fbpx

Hongerbuien voorkomen & honger verdrijven – 6 tips

Beoordeel dit item
(1 Stem)

hongerbuien-voorkomenals je bezig bent met afvallen, dan is honger waarschijnlijk je grootste vijand. Je kunt minder gaan eten, maar uiteindelijk zal je maag gaan knorren. En je kunt meer gaan bewegen, maar ook dan zal je lichaam van zich laten horen totdat je je energiereserves hebt aangevuld en je je honger naar voedsel hebt gestild.

Daarom hierbij 6 tips om hongerbuien te voorkomen of verdrijven & opkomende honger op verantwoorde wijze te stillen…

1. Energiedichtheid inschatten

Het wordt steeds lastiger om een acceptabele portie af te meten als het aankomt op calorieën. Zo zijn er voorverpakte snacks die eruitzien als een hapje voor tussendoor, maar minstens zoveel calorieën leveren als een volwaardige maaltijd. Probeer daarom altijd een beeld te vormen van het aantal calorieën per vierkante centimeter van een product. Zo heeft komkommer een lage caloriedichtheid en roomijs een hoge calorische concentratie.

Als je bij opkomende honger naar laagcalorische voedingsmiddelen grijpt, dan beperk je de schade van een hongerbui enorm.

2. Voorbereid uit eten gaan

Een maaltijd die je in een restaurant voorgeschoteld krijgt, bevat al snel twee en soms zelfs drie keer zoveel calorieën als een zelfbereide maaltijd. Bovendien gebruiken de meeste restaurants onnodig veel boter, room, olie en suiker om gerechten intense smaken te bezorgen en smeuïge texturen mee te geven.

Eet altijd een appel voordat je naar een restaurant toegaat en drink voorafgaand aan de eerste gang een flink glas water. Als je ergste honger al gestild is, voorkom je een hongerbui en bespaar je jezelf massa’s vetten en suikers.

3. Tactisch maaltijden samenstellen

Kies voor alle maaltijden die je bereidt allereerst een magere eiwitbron en een complexe koolhydraatbron uit. Voeg vervolgens een groente of fruitsoort toe, ongeacht de invulling van de eerste stap. Voeg tot slot een onverzadigd vetzuur toe. Als je deze drie stappen volgt, ben je verzekerd van een gezonde maaltijd die goed vult.

Als je op deze manier je maaltijden samenstelt, ben je verzekerd van voldoende eiwitten, polysachariden en voedingsvezels. Deze voedingsstoffen bezorgen je een langdurig voldaan gevoel, waardoor je niet snel weer hongerbuien zult krijgen.

4. Alleen eten als je ECHT honger hebt

Mensen eten tegenwoordig om de meest bizarre redenen. Uit verveling, frustratie of gewenning… Omdat ze te kampen hebben met boosheid, verdriet, gemis of schuldgevoel… Omdat het van ze verwacht wordt… Omdat ze zich ertoe verplicht voelen… Of omdat de gelegenheid zich toevallig voordoet.

Je moet beseffen dat eten een functie heeft, namelijk brandstof en bouwstoffen leveren. Als je lichaam zonder zit, dan zul je dat merken aan hongersignalen. Zolang je geen honger hebt, moet je dus niet eten. Je gaat immers ook niet plassen zonder aandrang of slapen terwijl je hartstikke hyper bent.

Als je uitsluitend eet wanneer je honger hebt, dan kun je jezelf ook eens een keer een uitschieter of eetbui permitteren.

5. Honger herkennen

Overweeg je om een tussendoortje te eten? Neem dan eerst even een momentje voor jezelf. Concentreer je op je lichaam en dus niet op je emoties. Heb je eigenlijk wel écht honger, en uit welke signalen blijkt dat dan? Het is beslist niet de bedoeling dat je honger lijdt, maar het is ook geen ramp om een tijdje te moeten uitzitten terwijl je lekkere trek hebt. Door niet direct de koelkast in te duiken bij de minste behoefte aan eten, leer je echte honger als zodanig herkennen.

Eet alleen als er sprake is van échte honger (fysieke energiebehoefte) en ga niet snoepen vanwege lekkere trek (mentale smaakbehoefte).

6. Afleiding zoeken

Drink een glas water en zoek afleiding als je aan de echtheid van je honger twijfelt. Ga surfen op het internet, ga een spelletje doen of schrijf in je (dieet)dagboek. Wellicht dat het helpt om een lijstje te maken met specifieke dingen die je kunt doen als je plotseling trek krijgt. Als je je na de poging om jezelf af te leiden van je hongerbui nog altijd hongerig voelt, mag je best wat kleins eten.

Afleiding zoeken is waarschijnlijk de meest effectieve en efficiënte manier om honger de kop in te drukken en hongerbuien tegen te gaan!

Lees 3777 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner