fbpx

Zijn kastanjes gezond?

Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Als je in de wintermaanden naar New York of Parijs gaat zie je regelmatig op de hoek van straat een mannetje verse kastanjes staan roosteren. Van de geur alleen al krijg je een geweldige honger, maar de kastanje is niet alleen super lekker maar ook heel erg gezond. ook in Italië, Turkije en China en Japan worden de tamme kastanjes veelvuldig gegeten en als de kastanje nog geen deel uitmaakt van je voeding, wordt het wel eens hoog tijd want ze bevatten heel veel gezonde vitaminen, mineralen en gezonde vetten.

Bescherming tegen kanker

Daarnaast bevatten kastanjes ook veel antioxidanten die de opbouw van schadelijke vrije radicalen in het lichaam tegenhouden. Vrije radicalen kunnen chronische ziekten veroorzaken en kunnen onze orgaansystemen aantasten. Antioxidanten beschermen je tegen allerlei ziekten, waaronder kanker en hart- en vaatziekten, en ze vertragen veel verouderingsprocessen.

Afvallen met kastanjes

Kastanjes kunnen helpen bij het op gewicht blijven, omdat ze weinig calorieën bevatten en rijk zijn aan koolhydraten, eiwitten en vezels die voor langere duur een vol gevoel geven. Ze zorgen er dus voor dat je minder last hebt van een hongerig gevoel en dus minder ander (calorierijk) eten gaat verorberen en ook minder zult snacken tussen de maaltijden.

Gezonde weerstand

In kastanjes zit meer vitamine C dan in welke andere noot dan ook, dit komt je immuunsysteem ten goede en helpt ziekten en diverse gezondheidsproblemen te voorkomen. De vorming van witte bloedcellen wordt door vitamine C gestimuleerd. De witte bloedcellen zijn een belangrijk onderdeel van je weerstand.

Gluten en cholesterolvrij

Kastanjes zijn cholesterolvrij en passen dus in een cholesterolverlagend dieet. Ook zijn ze glutenvrij en passen dus in een dieet voor mensen met een overgevoeligheid voor gluten, een tarwe allergie.

Sportvoeding uit de oertijd

De Romeinen gaven kastanjes al aan hun manschappen omdat naast gezonde vitaminen en mineralen er ook genoeg eiwitten in zitten want in 100 gram kastanjes zit maar liefs 4 gram eiwit en 35 gram gezonde koolhydraten en deze heb je nodig bij zware inspanningen zoals fitness en vechtsport, dus zoek je een gezonde snack in de wintermaanden probeer dan eens een porsie kastanjes.

Voedingswaarde van kastanjes

100 gram verse kastanjes leveren:
◾27,3% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine B1, wat groei en ontwikkeling bevordert en essentieel is voor je hart en zenuwstelsel.
◾20% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine B6, wat essentieel is voor je weerstand.
◾72% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C, al wordt dit gehalte gehalveerd bij verhitting van de kastanjes.
◾46,7% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine B11 (Foliumzuur), wat zorgt voor een goede werking van het lichaam.
◾19,4% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid Kalium, wat zorgt voor sterke bloedvaten en helpt bij het voorkomen van hoge bloeddruk en atherosclerose (aderverkalking).
◾6,5 gram voedingsvezels, bijna een derde van onze dagelijkse inname. Voedingsvezels helpen tegen het hongergevoel.

 Tamme kastanjes in de winkel

Er gaat echter niets boven verse kastanjes, die bovendien gepoft of geroosterd moeten worden en wie niet zo goed weet waar hij de tamme kastanjes kan vinden, kan ze ook in de winkel halen. Alleen bepaalde supermarkten, natuurvoedingswinkels of turkse winkels hebben deze lekkernij. 

Roosteren van tamme kastanjes

*Was de kastanjes
*Maak een kruis daar waar zich het puntje bevindt
*Leg ze in een bakpan op half hoog vuur
*Bak ze tot ze donkerbruin of zwart zijn en de schil helemaal open staat
*Serveer met zout en gesmoten boter

Lees 2913 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner