fbpx

Hoe kan ik snel vet verbranden

Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Vet verbranden is een populair begrip bij sporters. Er zijn diverse technieken in omloop om de vetverbranding te stimuleren. De meest effectieve manier is training. Daarnaast speelt voeding een belangrijke rol. Supplementen die verkocht worden als vetverbranders zijn over het algemeen niet effectief als je niet goed eet en sport maar kunnen wel ondersteunend werken als er voldoende gesport wordt en gezond wordt gegeten.

Vetverbranding kan helpen bij het verminderen van de vetmassa, het verbeteren van de lichaamssamenstelling en het verminderen van lichaamsgewicht als het plaatsvindt in combinatie met een negatieve energiebalans. Een verbetering van de vetverbranding (m.a.w.: beter in staat zijn om vet als energiebron te gebruiken) is een normaal gevolg van een betere trainingstoestand. Het is daarom niet verwonderlijk dat sporters streven naar een hoge vetverbrandingscapaciteit, vooral in duursporten.

Hoe kun je jouw vetverbranding te stimuleren

Er zijn verschillende manieren om de vetverbranding te stimuleren maar het is nog makkelijker om de vetverbranding te remmen. Het is zodoende logisch om vetverbranding te optimaliseren door zaken die vetverbranding remmen te vermijden. 

Inspanningsintensiteit. Vetverbranding is het hoogste bij inspanningen van matige intensiteit. Bij lage intensiteit zijn vetten weliswaar de belangrijkste brandstof maar omdat het energieverbruik laag is, is de absolute vetverbranding ook laag. Bij hoge intensiteit is het energiegebruik hoog, maar leveren vetten slechts een klein aandeel van deze energie. Koolhydraten vormen dan de belangrijkste energiebron. De vetverbranding is kortom het hoogst bij een matige intensiteit (waarbij praten nog mogelijk is).

Voorbeeld:

stel dat iemand 1 uur traint op een lage intensiteit (is 60% van de maximale VO2 Max). Het aantal kcal dat hiermee wordt verbrand is ongeveer 500 kcal, waarvan 50% vet (is 28 gram vet) en 50% koolhydraten (is 63 gram koolhydraten). Omdat 1 gram vet gelijk staat aan 9 kcal en 1 gram koolhydraten gelijk staat aan 4 kcal, verschilt deze uitslag per gram.

Stel dat iemand 1 uur traint op een hoge intensiteit (is 85% van de VO2 Max). Het aantal kcal dat hiermee wordt verbrand is ongeveer 800 kcal, waarvan 30% vet (is 28 gram vet) en 70% koolhydraten (is 140 gram koolhydraten). Procentueel verbrandt iemand dus minder vet dan op een lage intensiteit, maar absoluut gezien verbrand iemand net zoveel vet en zelfs véél meer kcal en koolhydraten.

Inspanningsduur. Hoe langer de duur van de inspanning, hoe belangrijker de bijdrage van vetten aan de energievoorziening wordt. Lange inspanningen zijn om die reden een cruciaal onderdeel van de training van iemand die zijn vetverbranding wil trainen.

Begint de vetverbranding pas na 20 minuten trainen?

Het idee dat je pas na 20 minuten vet gaat verbranden komt voort uit de klassieke trainingsleer, maar is complete onzin. Volgens de laatste wetenschappelijke inzichten zijn korte, zeer intensieve trainingen zelfs effectiever om af te vallen en vet te verliezen, dan langdurige en daardoor laag intensieve trainingen. Bovendien streeft het lichaam er naar vet de belangrijkste bron van energie te laten zijn omdat het dit in veel grotere voorraad heeft dan koolhydraten. Van koolhydraten (suikers), hebben we maar een beperkte voorraad die in tegenstelling tot bij vetverbranding, ook voor energie bij hogere inspanningsniveaus kan zorgen. Helaas is de voorraad koolhydraten beperkt tot zo’n 20 minuten redelijk intensieve training bij ongetrainde mensen, tot wel 60-90 minuten bij goed getrainde marathonlopers. Deze voorraad van 20 minuten is dan ook de oorzaak van het fabel dat men denkt pas na 20 minuten vet te verbranden.

In realiteit zal er tijdens training en inspanning al vanaf de eerste seconde een bepaalde hoeveelheid vet worden verbrand en indien de trainingsintensiteit het toelaat, zal de vetverbranding volledig op gang komen binnen één tot drie minuten (afhankelijk van hoe getraind iemand is) de energielevering voor z’n rekening nemen.

Voeding en vetverbranding

Voeding heeft een grote invloed op de vetverbranding. Beschikbaarheid van koolhydraten zal de vetverbranding remmen. Inname van koolhydraten in de 3 uur voor inspanning kan de vetverbranding met 30% reduceren. De beste manier om vetverbranding te stimuleren is trainen ‘s ochtends voor het ontbijt. Zelfs 8 uur na een koolhydraatrijke maaltijd kan de vetverbranding nog onderdrukt zijn.

Sporten voor je ontbijt?

Na de nachtrust bevindt het lichaam zich in een katabole toestand. Dit wil zeggen dat het lichaam weefsel afbreekt om zichzelf van energie te kunnen voorzien. Tijdens de katabole toestand van het lichaam wordt zowel spierweefsel als vetweefsel afgebroken. Vetweefsel afbreken zijn we blij mee, spierweefsel juist niet.

Gaan we vervolgens sporten zonder ontbijt (dus in de katabole toestand) dan zal het lichaam beschikken over een hogere verbranding. Er is geen voedsel genuttigd, er hoeven geen suikers verbrandt te branden en het lichaam kan gelijk bezig met afvallen. Naast een beetje vetweefsel zal het lichaam echter voor een groot gedeelte juist de spiermassa aanspreken. Zonder voedingsreserves zal het lichaam toch ergens de energie vandaan moeten halen en zal dit vervolgens doen door spierweefsel af te breken. Hoe kunnen we dit proces tegengaan? We willen tenslotte vet verbranden, maar de spiermassa zoveel mogelijk ontzien.

Tip:

Neem een licht ontbijt boordevol eiwitten en weinig koolhydraten (suikers) of een whey shake. Eiwitten beschermen de spieren en helpt met het herstel van het lichaam na de inspanning. Tijdens inspanning zal het lichaam eerst de hoeveelheid koolhydraten (suikers) afbreken voordat het overgaat op de vetverbranding. Daarom hoog in eiwitten en weinig koolhydraten. De reden dat bodybuilders bij het ontbijt zoveel mogelijk eieren nuttigen zit hem dus ook puur in het feit dat ze zo snel mogelijk uit die katabole (spier afbrekende) toestand willen komen om hun spieren gelijk van eiwitten te voorzien. Eieren zijn snelle eiwitten die snel opgenomen worden in het lichaam.

Hoe kou je kan helpen om meer vet te verbranden

Het liefst zorgen we ervoor dat alles in huis lekker warm en knus is. We zetten de verwarming een tandje hoger, trekken een slobbertrui aan en sommige trekken zelfs nog een warm dekentje over zich heen. Heel comfortabel allemaal, maar je mist daardoor een mooie kans om wat extra vet te verbranden. Zodra je lichaam het koud krijgt gaat het namelijk vet verbranden om wat extra warmte te genereren. Dus dekentjes en slobbertruien aan de kant.

Wandelen of joggen in de kou

Rennen in de (vries)kou stimuleert je lichaam om eerst vet te verbranden, zodat je natuurlijke suikerreserves gespaard blijven voor een later moment van je loopronde. Niet alleen verbrand je meer vet, je lichaam heeft zo ook extra reserves om langer door te kunnen rennen.

Welke supplementen zijn het beste voor vet verbranden

Lees meer over Lady Fatburner

De lady Power Fat Burner is met voorsprong de sterkste fat burner. De krachtigste samenstelling van hoogwaardige ingrediënten in de beste verhoudingen.

Lees meer over Afslank Smoothie

De unieke combinatie van eiwitten,CLA’s L-Carnitine, vitaminen en mineralen zorgt ervoor dat u een gezonde ondersteuning heeft tijdens het afvallen.

Lees meer over L-Carnitine

Als je snel wilt afvallen is een goede stofwisseling noodzakelijk. Carnitine speelt een heel belangrijke rol in de spijsvertering. Vet kan pas worden verbrand als het in aanraking komt met Carnitine. Als je dus een tekort hebt aan Carnitine dan wordt vet niet verbrand en wordt je te dik.

Eiwitrepen wel of niet?

Een eiwitreep is een perfecte aanvulling op je voeding, maar in de meeste eiwitrepen zitten heel veel suikers en andere toevoegingen. En dat is nu net iets wat je niet nodig hebt als je aan het afvallen bent en van je overtollige vetrolletjes af wilt, maar met onze One Basix Bar eiwitrepen heb je daar geen last van. Deze perfecte repen passen in elk dieet en zijn het perfecte tussendoortje voor op het werk of na het sporten. One Basix Bar eiwitrepen zijn een van de weinige repen die ook nog eens geweldig smaken en geen Chemische smaak hebben.

Kenmerken One Bar Basix: 

  • Met Stevia extract!
  • 100% natuurlijk
  • Met maar liefst 20 gram eiwit
  • Geen sucralose
  • Slechts 1 gram suiker per bar
  • 1 bar weegt 60 gram

Lees meer over; One Basix 

Drinken om snel vet te verbranden

We weten allemaal dat we water moeten drinken. En al helelemaal als je wilt afvallen en vet verbranden.Toch zien we vaak dat veel mensen moeite hebben om voldoende water te drinken.Door voldoende te drinken zorg je er voor dat je jouw vetverbranding op volle toeren draaid, Maar altijd maar water is ook niet alles en in de meeste ranja zit heel veel suiker, maar wij hebben de oplossing. "Bolero limonade". Deze is gluten vrij en vrij van suiker en bevat bijna geen calorieën. En je kan het krijgen in wel 65 smaken. 

Lees meer over: Bolero Limonade

 

Lees 3357 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner