fbpx

Is Red Bull gevaarlijk als sportdrank

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Red Bull wordt steeds vaker gebruikt als sportdrank, maar is Red Bull ook geschikt als sportdrank of is het gewoon een merk drankje die je zo af en toe is moet drinken?

 In coma na het drinken van Red Bull tijdens hardlopen

Kathy Vanderportael (35) lag uren in coma nadat ze Red Bull had gedronken tijdens een hardloopwedstrijd. "De hitte, de inspanning, het gebrek aan water en de energiedrank, het was een bijna-fatale combinatie."

Op een warme zondag, liep Kathy Vanderportael voor een derde keer mee aan de hardloopwedstrijd Wings For Life in Ieper. Na 5 kilometer bereikt ze een drinkpost, maar op deze drinkpost was geen water ,maar wel volop Red Bull. Omdat kathy veel dorst had besloot ze om toch maar gewoon de Red Bull te drinken.

Drie kilometer verder zakte Kathy, Die van beroep redacteur is van een nieuwsblad, in elkaar. Ze was oververhit geraakt en had een heat stroke. Met de levensgevaarlijke lichaamstemperatuur van 42,9 graden werd ze naar het ziekenhuis vervoerd. Daar werd ze vijf uur lang in coma gehouden en probeerden de dokters van alles zodat ze zou afkoelen.
Het was kantje boord, De dokters hadden haar ouders al apart genomen om te zeggen dat de mogelijkheid bestond dat ze het niet zou redden. Als je lichaam 42,9 graden is, vallen orgaanfuncties uit." Maar doordat de arts op het parcours zo snel had besloten haar naar het ziekenhuis te brengen, heeft Kathy het overleefd.
Die zondagavond tegen een uur of zeven werd ze weer wakker, haar temperatuur daalde gelukkig snel. Kathy houdt gelukkig niets aan dit nare avontuur over. Ze heeft alleen wat schaafwonden van de val. Bron RTL Nieuws.

Red Bull als sportdrank

Energiedrankjes als Red Bull winnen al jaren aan populariteit ook op sportscholen. Dergelijke drankjes geven je een zogenaamde energieboost en verhogen je concentratievermogen. Vooral jongeren drinken veel energiedrankjes, ook voor het sporten. Maar zijn deze drankjes wel zo veilig?

Red Bull en andere energiedrankjes zijn zeker geen sportdranken. Sterker nog, met sporten verlies je veel vocht en ook energiedrankjes zorgen dat je lichaam vocht verliest. De drankjes hebben, in tegenstelling tot sportdrankjes, geen vochtregulerende werking en zouden derhalve niet gedronken moeten worden in combinatie met intensief sporten. Energiedrank werkt namelijk vochtafdrijvend en jaagt je hartslag en bloeddruk omhoog. In de meeste blikjes energiedrank zit ongeveer 80 milligram cafeïne. Dat is evenveel als in een gemiddeld kopje koffie. Ook het Voedingscentrum in Nederland waarschuwt voor de effecten. "Het is af te raden om energiedrankjes te drinken voor of tijdens het sporten. Het zijn geen dorstlessers. Je kunt ervan uitdrogen en dat kan gevaarlijk zijn."

Eén blikje energydrink bevat 400 mg cafeïne. Wat vier keer zoveel is als in een gemiddelde kop koffie, en tien keer zoveel als in thee of cola. Cafeïne in overmatige hoeveelheden kan leiden tot rusteloosheid, beven, duizeligheid, suizende oren en hartkloppingen. De stof cafeïne veroorzaakt een tijdelijke, lichte stijging van de bloeddruk. Je hart moet tijdens inspanning al extra hard werken. Als je dan ook nog eens als gevolg van een flinke hoeveelheid cafeïne een hogere bloeddruk hebt dan normaal, vergroot je jouw kans op het krijgen van hartritmestoornissen.

Pre workout en engiedranken

Veel jonge sporters gebruiken op jonge leeftijd al een pre workout waar ook veel cafeïne in zit, vooral in de vechtsport zoals boksen en kickboksen komt het vaak voor en na het innemen van de pre workout wordt dan ook een of meerdere blikjes Red Bull gedronken of een ander merk energie drank. Wat deze jonge sporters echter niet weten is dat ze gewoon met hun leven spelen en hun prestaties eerder slechter worden dan beter omdat ze te veel cafeïne binnen krijgen en dat is gevaarlijk zeker voor jongeren!

Energiedranken op de sportschool

Energiedranken zoals Red Bull worden op veel sportscholen gewoon verkocht en dat zou verboden moeten worden, want juist sportschoolhouders moeten de jeugd stimuleren om gezond te eten en te drinken en de jeugd goed moeten adviseren welke supplementen en sportdranken ze wel of niet zouden moeten innemen, je gaat immers naar een sportschool om gezonder te worden en niet slechter!

Ons advies

Tijdens het sporten is het belangrijk dat je vochthuishouding in balans blijft en dat je voldoende energie hebt. Sportdranken zijn ontwikkeld om de prestatie te verbeteren door het lichaam beter te hydrateren en energiedranken doen juist het tegenovergestelde en daarom adviseren wij om voor en tijdens het sporten geen energiedranken te drinken maar gewoon een goede sportdrank zoals :

Sportdrank zonder suiker

We weten allemaal dat we water moeten drinken. En al helelemaal als je wilt afvallen en vet verbranden.Toch zien we vaak dat veel mensen moeite hebben om voldoende water te drinken.Door voldoende te drinken zorg je er voor dat je jouw vetverbranding op volle toeren draaid, Maar altijd maar water is ook niet alles en in de meeste ranja zit heel veel suiker, maar wij hebben de oplossing. "Bolero limonade". Deze is gluten en vrij van suiker en bevat bijna geen calorieën. En je kan het krijgen in wel 65 smaken. 

Lees meer overBolero Limonade

Lees 3805 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner