fbpx

Hoe ga je om met emotie eten en hoe kom je er vanaf?

Beoordeel dit item
(1 Stem)

je bent bezig met gezond leven en het gaat heel goed. Tot er iets naars gebeurd waardoor je opeens je controle verliest. Je krijgt zin in iets lekkers, maar weet het toch uit te stellen. De dag erna is die drang naar suikers er nog. Wat doe je? je duikt in de ijskast en kijkt wat voor lekkers erin staat ” hmm, niks te vinden”. Misschien in de kelder, ” ja, koekjes”. Je denkt ” zal ik het doen of niet”, na enige twijfel besluit je om een koekje te nemen. Je pakt een koekje uit de trommel en besluit om het daarbij te laten. mmm.. lekker, maar je wil meer.Weer kom je van de bank af en staat weer 5 minuten naar die koekjes te staren. ” wat zal ik doen”. Opeens eet je nog 5 of misschien wel 10 koekjes op. Onee, dat was niet de bedoeling!

 

Emotie-eten is een probleem wat je heel vaak hoort en tegenkomt. Vooral vrouwen zijn hier gevoelig voor. Je voelt je eenzaam, verdrietig, gestresst, ongelukkig en je grijpt naar een zak chips, chocola of koek en kunt niet stoppen. Heel vervelend want ik hoef niet uit te leggen dat dit overgewicht in de hand werkt..... vaak voel je je na zo'n eetbui nog ellendiger wat weer in het ergste geval tot nog meer eten kan leiden. Eten als troost werkt namelijk maar heel even; je kunt een gelukzalig moment beleven als je dat lekkere stuk chocola in je mond stop en even alle nare gevoelens laat wegsmelten. Probleem is dat je moet blijven dooreten om dat gevoel vast te houden.

Waardoor krijg ik eetbuien?

Een natuurlijke reactie op stress en depressie is een verminderde eetlust. Een emotionele eter ervaart juist een contra-reactie en heeft bij die emoties vooral behoefte aan vet. Eetbuien komen vaak door een opstapeling van problemen en emoties waardoor je iets zoekt om wat vreugde te voelen. Als je gaat snacken maakt je lichaam endorfine aan waardoor je, je even gelukkig voelt. Met de nadruk op even. Want al snel daarna heb je spijt van je eetbui. Maar omdat je, je even naar voelt gaat je lichaam wel vragen om wat zoetigheid om voor even een fijn gevoel te krijgen.

Als emotionele eter is het niet verstandig om streng te lijnen en ook meer sporten werkt meestal niet. Mensen die eten uit emotie komen vaak alleen maar aan van een dieet. Het is veel belangrijker om iets te doen aan het verlangen naar emotioneel eten

Verschuiving van het probleem

Sommige mensen leven redelijk gezond maar hebben toch last van vervelend overgewicht door emotionele vreetbuien. Vaak verplaatst de problematiek zich door het blijvende gevoel van stress of ongeluk bij gedragsverandering of een ingreep. Opvallend is bijvoorbeeld het hoge percentage nieuwe alcoholisten na een maagverkleining. De behoefte voor een lekker gevoel van eten verplaatst zich naar de beloning door drank.

Pak de kern aan

Indien je hebt besloten dat je echt wilt stoppen met emotie-eten zal je moeten onderzoeken welk probleem achter je gedrag schuil gaat. Wat stop je weg? Durf ruimte te maken voor je gevoelens, emoties en je onrust. Accepteer dat je deze nu eenmaal hebt en laat het toe. Emoties zijn menselijk en dienen geuit te worden. Het opkroppen van emoties is erg ongezond en vroeg of laat komen je emoties er toch uit. Misschien dan niet meer in een huilbui maar in serieuze onverklaarbare lichamelijke klachten en dit wil je echt voor zijn. Dus welke functie heeft het eten voor jou? Soms is het moeilijk om dit echt helder te zien. Het kan dan helpen om een gesprek met bijvoorbeeld een coach aan te gaan. Eén gesprek kan soms al voldoende zijn om je op weg te helpen.

Wat kun je doen?

Het allerbelangrijkste is dat je als emotionele eter leert om op een andere manier met je emoties om te gaan. Daarvoor is het van belang om eerst te weten wanneer het fout gaat. Om daarachter te komen, kun je bijvoorbeeld een eetdagboek bijhouden. Daarin schrijf je op wanneer je wat eet, hoe je je op dat moment voelt en wat je denkt. Zo kan na verloop van tijd bijvoorbeeld blijken dat je vooral naar de chips grijpt als je vindt dat je dat ‘verdiend’ hebt na een lange werkdag.

Herken de patronen in je eetgedrag. Op welke momenten snak je vaak uit het niets naar eten? En hoe voel je je op dat moment? Naar wat voor soort eten ben je op zoek? Zout, vet, zoet? Is het vaak op dezelfde dag of op hetzelfde tijdstip? Etc. Door je bewust te worden voor je gedrag, ga je bepaalde signalen herkennen. Wanneer je je hier bewust van bent, kun je het emotie-eten gemakkelijker voor zijn. In ieder geval kun je proberen om het eerst te analyseren voordat je onmiddellijk alle kastjes open trekt.

Ze zeggen vaak ” ga sporten, fietsen of een stukje lopen of lees een boek”. Als iemand mij kan vertellen dat die methodes bij jouw werken dan ben je super gedisciplineerd. Op een moment dat je een eetbui aan voelt komen wordt het moeilijk om je gedachten te veranderen naar een sport of een wandeling.Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je bewust wordt van wat ongezonde voeding met ons lijf doet. Als je daar meer informatie over hebt veranderen je gedachten vanzelf doordat je weet hoe slecht bepaalde voedingsmiddelen zijn.Ook is het belangrijk om een gezonde basis te houden in je eetpatroon. Eet je over het algemeen gezond, dan is het niet erg om 1 a 2 keer per week iets te zondigen.

Ga jezelf niets verbieden, zeg niet tegen jezelf ” ik eet geen chocola meer”. Want wat gebeurd er dan? Je krijgt alleen nog maar meer zin in chocola. Zeg bijvoorbeeld tegen jezelf ” ik ga gezond eten en als ik een keer zin in iets heb neem ik dat, maar met mate”. Als je verder gezond eet is af en toe iets ongezonds helemaal niet erg.

Bedenk gezonde alternatieven die je kunt nemen als je trek hebt. Bak bijvoorbeeld een gezonde cake of gezonde muffins. Je hebt het gevoel dat je aan het snoepen bent maar tegelijkertijd ben je goed bezig.

Zorg ervoor dat je voldoende slaapt. Het liefst acht uur en ononderbroken. Hiermee verslaag je de kans dat je snel naar ongezonde snacks grijpt

Weet op het juiste moment te stoppen. Let goed op als je voelt dat er een emotionele vreetbui aankomt en probeer maar een klein beetje te nemen en vervolgens alles weg te zetten. Weet de stopknop te vinden!

Ga wat vaker sporten, na een training maakt je lichaam ook endorfine aan. ” ja inderdaad, hetzelfde stofje als bij snoep en koekjes”. Ook werkt het stress verminderend, precies wat je nodig hebt om meer rust te krijgen in je hoofd. Even alles eruit zweten!

Maak het jezelf gemakkelijk

De meeste mensen hebben behoefte aan een bepaalt type eten wanneer zij zich rot voelen. Wat is jouw “troostvoer”? Bij veel vrouwen is dit chocolade, koekjes, ijs of chips. Maak het jezelf gemakkelijk en zorg dat jouw “troostvoer” simpelweg niet voor het grijpen ligt. Haal het gewoon niet in huis, ook niet onder het mom van het is voor de onverwachte visite. Negen van de tien keer ben je dat namelijk zelf !

Het kost tijd

Emotie-eten is een gewoonte en gewoontes veranderen kost simpelweg tijd. Uit onderzoek is gebleken dat één gewoonte veranderen gemiddeld 66 dagen kost. Gun jezelf dus deze tijd. Accepteer dat het een moeilijk proces zal zijn van vallen en opstaan. Je gewoonte is namelijk ook niet in één dag ontstaan. En bij verandering hoort ook terugval. Beschouw het dan niet meteen als mislukt maar pak het gewoon weer op. Geloof in jezelf en besef dat jij de moeite waard bent om goed voor te zorgen. Hoe sterker je mentaal wordt hoe minder behoefte je krijgt aan emotie-eten. Je bent sterker dan je zelf denkt!

Gezonde snacks

Als je wil snacken probeer dan zo gezond mogelijk te snacken dat voorkomt dat je snel in gewicht gaat aankomen.

Lees meer over : Gezonde snacks

Supplementen die je helpen bij het afvallen en je hongergevoel verminderen

Lees meer over: Lady Power Fat Burner

Lady Power Fat burner is een zeer complete formule die je lichaam op de juiste manier helpt in de strijd tegen ongewenst lichaamsvet.De fat burner bevat een mix van natuurlijke ingrediënten en is onvergelijkbaar met andere.De lady Power Fat Burner is met voorsprong de sterkste fat burner. De krachtigste samenstelling van hoogwaardige ingrediënten in de beste verhoudingen

Lees meer over: L-Carnitine 

Als je snel wilt afvallen is een goede stofwisseling noodzakelijk. Carnitine speelt een heel belangrijke rol in de spijsvertering. Vet kan pas worden verbrand als het in aanraking komt met Carnitine. Als je dus een tekort hebt aan Carnitine dan wordt vet niet verbrand en wordt je te dik. Ook als je ouder wordt maakt het lichaam minder Carnitine aan. Verder is het zo dat elk lichaam anders is en de een meer en de ander minder L-Carnitine aanmaakt. Als je snel wilt afvallen is het dan ook verstandig om extra L-Carnitine te nemen.

Lees meer over: Afslank Smoothie

De Afslank smoothie is speciaal ontwikkeld om snel op een verantwoorde manier af te vallen. De afslank smoothie bevat alleen hoogwaardige eiwitten en koolhydraten, aangevuld met vitamine, mineralen en CLA en pure L-Carnitine voor een snellere vetverbranding. zonder hongergevoel 

Lees 2496 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner