fbpx

Hoe kun je buikvet wegtrainen ?

Beoordeel dit item
(3 stemmen)

Je buik vermageren is geen gemakkelijke opgave. Zo beginnen veel mensen die hun buikvet willen kwijtraken onbezonnen met lijnen en/of trainen. Zodoende raken zij uitsluitend vocht en spieren kwijt. Je buik vermageren en buikvet kwijtraken is dan ook een opgave die je slim en gecontroleerd moet aanpakken! Het buikvet rond je buikspieren is heel hardnekkig. Bovendien is plaatselijk vet verbranden niet of nauwelijks mogelijk.

Je buik vermageren d.m.v. buikvet weg trainen, moet dan ook gericht zijn op het verlagen van je algehele lichaamsvetpercentage. Daarnaast moet je je algehele spiermassa vergroten om effectief buikvet weg trainen en je buik te vermageren

In dit artikel komen de volgende 5 punten aan bod m.b.t. buik vermageren & buikvet wegtrainen:

  • Cardio training om buikvet kwijt te raken
  • Krachttraining voor meer buikspieren
  • Nooit lijnen als je je buik wilt vermageren
  • Aandacht verdelen over je spiergroepen
  • Schema om direct aan de slag te gaan

1. Buik vermageren met behulp van cardio training

De effectiefste methode om je buik te vermageren is cardio training. Cardio training is conditie training. Het gaat hierbij om zo lang mogelijk (min. 20 minuten) in beweging te blijven zonder uitgeput te raken. Voorbeelden van effectieve cardio training zijn: Crosstrainer, hometrainer & loopband

  • Touwtjespringen
  • Hardlopen & joggen
  • Wielrennen & spinning
  • Skeeleren & skaten

Met cardio training verbrand je relatief veel vet; je zult dus ook veel buikvet kwijtraken!

2. Buik vermageren door middel van krachttraining

Krachttraining gaat om het vergroten van je spiermassa door in korte tijd zo intens mogelijk je spieren te belasten. Dit doe je door een gewicht (lood of lichaam) in bewegen te brengen met een specifieke spiergroep. Krachttraining heeft twee belangrijke effecten met betrekking tot je buik vermageren en buikvet wegtrainen, namelijk:

  • Grotere spieren verbruiken meer calorieën in rust, waardoor je meer calorieën kunt eten, zonder opnieuw buikvet op te slaan.
  • Dankzij specifieke buikspieroefeningen (crunches, knee raises, leg raises e.a.) worden je buikspieren beter zichtbaar, waardoor je een strakkere buik – en op den duur een sixpack – ontwikkelt.

Met krachttraining verbrand je relatief veel koolhydraten. Je raakt niet veel buikvet kwijt, maar krijgt wel mooiere buikspieren. Bovendien voorkomt krachttraining dat je buikvet later weer terugkomt!

3. NOOIT lijnen & crashdiëten om je buik te vermageren

Er is nog nooit iemand buikvet kwijtgeraakt door uitsluitend rigoureus te lijnen. Je verliest misschien kilo’s, maar je krijgt geen magere, strakke buik. Het is dan ook veel beter om voldoende of zelfs veel te eten als je buikvet wilt wegtrainen. Als je veel aan cardio training en krachttraining doet, heeft je lichaam namelijk voldoende calorieën nodig om je spieren van energie te voorzien en voldoende voedingsstoffen om je spieren te herstellen en te vergroten.

Let op: Als je tegelijkertijd gaat sporten en lijnen, gaat je lichaam de eiwitten in je spierweefsel als brandstof gebruiken. Hierdoor zullen je spieren verdwijnen, en dat wil je juist voorkomen!

4. Verdeel je aandacht over je lichaam voor buik vermageren

Doe niet uitsluitend buikspieroefeningen als je je buik wilt vermageren, maar train ook je benen, armen, schouders, borst en rug. Als je totale lichaamsvetpercentage daalt en je spiermassa stijgt, kan je buik namelijk niet achterblijven. Bij sommigen blijft het buikvet als laatste over, maar uiteindelijk zul je ook je buikvet kwijtraken. Raak niet te snel gedemotiveerd, want naarmate je spieren groeien, versnelt je stofwisseling en zul je steeds sneller en efficiënter buikvet kwijtraken en je buik vermageren.

Om je buik te vermageren en buikvet kwijt te raken, moet je dus al je spiergroepen aanspreken en je lichaam zo ver mogelijk  “droogtrainen”. Op den duur volgt je buik vanzelf.

5. Schema voor buikvet wegtrainen & buik vermageren

Het kan lang duren voordat je je buikvet hebt weggetraind en je buik hebt vermagerd; zelfs al train je heel fanatiek. Geef de moed echter niet zomaar op. Volg het volgende stappenplan en het zal je zeker lukken:

Rust & volgorde

Wissel iedere sportdag af met een rustdag. De rustdag is nodig voor spierherstel. Train de ene sportdag je kracht (spier training) en de andere sportdag je conditie (cardio training)… Of doe op één en dezelfde dag eerst krachttraining en daarna cardio training.

Geduld & tijdsduur

Loop niet te hard van stapel, maar bouw je trainingsduur en trainingsgewichten langzaamaan op. Begin met 20 minuten en enkele kilo’s en werk toe naar 45 minuten en maximale gewichten. Als krachttraining je eenmaal gemakkelijk afgaat, verhoog dan direct de gewichten. Uiteindelijk doe je 2 tot 3 keer per week meerdere sets intensieve krachttraining en 2 tot 3 keer per week 45 min. cardio training.

Calorie-intake & dieet

Bereken hoeveel calorieën je per dag eet. Verlaag je calorie-intake wekelijks met 200 tot 250, totdat je als vrouw zijnde 1800 tot 2000 calorieën per dag gebruikt en als man zijnde 2300 tot 2500. Deze calorie-aantallen lijken vrij hoog, maar ze zijn nodig omdat je je lichaam intensief gebruikt.

Eiwitten & aminozuren

Eet relatief veel eiwitten uit mager vlees, vis, eieren, kwark, yoghurt, noten, pindakaas en soja (tofoe, tempeh e.a.). Neem desgewenst dagelijks een eiwitshake met whey-isolaat en/of whey-concentraat om je eiwit-inname aan te vullen. Eiwitbouwstenen oftewel aminozuren zijn namelijk van cruciaal belang voor het behouden, herstellen & groeien van spierweefsel.

Let op: er is geen magische methode om buikvet te doen wegsmelten. Trap vooral niet in ‘fatburners’ en speciale ‘wegsmelt-diëten’. Buikvet kwijtraken & je buik vermageren kost ALTIJD bloed, zweet en tranen.

Buikvet komt voor in twee verschillende soorten, namelijk ‘visceraal’ en ‘subcutaan’. Subcutaan buikvet is het beste zichtbaar vanaf de buitenkant. Subcutaan buikvet ligt net onder het huidoppervlak en zorgt voor zichtbare vetstapelingen zoals vetrolletjes, zwembandjes en love-handles.

Visceraal vet bevindt zich veel dieper in het lichaam en zorgt op den duur voor de evenredig ronde bierbuik. Omdat het zich dicht bij de organen bevindt, is visceraal buikvet veel gevaarlijker dan subcutaan vet. Visceraal vet mag dan minder “lelijk” zijn aan de buitenkant, het is veel schadelijker aan de binnenkant.

Visceraal buikvet door stress!?

Visceraal buikvet wordt ook wel visceraal abdominaal vetweefsel of VAT genoemd. Een geweldig hulpmiddel om visceraal buikvet te verbranden is stress verminderen. Stress zorgt er namelijk voor dat er meer van het hormoon cortisol wordt aangemaakt, en cortisol is van grote invloed op je “VAT”.

Cortisol & buikvet

De buikvet-regio werkt heel anders dan alle andere vetrijke lichaamsdelen. Zo beschikt buikvet over een veel intensievere bloedcirculatie en bovendien over een grotere hoeveelheid cortisol-receptoren. Dat komt omdat je buikvet bedoeld is als reserve voor noodgevallen (de “help-ik-word-achternagezeten-door-een-dinosaurus-vetreserve”)…

Cortisol wordt ook wel “stress-hormoon” genoemd. Cortisol wordt aangemaakt onder invloed van stress, ergernis & paniek en grotendeels opgeslagen in je buikvet. Je cortisol-niveaus stijgen als je in de file staat en je je toch al had verslapen; als je buurman je auto weer eens heeft geblokkeerd; als je de hele nacht moet doorwerken in de hoop je deadline van morgenochtend nog te halen… Enzovoort.

Veel cortisol = veel visceraal buikvet

Als je cortisol-levels stelselmatig hoog zijn, gebeurt er iets ernstigs: er wordt meer visceraal buikvet opgeslagen door toedoen van je cortisolreceptoren. Het is dus niet zo vergezocht dat yoga (en zelfs simpele ademhalingsoefeningen) kunnen bijdragen aan afvallen & gewichtsverlies. Probeer daarom je stress te beperken.

Suplementen advies om snel buikvet te verbranden

Lees 6284 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner