fbpx

Hoe creëer je een zomerlichaam in de winter?

Beoordeel dit item
(3 stemmen)

Yoghurtdieet, soepdieet, brooddieet, appeldieet… Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat wel een dieet op basis van dit voedingsmiddel. Ben je hier helemaal klaar mee, dan biedt het omgedraaide dieet uitkomst. Bij dit dieet gaat het er namelijk niet om wát je eet, maar wanneer je eet .Alle diëten die ooit zijn bedacht of verzonnen hebben 1 ding gemeen. Of het nou Montignac, Atkins of Het Voedselzandloperdieet heet, allemaal hanteren ze hetzelfde principe: ze zorgen ervoor dat je minder calorieën binnen krijgt dan je lichaam nodig heeft. Los van koolhydraten, eiwitten of vetten: Als je lichaam te weinig voeding binnen krijgt, moet het (vet)reserves aan spreken. Dit is de basis van élk dieet!

Met diëten eet je (als het een “normaler” dieet is) zo’n 5oo calorieën minder dan je behoefte, waardoor je in het begin direct afvalt. Daarna kom je vanzelf stil te staan en word je bijna gedwongen om nog minder te gaan eten om vooruitgang te boeken.

Met omgekeerd diëten ga je, zoals de naam zegt, juist wat meer eten zodat je een sterkere “basis” hebt om te minderen in calorieën mocht dat nodig zijn. Het idee is simpel en de naam zegt alles. De bedoeling is dat je langzamerhand steeds wat meer calorieën toevoegt in je voeding tot je voor je gevoel lekker stabiel zit. Dus niet teveel eet maar ook geen honger hebt.

Maar ik eet al zo weinig!

Bovenstaande hoor je vooral veel van vrouwen. Los van het feit dat het merendeel veel meer eet dan ze zelf denken (olijfolie/bakboter of ‘één handje nootjes’ )er zijn veel dames én heren die daadwerkelijk erg weinig eten of aten. Hoe kan het nou dat je steeds minder eet maar toch niet afvalt? Hier komt je stofwisseling weer om de hoek kijken.

Hoe je stofwisseling zich aanpast

Je lichaam is namelijk maar met één ding bezig; overleven.

Je lichaam wil je vetten graag houden. Ik geef een voorbeeld van de strijd die je lichaam voert: Linda eet elke dag rond de 2000 calorieën maar wil graag 10 kilo afvallen. Ze besluit op dieet te gaan en eet de komende tijd 1400 calorieën. Haar lichaam merkt dat er minder eten in de buurt is en gaat effectiever werken om het tekort aan voeding te compenseren. Na 4 weken is Linda 3 kilo afgevallen

Linda wilde echter 10 kilo kwijt. Ze besluit nog minder te gaan eten en eet de volgende 8 weken nog maar 1000 calorieën per dag. Ze valt nog 3 kilo af, maar als ze nu nog wil afvallen moet ze nóg minder gaan eten…

Linda heeft hier eigenlijk geen zin meer in. Ze is chagrijnig, zit niet lekker in haar vel en denkt de hele dag aan eten. Ze besluit te stoppen met het dieet, en haar oude eetpatroon weer op te pakken.

Maar nu komt het probleem. De stofwisseling van Linda heeft zich inmiddels aangepast aan de nieuwe leefomstandigheden en is dus gewend geraakt aan 1000 calorieën per dag. Wat gebeurt er op het moment dat Linda haar oude eetgewoonten weer oppakt?

Linda’s lichaam merkt dat er opeens weer extra eten beschikbaar is en wil voorkomen dat het nog een keer tekorten heeft. Het slaat een groot deel van het overschot van 1000 calorieën (Linda eet weer 2000 calorieën en het lichaam is gewend aan 1000) op als vetreserves. Dit doet het net zo lang tot dat het weer het gevoel heeft dat er stelselmatig voldoende voeding voorradig is.

Het resultaat: Linda komt de 6 kilo weer aan, met 2 kilo extra. Dit is dus het jojo-effect. Dit wordt door ons als vervelend ervaren maar je lichaam wapent zich alleen maar tegen nog zo’n hongerperiode!

Je stofwisseling heeft zich in de maanden dus aangepast, en ligt nu plat op zijn gat. Sommige mensen leven al jaren op 800 of 1000 calorieën per dag, bang om weer aan te komen. Ze leggen zich er bij neer maar zijn nooit gelukkig met wat ze in de spiegel zien.

Voor deze mensen is afvallen inderdaad geen optie. 800 calorieën per dag gedurende maanden of zelfs jaren heeft je lichaam en stofwisseling volledig verlamd. Je functioneert op het absolute minimum aan brandstof, met alle lichamelijke en geestelijke klachten die daarbij horen,

Is er dan echt niks dat je kunt doen om toch weer af te vallen en alle hormonale processen te herstellen? In heel veel gevallen gelukkig wel! Dit principe heet Reverse Dieting (omgekeerd diëten) en kan dé oplossing zijn voor jou.

c620ca7c64e90549138782b7abffc055  72b346a1244e7fc317cafc6f92980554

Reverse Dieting voor fitness

Door in de winter minder vet op te bouwen zal het in de lente en zomer makkelijker zijn om aft te vallen

Het omgekeerde dieet is een fantastische manier om een goede stofwisseling op te bouwen in de winterperiode. terwijl je nog steeds geniet van een aantal voedingsmiddelen die voorheen behoorde tot cheat voedingsmiddelen. Dit is echt een geweldige manier van het hebben van een evenwichtige voeding, zonder extreme beperkingen, en zo kan je jezelf helpen om die frustrerende onbedwingbare trek om te snaaien en te eten te voorkomen.

Het omgekeerde dieet bestaat uit het samenstellen van een bepaalde hoeveelheid van macro's, waaronder eiwitten, koolhydraten en vet in een bepaalde verhouding.

Stap 1 Bereken het aantal calorieën dat je nodig hebt per dag (je BMR).

Ga voor dit systeem op onderhoud niveau zitten dit is het niveau wat je aan voeding nodig hebt zonder aan te komen of af te vallen

Berekenen zonder vetvrije massa te weten: Mannen: BMR = 66 + (13.8 x gewicht in kg.) + (5 x lengte in cm) – (6.8 x leeftijd in jaren). Vrouwen: BMR = 655 + (9.6 x gewicht in kg.) + (1.8 x lengte in cm) – (4.7 x leeftijd in jaren).

Stap 2 Je activiteiten mee rekenen

De BMR waar je op uitkomt vermenigvuldig je met 1 van onderstaande getallen. Houd hierbij niet alleen rekening met trainen, maar ook je werk, school en andere activiteiten.

1.2 = Passief (weinig of geen inspanning + kantoorbaan)

1.3-1.4 = Licht actief (klein beetje dagelijkse fysieke inspanning + 1-3 per week lichte training)

1.5-1.6 = Gemiddeld actief (gemiddelde fysieke inspanning + 3-5 per week gemiddelde training)

1.7-1.8 = Zeer actief (fysiek zware lifestyle & zware training of veel sporten 5-7x per week)

1.9-2.0 = Extreem actief (dagelijkse intensieve inspanning en dagelijks zwaar trainen of sporten)

Stap 3 Bereken koolhydraten

Verhoog uw calorieën in stappen van 5-10% per week, met het grootste deel van de calorieën die in de vorm van koolhydraten.

Je weet uit de berekening hier onder dat je 504 calorieën uit eiwitten haalt en 630 calorieën uit vetten. Om de benodigde hoeveelheid koolhydraten te berekenen haal je de eiwit en vet calorieën van het totaal af. Dus: 2000 – 1134 = 866 calorieën zijn nog over. 1 gram koolhydraten = 4 calorieën. Om de nodige grammen koolhydraten te berekenen deel je de overige calorieën door 4: 866 calorieën : 4 = 216,5. Dat ronden we af naar 215 gram koolhydraten die je per dag nodig hebt.

Stap 4 Bereken je eiwitten

Houd als sporter 1.5-1.8 gram eiwit/kg lichaamsgewicht aan. Meer dan 1.8g is niet extra zinvol, ook niet voor krachtsporters. Kortom, met 1,8g/kg zit je zelfs met heel intensief sporten goed. Stel je weegt 70 kilo dan doe je 70×1.8 = 126 gram eiwit. 1 gram eiwit bevat 4 calorieën. Doe 126 gram maal 4 (126×4 = 504) en dan weet je dat je 504 calorieën uit eiwit eet.

Stap 5 Bereken je vetten

Stel je vetinnamen in op 25% iets hoger of lager mag wel.

Voldoende vetinnamen is belangrijk om je testosteron niveau op peil te houden

Eet 1-2 gram vet per kilo lichaamsgewicht per dag*. Wanneer je langdurig te weinig vet eet heeft dit een negatief effect op je hormoonwaardes, daarom moet je dus vooral niet te bang zijn met vet. Het is een beetje eigen keus hoeveel vet je wilt gebruiken. Als je veel noten wilt eten is een hogere hoeveelheid praktisch, als je liever veel koolhydraten eet dan is een lagere hoeveelheid vet praktischer. In mijn voorbeeld ga ik uit van 1 gram per kilo. Stel je weegt 70 kilo dan doe je dus 1 gram vet = 9 calorieën. We halen dus 70×9 = 630 calorieën uit vet.

Tips

Tip 1: langzaam calorieën toevoegen

Langzaam en regelmatig is de sleutel tot het toevoegen van meer calorieën met het omgekeerde dieet. Als je te snel de calorieën innamen verhoogd dan loop je het risico dat je meer vet gaat opslaan

Hou je gewicht in de gaten en waar neer je in gewicht aankomt overweeg dan om je innamen van je calorieën nog niet te verhogen tot dat het gestabiliseerd is.

Op deze manier zal je spieren kunnen opbouwen zonder dat je extreem in gewicht en vet aankomt en blijf je op een gezond gewicht.

Tip 2: experimenteer met recepten

Door flexibel te eten heb je de mogelijkheid om te experimenteren met recepten en verschillenden voedingsmiddelen

Je kan ook je favoriete recepten aanpassen aan je macro's, door bijvoorbeeld suiker te vervangen voor een zoetstof!

Er zijn veel gezonde recepten te vinden op het internet die erg lekker zijn en ook nog eens gezond en daar door bijdragen aan het bereiken van je doel

Tip 3: Beperk cardio tot het minimum

Cardio is een geweldig hulpmiddel om vet te verliezen dus hou je aan je macro’s en bewaar de cardio oefeningen voor waar neer je ze echt nodig hebt en gebruik het niet steeds als redmiddel als je te veel gegeten hebt!

Geloof me, het werkt

Je merkt direct een boost in je energie. Je motivatie schiet weer de pan uit en je kijkt weer uit naar je workouts. Door de dag heen ben je actiever omdat je meer energie hebt, waardoor je ook meer calorieën door de dag heen verbrandt (en laten we vooral niet vergeten dat je leven ook een stuk leuker wordt zonder honger). Je gewicht zal ook langzamerhand afnemen, tegen alle logica in. Voor je gevoel kan het niet, maar het werkt echt zo.

Het succes van omgekeerd diëten

Het omgedraaide dieet bedacht door Tricia Cunningham. Zij worstelde zelf jarenlang met haar gewicht en probeerde allerlei diëten, zonder resultaat. Ze is door het omgedraaide dieet ruim 85 kilo afgevallen. Het omgedraaide dieet is momenteel een grote hit in Amerika. Sterren als Angelina Jolie en Beyoncé Knowles zweren bij dit omgekeerde dieet.

Supplementen advies

Lees meer over: Lady Power whey

Eindelijk. Een echte  eiwitshake voor vrouwen waar je echte resultaten mee behaald. lady Power is speciaal gemaakt voor vrouwen die effectief spieren willen opbouwen en vet willen verbranden. Deze shake gaat je zeker helpen een mooi strak lichaam te krijgen.

Lees meer over: Lady Power Fat Burner

Lady Power Fat burner is een zeer complete formule die je lichaam op de juiste manier helpt in de strijd tegen ongewenst lichaamsvet.De fat burner bevat een mix van natuurlijke ingrediënten en is onvergelijkbaar met andere.De lady Power Fat Burner is met voorsprong de sterkste fat burner. De krachtigste samenstelling van hoogwaardige ingrediënten in de beste verhoudingen

Lees meer over: L-Carnitine 

Als je snel wilt afvallen is een goede stofwisseling noodzakelijk. Carnitine speelt een heel belangrijke rol in de spijsvertering. Vet kan pas worden verbrand als het in aanraking komt met Carnitine. Als je dus een tekort hebt aan Carnitine dan wordt vet niet verbrand en wordt je te dik. Ook als je ouder wordt maakt het lichaam minder Carnitine aan. Verder is het zo dat elk lichaam anders is en de een meer en de ander minder L-Carnitine aanmaakt. Als je snel wilt afvallen is het dan ook verstandig om extra L-Carnitine te nemen.

Eiwitrepen wel of niet?

Een eiwitreep is een perfecte aanvulling op je voeding, maar in de meeste eiwitrepen zitten heel veel suikers en andere toevoegingen. En dat is nu net iets wat je niet nodig hebt als je aan het afvallen bent en van je overtollige vetrolletjes af wilt, maar met onze One Basix Bar eiwitrepen heb je daar geen last van. Deze perfecte repen passen in elk dieet en zijn het perfecte tussendoortje voor op het werk of na het sporten. One Basix Bar eiwitrepen zijn een van de weinige repen die ook nog eens geweldig smaken en geen Chemische smaak hebben.

Kenmerken One Bar Basix: 

  • Met Stevia extract!
  • 100% natuurlijk
  • Met maar liefst 20 gram eiwit
  • Geen sucralose
  • Slechts 1 gram suiker per bar
  • 1 bar weegt 60 gram

Lees meer over; One Basix 

Drinken om snel vet te verbranden

We weten allemaal dat we water moeten drinken. En al helelemaal als je wilt afvallen en vet verbranden.Toch zien we vaak dat veel mensen moeite hebben om voldoende water te drinken.Door voldoende te drinken zorg je er voor dat je jouw vetverbranding op volle toeren draaid, Maar altijd maar water is ook niet alles en in de meeste ranja zit heel veel suiker, maar wij hebben de oplossing. "Bolero limonade". Deze is gluten vrij en vrij van suiker en bevat bijna geen calorieën. En je kan het krijgen in wel 65 smaken. 

Lees meer overBolero Limonade

 

Lees 3853 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner