fbpx

Hoe komt het dat je aan kunt komen als je gestopt bent met roken?

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Veel mensen hebben aarzelingen om te stoppen met roken omdat ze bang zijn dat de kilo’s er dan aanvliegen. Het is echter helemaal niet nodig om veel zwaarder te worden. U kunt zelf het nodige doen om dat te voorkómen.

Hoe komt het dat je aan kunt komen als je gestopt bent met roken?

Het roken van een sigaret zorgt ervoor dat het hart sneller gaat kloppen, wanneer er wordt geïnhaleerd zal het hart van de roker 10 tot 20 keer meer slaan per minuut. Dit zorgt ervoor dat het metabolisme licht wordt verhoogd, en geeft het hart stress. De nicotine zorgt dat je minder eetlust hebt. Nicotine kan ook invloed hebben op de productie van het hormoon insuline. Insuline regelt de glucose-stofwisseling, en speelt een rol bij de vetstofwisseling.

Wanneer dit hormoon niet goed zijn werk kan doen zal het lichaam en zullen de hersenen de hormoonproductie, en andere signalen die hongergevoel triggeren, verminderen. Zowel nicotine als voeding geeft eenzelfde chemische reactie in onze hersenen, het feel-good stofje dopamine komt vrij. Wanneer iemand niet meer rookt kan hij door voeding hetzelfde goede gevoel krijgen. Daarnaast is het verleidelijk om voedsel te gebruiken als vervanging van een sigaret. Vooral als iemand net gestopt is dan is de neiging om te roken veel aanwezig, de beweging van de hand naar de mond is zo bekend en kan al dan niet onbewust een reden zijn om meer te eten.

Oorzaken van dikker worden na het stoppen met roken.

Er zijn een aantal oorzaken waardoor u dikker kunt worden tijdens het stoppen met roken. Door het roken werken de darmen sneller, waardoor de spijvertering sneller gaat dan bij mensen die niet roken. Wanneer u stopt, wordt de spijvertering eigenlijk normaal, maar wel langzamer dan u gewend bent.
Nicotine is een stimulerende stof, de spijsvertering en verbranding worden er iets door versneld. Dit effect is echter klein. Gewichtstoename na het stoppen met roken door vertraging van de stofwisseling bedraagt hooguit een paar kilo's ingeschat.

Stoppen met roken en kilocalorieën

Je verbrandt door te roken meer kilocalorieën dan iemand die niet rookt. Wanneer mensen dus stoppen met roken zal de stofwisseling vertragen waardoor zij minder kilocalorieën verbranden.
Zelfs al blijf je precies hetzelfde eten dan is de kans groot dat je een aantal kilo’s aan komt. Dit is meestal zo’n 1 tot 4 kilo.

Ik hou het zelfde eetpatroon en toch kom ik aan ?

De reden waarom mensen die stoppen met roken gemiddeld een paar kilo aankomen, als ze hetzelfde eetpatroon houden, is in het kort gezegd omdat nicotine de stofwisseling prikkelt. Maar dit effect kun je heel gemakkelijk opheffen door meer beweging. 30 minuten per dag low impact, fietsen of wandelen is al voldoende. Tijdens het sporten komt er bovendien dopamine vrij, hetzelfde feel-good stofje dat vrijkomt bij roken of eten. Sport is dus een gezonde vervanging en geeft hetzelfde goede gevoel.

stoppen met roken en afvallen tegelijk

Het is erg lastig om naast afvallen ook te stoppen met roken. Toch is het natuurlijk het beste om per direct te stoppen met roken. Het is niet aan te raden je op een streng dieet te storten tijdens het stoppen met roken want dan raak je mogelijk heel erg gefrustreerd, wat ervoor kan zorgen dat je beide pogingen opgeeft en verder gaat met beide slechte gewoonten.
Wat je het beste kunt doen en heel graag moet willen is het veranderen van je gehele leefstijl. Zorg voor een gezonde voeding, genoeg beweging en zorg ervoor dat je ongezonde snacks weet te vermijden.

Je kunt echt stoppen met roken zonder aan te komen. Laat de angst voor gewichtstoename je niet tegenhouden om sigaretten voor eens en altijd links te laten liggen. Wees ook lief voor jezelf, stoppen met roken is een grote prestatie. Na de ernstige disbalans in het lichaam die door roken is ontstaan, is het weer tijd voor het lichaam om in balans te komen.

Tips om te stoppen met roken en niet aankomen

1) Ga extra sporten. Het liefst elke dag. Stoppen met roken vertraagt de stofwisseling maar sporten versnelt de stofwisseling. Zo compenseer je dit en blijft je lichaam ongeveer op hetzelfde niveau qua stofwisseling. Daarnaast voel je je fit en gezond na het sporten en heb je veel minder behoefte aan sigaretten. Als je na het sporten erge honger hebt, drink dan voldoende en eet bijvoorbeeld een schaaltje yoghurt of een stuk fruit.

2) Elimineer alle ongezonde producten uit je huis en sla gezonde snacks in. Koop veel fruit, bijvoorbeeld mandarijnen. Doordat je even met iets anders bezig bent, het pellen van de mandarijn, geef je jezelf een rustmoment, wat je eigenlijk ook doet wanneer je een sigaret rookt. Mandarijnen bevatten weinig kilocalorieën en zijn erg gezond. Ook gezonde tussendoortjes als rijstwafels, liga evergreen, en drinkbouillons zijn een must om in huis te hebben. Ze zijn mager waardoor je niet snel aan zult komen.

3) Pas op met alcohol. Door alcohol te drinken krijg je ten eerste veel kilocalorieën binnen, je krijgt er honger van en je zult extra behoefte hebben aan een sigaret. Want bij alcohol ‘hoort natuurlijk een sigaret’. Ga pas alcohol drinken op het moment dat je heel sterk bent en weet dat je het kunt weerstaan.

4) Geef je lichaam de tijd om te wennen aan het stoppen met roken en het afvallen/niet aankomen. Het is lastig dus stel jezelf niet teveel eisen.

Lees 2927 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner