fbpx

5 tips voor effectief afslanken & gewichtsverlies

Beoordeel dit item
(0 stemmen)

effectief-afslankenKilo’s verliezen en centimeters wegstrepen is waar het allemaal om draait. Als je dit leest, ben ook jij geïnteresseerd in gewichtsafname en vermagering. Om je op weg te helpen bij een succesvol afslankproces, hebben we hieronder 5 belangrijke tips op een rijtje gezet om sneller en efficiënter van je overtollige kilo’s af te komen…

1. Grote lijnen

Als je wilt afvallen, hoef je heus geen calorieën te tellen of strikt grammen af te wegen. Sta gedurende de dag gewoon eens stil bij wat je in je al hebt gegeten en wat je nog zou moeten eten. Heb je vandaag al veel gegeten of nog maar weinig? Overwegend gezond of ongezond? Aan de hand daarvan kun je je resterende eetmomenten voor de rest van de dag bepalen.

Denk vooral ook na over de samenstelling van wat je reeds hebt binnengekregen. Heb je vooral eiwitten, koolhydraten of vetten gegeten? Als je overwegend eiwitrijk hebt gegeten, dan wordt het tijd voor een portie fruit, groente of granen. Heb je nog vrijwel geen eiwitten binnengekregen, neem dan een eitje of een schaaltje kwark. Afvallen gaat écht om de grote lijnen, dus verval niet te veel in details.

Als je de grote lijnen uit het oog verliest, zul je nooit succesvol afslanken of gewicht verliezen.

2. Lopend boodschappen doen

Als het ook maar enigszins haalbaar is, zou je te voet je inkopen moeten doen. Dit heeft namelijk drie voordelen: Ten eerste verbruik je calorieën tijdens het lopen. Ten tweede zorgen de zware tassen voor enige krachttraining.

Ten slotte zul je minder meenemen vanwege het zware sjouwen. Je zult genoodzaakt zijn om de minst noodzakelijke (en dit zijn doorgaans ook de minst gezonde) boodschappen te laten liggen. Als je het boodschappen doen lopend niet redt, kun je nog altijd beter een fiets met fietstassen nemen dan de auto.

Lopend of fietsend boodschappen doen = meer bewegen + gezonder eten. Kortom: afvallen en afslanken!

3. Vooruitplannen

Impulsieve keuzes zijn vaak slechte keuzes. Je kunt er dan ook voor kiezen om dagelijks het eten voor de dag erop klaar te leggen. In dat geval ontneem je jezelf de kans om aan spontane ingevingen tegemoet te komen. En dat is mooi, wan spontaan betekent in veel gevallen snel en ongezond (fastfood).

Als je je ontbijt, lunch en diner op voorhand al klaar hebt liggen, zul je immers niet zo snel in een opwelling patat gaan halen of vanwege gebrek aan inspiratie een pizza in de oven gooien. Het is misschien een rigoureuze manier van doen, maar het werkt wel. Een minder ingrijpende methode is elke ochtend twee minuten nadenken over de maaltijden die je die dag gaat eten.

Impulsiviteit is in veruit de meeste gevallen de belangrijkste reden dat mensen ongezond snoepen, snacken en snaaien. Vooruitplannen kan je zodoende helpen om af te vallen en te vermageren.

4. Keizerlijk ontbijten

Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar. Het ontbijt is een belangrijke maaltijd, want je lichaam moet het gedurende de nacht zonder brandstof-aanvullingen stellen. Met een gezond ontbijt breng je bovendien je stofwisseling en spijsvertering op gang.

Het is goed om een relatief groot deel van je totale dagelijkse calorie-intake al vroeg op de dag te gebruiken. Wat je ’s ochtends eet, kan je lichaam namelijk nog de hele dag als bouwstof gebruiken of verbranden om energie vrij te maken.

Een goed ontbijt bevat in ieder geval een volkorenproduct zoals volkorenbrood, volkorenontbijtgranen of volkorenpap. Mager vlees, magere zuivel en fruit zijn uitstekende aanvullingen voor ieder ontbijt. Je moet keizerlijk ontbijt overigens niet te letterlijk nemen. Zo moet een “stevig” ontbijt geen excuus zijn om je in de ochtend vol te proppen met allerlei zoete en vette troep.

Een gezond, gevarieerd en uitgebalanceerd ontbijt is het halve werk voor succesvolle gewichtsafname en vermagering.

Een goed ontbijt bevat o.a. fruit & volkorengranen.

5. Voel je niet tot eten verplicht

Besef dat je niet verplicht bent om overal aan mee te doen. Dat er taart wordt getrakteerd, betekent niet dat jij die moet eten. Dat er een snoeptrommel op de afdeling staat, wil niet zeggen dat jij daaruit moet graaien. En dat je tijdens een buffet onbeperkt mag eten, wil niet zeggen dat je dat ook moet doen. Laat anderen zich maar volproppen, dan hoef jij je niet doodongelukkig te voelen vanwege die extra centimeters op je buik.

Lees 2456 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner