fbpx

Afvallen met sport & fitness: 6 super-tips!

Beoordeel dit item
(1 Stem)

afvallen-sport-tipsEr zijn nog altijd mensen die stellen dat men nog nooit wetenschappelijk heeft vastgesteld dat lichamelijke inspanning voor gewichtsafname kan zorgen. Dit is echter irrelevant, want je hoeft maar om je heen te kijken en één en één op te tellen om tot deze conclusie te komen. Het moet je immers weleens opgevallen zijn dat veruit de meeste atleten, bodybuilders, teamsporters en fitnessbeoefenaars verdacht weinig vetreserves met zich meedragen! Dat komt omdat zij dankzij hun aanzienlijke lichamelijke activiteit spieren opbouwen en calorieën verbruiken. Daarom hierbij 6 tips om af te vallen m.b.v. sport en fitness…

1. Maak het jezelf gemakkelijk

Hoe meer drempels, barrières, handicaps, hindernissen, hobbels, obstakels en versperringen je tegenkomt, des te kleiner de kans op succes. Je moet het jezelf dan ook zo makkelijk mogelijk maken. Ervaar je een drempel? Slopen die hap! Ervaar je een valkuil? Bouw direct een brug!

Zorg bijvoorbeeld dat je de juiste afslankhulpmiddelen altijd binnen handbereik hebt. Zorg dat je fitnessruimte te allen tijde beschikbaar en op temperatuur is. Zorg dat je altijd schone sportkleren en sportschoenen klaar hebt liggen. En zorg dat je altijd gezonde & smaakvolle sportsnacks in huis hebt. Hoe kleiner de drempel, des te gemakkelijker de stap en des te eerder je deze zult zetten.

2. Spierbehoud

Door toedoen van cardiotraining & caloriebeperking kun je spiermassa verliezen. Krachttraining is dan ook allereerst bedoeld om je spiermassa op peil te houden, zodat je ruststofwisseling niet daalt. Naarmate je meer en fanatieker aan krachttraining doet, zal je spiermassa zelfs toenemen, wat een enorm voordelige bijkomstigheid is

Voor hen die willen afvallen draait krachttraining dus voornamelijk om behoud van spierweefsel en verhoging van de ruststofwisseling. Spierweefsel is namelijk actief weefsel en verbruikt zodoende calorieën in rust. Dus hoe groter je spieren, des te meer calorieën je lichaam verbrandt gedurende de dag!

3. Krachttraining integreren

Op den duur is het raadzaam om na iedere cardio-workout een set krachtoefeningen toe te voegen. Dit hoeft niet al tijdens de eerste weken van je afslankschema, maar bijvoorbeeld na 2 maanden uitsluitend cardio te hebben gedaan. Krachttraining hoeft overigens niet veel tijd in beslag te nemen. Bij krachttraining gaat het namelijk niet om tijdsduur, maar om de inspanning en kracht die je verzet. 30 repetities met halters of een expander hoeven niet meer dan 2 minuten in beslag te nemen.

4. Ga boksen

Boksen behoort tot de beste sporten die er zijn als je wilt afvallen. Met boksen train je namelijk niet alleen je lichaam, maar ook je zelfvertrouwen, discipline en incasseringsvermogen. Als je je aansluit bij een boksvereniging, dan zul je niet alleen de nodige krachttraining aangeleerd krijgen, maar ook een flinke dosis cardio. Zo behoort touwtjespringen tot de populairste warming-ups onder boksers.

Boksen is geen sport die je moet gaan doen als je net begint met afvallen en nog altijd veel overgewicht hebt. Het is echter wel een ideale sport als je eenmaal gewend bent aan je eigen manier van cardio en krachttraining. Je kunt zelfs pas met boksen beginnen als je eenmaal je streefgewicht hebt bereikt; puur om je spiermassa, uithoudingsvermogen en lichaamsgewicht te onderhouden.

5. Je uiteindelijke sportschema

Uiteindelijk dien je een vast patroon te hebben gecreëerd van cardio en krachttraining. Bijvoorbeeld op maandag-, woensdag- en vrijdagavond van 7 uur tot kwart over 8 sporten. Doe bijvoorbeeld na 20 minuten op een crosstrainer een set oefeningen met een expander… Na nogmaals 20 minuten crosstrainen een aantal buikspieroefeningen op een fitnessmat… En na de laatste 20 minuten op de crosstrainer een set armspieroefeningen met handgewichten. Hierin kun je uiteraard eindeloos variëren.

6. Bodybuilding?

Als je wilt afvallen, dan heb je qua krachttraining genoeg aan een deugdelijke basis (expander, gewichten, matje etc.). Als je krachtsport echter vanuit een bodybuilding-oogpunt bekijkt, dan zul je natuurlijk veel gerichter en intensiever de verschillende spieren en spiergroepen moeten trainen. Daarnaast houden bodybuilders rekening met hun testosteronhuishouding, volgen ze een uitermate strikt dieet en doorlopen ze bulk- en cut-fases.

Bodybuilding is dan ook een mogelijke vervolgstap die je kunt zetten nadat je je streefgewicht eenmaal hebt bereikt middels cardio- en krachttraining. Het is een ideaal discipline om een afgetekende sixpack en geprononceerde arm- en borstspieren te bewerkstelligen.

Lees 3638 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner