op verschillende internet forums voorbij zien komen.. en veel gegeven antwoorden waren ‘’maak je geen zorgen over hoelang het duurt, begin gewoon met trainen’’.Hoewel ik begrijp waarom mensen deze antwoorden geven, zou een serieus antwoord beter zijn.

Je hoeft niet te trainen voor een marathon, uren op een crosstrainer te zitten of je logeerkamer om te bouwen tot sportschool om fitter, gezonder en gelukkiger te worden. Gemakkelijk overtollige kilo’s kwijtraken, ontspannen, hart- en vaatziekten voorkomen of zelfs depressie behandelen kan allemaal door simpelweg wandelen. Vanwege de lage intensiteit zal een wandeling maken niet de gewrichten belasten en is geschikt voor iedereen. Investeer in een paar wandelschoenen met comfortabele kleding en vindt een mooie locatie om een luchtje te scheppen (bijvoorbeeld in de natuur). Blijf lezen om te ontdekken waarom wandelen gezond is en hoe een stevige wandeling enorme fysieke en mentale voordelen kan hebben.

De selfie, in 2013 was het het woord van het jaar. De foto van jezelf die je met je smartphone neemt is volgens sommigen een beetje ziekelijk of totale zelf obsessie. Volgens anderen is het gewoon leuk.

Altijd hetzelfde doen op de training is op een bepaald moment niet meer voldoende. Als beginner kom je daar mee weg maar voor gevorderde sporters is het niet ideaal. Iedereen bereikt op een gegeven moment het punt waarbij vooruitgang tergend langzaam gaat. Dit wordt een plateau genoemd. Als een plateau bereikt is dan moet er iets veranderen. Dit kan het dieet zijn maar ook het trainingsprogramma of de manier van trainen. Er zijn veel variabelen die invloed hebben op de vooruitgang. Een manier om voorbij het plateau te raken is door de spieren te verwarren en te shockeren met wat nieuws. Er zijn verschillende manieren om de spieren te choqueren. Gebruik de verschillende technieken niet tegelijkertijd en te vaak maar blijf variëren door de technieken stuk voor stuk uit te proberen.

De meeste mensen die beginnen fitness willen alles ineens; spieren aankomen en vet verliezen. Helaas is dat niet mogelijk. Het zijn twee compleet verschillende doelen die niet gelijk kunnen plaatsvinden. Dit heeft voornamelijk met voeding te maken. Om spieren aan te komen is een overschot aan calorieën nodig. Er moet meer gegeten worden dan de caloriebehoefte om spiergroei mogelijk te maken. Om vet te verliezen is een tekort aan calorieën nodig. Bij een tekort gebruikt het lichaam energie uit de vetcellen waardoor het lichaamsvet afneemt. Zoals je wel kunt nagaan is het niet mogelijk om tegelijk een tekort en een overschot aan calorieën te hebben.

Bulken en cutten

Zoals bijna iedereen weet is het niet mogelijk zonder bulken  en cutten om spiermassa aan te komen en vet te verliezen. Als het iemand wel lukt om dit  voor elkaar te krijgen dan is deze persoon een uitzondering op de regel.

Cutten of eerste bulken?

Over het algemeen heeft elke sporter een periode van bulken dat opgevolgd met een periode van cutten. Tijdens de cut-periode is het doel om zoveel mogelijk spiermassa te behouden. Bulken en cutten worden beiden afgeleid van de caloriebehoefte. Dit is het aantal calorieën dat het lichaam nodig heeft voor de dagelijkse activiteiten. Er zijn bodybuilders die het gehele jaar op een acceptabel vetpercentage blijven en weinig vet aankomen maar er zijn ook bodybuilders die veel groter worden tijdens de bulk fase maar ook veel meer vet aankomen. Voor beide aanpakken zijn voor- en nadelen te noemen. Het heeft echter voornamelijk met de persoonlijke voorkeur te maken.

Al een aantal keer heb ik de woorden ‘bulken’ en ‘cutten’ laten vallen op deze webpagina. Bulken en cutten zijn woorden waarmee je aangeeft dat je spiermassa bouwt met een energieoverschot (bulkt) of vetmassa verliest door een energietekort (cutten). In dit artikel meer over cutten. Hoe doe je het en hoe zorg je dat je niet onnodig veel spiermassa verliest?

P.H.A.T -Power Hypertrophy Adaptive Training.  Het is een trainingsprogramma ontworpen door natuurlijke bodybuilder en powerlifter Layne Norton.  Een zeer ervaren man in de bodybuilding wereld.

Het P.H.A.T trainingsprogramma is een combinatie van bodybuilding en powerlifting in een workout.
Traditionele powerlifters doen vaak minder herhalingen met meer gewichten in hun workout terwijl bodybuilders voor massa gaan en meestal meer herhalingen doen met minder gewicht in hun workout.

Dit lijkt 2 twee tegenovergestelde tactieken, toch? Nou Layne Norton heeft een programma ontwikkeld om beide tactieken te combineren.

Pagina 5 van 10

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner