fbpx

Snel afvallen met sporten of voeding?

Beoordeel dit item
(4 stemmen)

Als jij effectief en snel wilt afvallen met sporten, zul je eerst moeten weten wat voor soort sport hiervoor het beste is. Op internet staat veel verkeerde informatie over dit onderwerp.Elke soort sport heeft namelijk zo zijn voordelen en nadelen voor wanneer je wilt afvallen. In dit artikel zal ik de meeste gemaakte fouten benoemen en uitleggen wat de beste methode is voor afvallen met sporten.

 Waarom afvallen door sporten goed werkt

Als je alleen al kijkt naar sportieve personen om je heen, weet je dat sporten helpt om er slank uit te zien. Toch wil ik nog even kort uitleggen, waarom sporten een goed middel is om af te vallen:

  • Sporten zorgt voor meer vet verbranding. Omdat je lichaam een inspanning levert, worden er calorieën verbrand. Deze calorieën worden gehaald uit je voeding en je vetreserves. Hierdoor zal je vetpercentage afnemen en je stofwisseling toenemen.
  • Bij de meeste sporten wordt je sterker. Oftewel je krijgt meer spiermassa. Meer spiermassa betekent dat je lichaam meer energie nodig heeft. Deze energie wordt dan gehaald uit je voeding of je vetreserves. En daardoor zal ook weer de stofwisseling versnellen.
  • Wanneer je sport, zul je al bijna automatisch beter gaan letten op je voeding, zodat je tijdens het sporten optimaal kan presteren.

Veel gemaakte fouten bij afvallen met sporten

Wanneer je wilt afvallen met sporten, wil je natuurlijk resultaat zien. Wanneer dit resultaat uitblijft, kan het zijn dat je iets fout doet. Komt je dit bekend voor? Misschien let je niet goed genoeg op je voeding, of sport je niet intensief en lang genoeg. Maar heb je dan ook nagedacht over een andere reden? Het kan namelijk goed zijn dat de sport die je doet het probleem is. Ik zal uitleggen waarom:

1. Afvallen met een duursport

Bij een duursport (cardio) belast je voornamelijk je uithoudingsvermogen en in veel mindere mate je spieren. Voorbeelden van duursporten zijn hardlopen, zwemmen en fietsen.  Je verbrandt veel calorieën tijdens het doen van een duursport, maar val je daardoor wel af? Het gaat er namelijk niet om hoeveel calorieën je verbrandt, maar wat voor calorieën verbrandt.

Bij een duursport worden:

  • Calorieën voornamelijk gehaald uit koolhydraten
  • Een klein deel van de calorieën gehaald uit vetten en eiwitten
  • Erna bijna geen calorieën meer verbrandt
  • Nagenoeg geen spierweefsels ontwikkeld
  • Soms een beetje spierweefsel verbrandt

Zoals je ziet worden de vetten niet snel gebruikt bij het doen van een duursport en dat wil je natuurlijk wel om af te vallen. Daarbij kan je zelfs een beetje spierweefsel verliezen, wat ervoor zorgt dat je in ruststand minder calorieën zal verbranden.

Ben je dus intensief aan het afvallen met sporten zoals hardlopen, fietsen of zwemmen, dan raad ik je aan nog even verder te lezen.

2. Afvallen met krachttraining

Bij krachttraining belast je voornamelijk je spieren en in veel mindere mate je uithoudingsvermogen. Bij krachttraining moet je denken aan oefeningen zoals push-ups, pull-ups en buikspieroefeningen. Naast zulke oefeningen waarbij je alleen je eigen lichaam gebruikt, zijn er ook allerlei krachtoefeningen met gewichten zoals bankdrukken en squaten. Tijdens een krachttraining verbrand je relatief weinig calorieën en is mede daardoor het tegenovergestelde van een duursport.

Bij krachttraining worden:

  • Weinig calorieën verbrandt
  • Calorieën na 48 uur nog steeds verbrandt
  • Je spieren ontwikkeld, zodat je steeds meer spiermassa krijgt
  • Door steeds meer spiermassa, ook steeds meer calorieën verbrandt. Iedere kilo spierweefsel verbruikt in rust ongeveer 100 calorieën per dag.

Ben je dus intensief bezig met krachttraining, dan zal het in het begin lang duren voordat je meer spierweefsel hebt ontwikkeld en zal gaan afvallen.

3. Afvallen met sporten alléén

Sporten kan erg gezond zijn. Zo verlaag je bij sporten de kans op hartziekten en beroertes, je spieren en botten worden sterker en het geeft je meer energie. Maar als je denkt dat afvallen met sporten alléén genoeg is, maak je een vergissing. Sporten is een goed hulpmiddel om af te vallen, maar je voeding blijft het allerbelangrijkste.

Daarbij kan het zelfs gevaarlijk zijn om ongezond te blijven eten bij het sporten. Dit komt omdat bij sporten een deel van je vetten worden gebruikt als energie. In deze vetten zitten gifstoffen opgeslagen die vrijkomen in het lichaam wanneer deze worden verbrand. Je lichaam kan deze gemakkelijk afvoeren wanneer je gezonde voeding binnenkrijgt. Maar wanneer je nog steeds ongezond blijft eten krijg je zoveel gifstoffen binnen, dat je lichaam dit niet meer op tijd kan afvoeren. Zo kan je last krijgen van dufheid of hoofdpijn, maar ook erger zoals de aantasting van organen of zelfs kanker.

Zorg er dus voor dat je eerst je voeding op orde hebt, voordat je intensief gaat sporten!  Hier kan je meer lezen over gezonde voedingsmiddelen.

De beste workout voor afvallen met sporten

Ik zeg niet dat het doen van duursport of een krachttraining niet helpt om af te vallen. Maar deze soorten sporten geven niet de beste en snelste resultaten. Wat is dan wel de meeste effectieve soort sport om mee af te vallen?

Interval training!

Hiermee combineer je eigenlijk de voordelen van een duursport en een krachttraining. Dit komt omdat je bij een intervaltraining steeds korte en zeer intensieve oefeningen doet.

Voordelen van intervaltraining

  • Een intervaltraining vergt zeer veel energie, waardoor je tijdens de intervaltraining veel calorieën verbrandt.
  • Tot 48 uur na de intervaltraining blijf je calorieën verbranden, omdat je ook je spieren hebt getraind.
  • Je spiermassa neemt toe, waardoor je lichaam steeds meer energie nodig heeft en je dus meer vet zal verbranden.
  • Je lichaam komt in zeer goede conditie en dat ga je ook duidelijk zien

Explosieve sporten, zoals basketbal of vechtsporten maken veel gebruik van intervaltraining.

Ook is de oude vertrouwde trimbaan of een klimwand erg geschikt om een intervaltraining te doen.

Intervaltraining is dus de beste methode voor snel afvallen. Maar er kleven ook een paar nadelen aan.

Nadelen van intervaltraining

  • Je hebt veel discipline en doorzettingsvermogen nodig
  • Door de hoge intensiteit is de kans op blessures hoger
  • Het is niet altijd geschikt voor de beginnende sporter

Maar waar een wil is, is een weg!

Daarbij zijn blessures onder andere te voorkomen door goede schoenen, een goede ruimte/ondergrond en het correct uitvoeren van de oefeningen.

Ben je een beginnende sporter, kijk dan eerst of iemand uit je omgeving je kan helpen met een opzetten van een niet al te zware intervaltraining of ga eerst aan de slag met een duursport of krachttraining en bouw het op deze manier langzaam op. Elke soort sport is namelijk nog steeds beter dan geen sport!

Afvallen met sporten alleen niet aan te raden

Wist jij dat voeding het allerbelangrijkste is voor als je wilt afvallen? Om precies te zijn, is afvallen 70% voeding en 30% beweging. Met dus afvallen met sporten alleen zonder aanpassing van je voeding, zullen je inspanningen weinig resultaat opleveren.

Met welke supplementen kun je het beste afvallen?

1) Afslank Smoothie

2) lady fat burner

Lees 3822 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner