fbpx

Hoeveel eiwitten heb je per dag nodig om af te vallen?

Beoordeel dit item
(4 stemmen)

Na de leeftijd van 25 begint de dagelijkse behoefte aan calorieën te dalen met 200 calorieën per 10 jaar Doordat het lichaam spieren gaat afbreken en meer vet gaat opslaan. Dat betekent, wanneer je makkelijk 2.000 calorieën per dag verbrandde toen je nog vol energie zat en 20 jaar oud was. Dat je dan als vrouw boven de 40 nog 1.600 calorieën per dag gaat verbranden. Bij elke persoon is dat natuurlijk verschillend. Een ander factor is de werking van het metabolisme. Heb je een sneller metabolisme dan zal je meer calorieën verbranden per dag, dan iemand met een trager metabolisme. maar hoe belangrijk is nu eigenlijk het metabolisme en hoe kun je het versnellen.

Metabolisme, ofwel je stofwisseling, speelt een enorm belangrijke en grote rol in je gewicht en in gewichtscontrole. Als je bijvoorbeeld wilt afvallen, dan doe je er goed aan om je metabolisme te versnellen. Je metabolisme bepaalt namelijk hoe snel je lichaam voedingsstoffen omzet in energie. Die energie gebruikt je lichaam om normaal, gezond en goed te functioneren. Hoe sneller je metabolisme werkt, hoe meer calorieën je verbrandt. Hoe meer calorieën je dagelijks verbrandt, hoe meer dat bijdraagt aan een gezond gewicht.

Waarom zou je het metabolisme willen versnellen?

Wanneer je je metabolisme versnelt, dan verbrand je automatisch meer calorieën op een dag. Een gevolg van een sneller werkende stofwisseling kan zijn dat je afvalt in gewicht.
Ook in rust verbrandt je door een sneller werkend metabolisme, meer calorieën. Een effectieve manier om je metabolisme te boosten is om spiermassa te kweken. Het in stand houden van één gram spier vergt namelijk tot 90% meer energie dan het in stand houden van 1 gram vet.Grofweg kun je stellen dat het in stand houden van één kilo spier, dagelijks rond de 90 calorieën kost. Het in stand houden van één kilo aan vet, kost je lichaam ongeveer 9 calorieën.

Hoe ouder je wordt hoe moeilijker het wordt om te gaan afvallen

De snelheid van je metabolisme daalt vanaf 25 jarig leeftijd, met 5% per 10 jaar. Dit is helaas een onomkeerbaar proces. Het hoort gewoon bij het natuurlijke proces van ouder worden.De snelheid van het metabolisch proces daalt vanwege een tegengestelde beweging van een vermindering van je spiermassa en het groter worden van je vetmassa. Daar kan je dus niets aan doen.

Vet verbrand nu eenmaal 90% minder calorieën dan spieren. Daarom word je in de loop van de tijd steeds een beetje zwaarder en krijgen de love handles en het zwembandje steeds meer vorm.De snelheid van je metabolisme daalt ook wanneer je tijdelijk een stuk minder gaat eten. Dit gebeurt bij zogenaamde crashdiëten en diëten die minder calorieën voorschrijven dan dat je eigenlijk nodig hebt. Het idee erachter is dat je dan afvalt. Dit gebeurt in de eerste weken ook, maar je metabolisme daalt ook.

doordat de snelheid van je metabolisme is gedaald, vanwege het calorie-arme dieet, gaat je lichaam zuiniger om met de energie die het nog wel binnen krijgt. Na een paar weken is je lichaam aan de ‘nieuwe’ toestand gewend en zal het niet meer afvallen.

Het gevolg van je vertraagde metabolisme is overigens ook dat je weer aankomt. En weet je wat nog vervelender is? Je mag dan wel een paar kilo zijn afgevallen, maar je vetpercentage is amper afgenomen. Wel is je spiermassa afgenomen. En dat is een groot probleem. Spieren zijn namelijk juist de aanjager van je metabolisme

Eiwitten verhogen het metabolisme en de vetverbranding

Alles wat je eet moet verteerd worden. En het verteren van eten kost het lichaam energie. Hoeveel energie het kost om iets te verteren is afhankelijk van wat je eet.Voor de stofwisseling van eiwit is meer energie nodig dan voor de vertering van koolhydraten en vetten. Bekijk onderstaande maar eens:
•Koolhydraten: voor elke 100 kcal zijn 7 kcal nodig voor de vertering
•Vet: voor elke 100 kcal zijn 12 kcal nodig voor de vertering
•Eiwit: voor elke 100 kcal zijn tot 30 kcal nodig voor de vertering
Het verteren van eiwit kan dus tot ruim 4x zoveel energie kosten om te verteren dan koolhydraten. Je verbrandt dus meer calorieën, simpelweg door je voeding te verteren.

Hoeveel eiwitten heb je per dag nodig ?

Mijn advies is om per dag tussen de 1 en 1,5 gram eiwitten per kilogram gewicht te eten. Dat komt neer op 25% tot maximaal 35% van je totale dagelijkse calorie-inname .Het is belangrijk dat je voldoende water drinkt om de extra eiwitten te kunnen verteren. Drink daarom minimaal 2 liter water per dag. Daarmee stimuleer je ook nog eens je vetverbranding.Tevens is het van belang om voldoende vezels te eten. Vezels zijn belangrijk voor een goede stoelgang, weerstand en vetverbranding.

Welke eiwit supplementen kun je het beste gebruiken ?

Maaltijd smoothie

De unieke combinatie van goede eiwitten,CLA’s L-Carnitine, vitaminen en mineralen zorgt ervoor dat u een gezonde ondersteuning heeft tijdens het afvallen.

Lady Power whey

Eindelijk. Een echte  eiwitshake voor vrouwen waar je echte resultaten mee behaald. lady Power is gemaakt voor vrouwen die effectief spieren willen opbouwen en vet willen verbranden doormiddel van droogtrainen of ook wel Cutten genoemd.

Eiwitrepen wel of niet?

Een eiwitreep is een perfecte aanvulling op je voeding, maar in de meeste eiwitrepen zitten heel veel suikers en andere toevoegingen. En dat is nu net iets wat je niet nodig hebt als je aan het afvallen bent en van je overtollige vetrolletjes af wilt, maar met onze One Basix Bar eiwitrepen heb je daar geen last van. Deze perfecte repen passen in elk dieet en zijn het perfecte tussendoortje voor op het werk of na het sporten. One Basix Bar eiwitrepen zijn een van de weinige repen die ook nog eens geweldig smaken en geen Chemische smaak hebben.

Kenmerken One Bar Basix: 

  • Met Stevia extract!
  • 100% natuurlijk
  • Met maar liefst 20 gram eiwit
  • Geen sucralose
  • Slechts 1 gram suiker per bar
  • 1 bar weegt 60 gram

Lees meer over; One Basix 

Lees 2157 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner