fbpx
Print deze pagina

Hoeveel koolhydraten moet een vrouw eten om af te vallen?

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Veel vet eten zou ons dik maken en de laatste jaren wordt ons van alle kanten geadviseerd om minder vet te gaan eten. De schappen in de supermarkt staan dan ook vol met 0%-vet producten. Maar zijn we er als vrouw slanker op geworden? Nee. Vet schrappen uit je dieet om af te vallen werkt gewoon niet zo goed of eigenlijk gezegd het werkt helemaal niet. Het is veel slimmer om minder koolhydraten te gaan eten als je wilt afvallen. Maar hoeveel koolhydraten moet je als vrouw nu eten om af te vallen?

Vrouwen hebben minder koolhydraten nodig

Vrouwen bestaan ongeveer uit 25% vetweefsel en 25-35% uit spierweefsel. En mannen bestaan voor ongeveer 15% uit vetweefsel en 40-45% spierweefsel. Het vrouwenlichaam is dus echt anders dan dat van de man, maar nog steeds wordt er door heel veel websites, winkels, voedingscoaches en ook trainers op de sportschool die denken er heel veel verstand van te hebben een heel verkeerd dieetadvies aan vrouwen gegeven om af te vallen. Er wordt bijna of helemaal geen rekening gehouden met het feit dat vrouwen minder koolhydraten nodig hebben dan mannen. Ook wordt er bijna nooit rekening gehouden of een vrouw wel of niet sporten. Want ook in dat geval is de hoeveelheid koolhydraten die een vrouw nodig heeft anders.

Vrouwen verbranden meer vet en minder koolhydraten dan mannen tijdens het sporten.

Het zenuwstelsel en het hormonale systeem, zoals de productie van oestrogeen, zijn hiervoor verantwoordelijk. vrouwen hebben van moeder natuur een extra vetlaagje gekregen op hun lichaam en spieren. In tegenstelling tot mannen die meer koolhydraten moeten eten om hun brandstoffen aan te vullen voor een trainingssessie, kunnen vrouwen dit mooi als primaire energiebron gebruiken. En doordat vrouwen minder koolhydraten hoeven te eten, blijven er per dag calorieën over voor gezonde vetten. Die zorgen er weer voor dat het vrouwenlichaam meer oestrogeen en testosteron produceert. Deze geslachtshormonen zijn anabole stoffen die zorgen voor een gezonde spiergroei.

Hoeveel gram koolhydraten per dag voor vrouwen?

Vrouwen merken het vaak direct als ze minder koolhydraten gaan eten. De kilo's vliegen er, vooral in het begin, af. Dit is echter niet allemaal vet, maar in het begin ook grotendeels water. Zet je een paar weken door dan ben je het overtollige water kwijt en begin je ook daadwerkelijk vet te verbranden. voor de gemiddelde vrouw die wil afvallen is 100 gram koolhydraten per dag voldoende. Voor vrouwen die aan sport doen is dit echter veel te weinig. Voor vrouwen die 1 tot 2 keer per week sporten is 125 gram koolhydraten voldoende. Voor vrouwen die 3 tot 6 keer per week sporten is 150 gram voldoende.

Welke koolhydraten wel en welke niet?

Ook hier wordt vaak te weinig goede informatie en advies over gegeven want meestal worden direct alle voedingsmiddelen geschrapt waar koolhydraten in zitten. En zo beland je ook in een crashdieet en maak je het allen maar erger, want wanneer je namelijk een tekort aan koolhydraten hebt, zal je lichaam eiwitten uit je spieren afbreken om aan energie te komen. Dit zou zonde zijn want op deze manier verlies je dus meer spiermassa en kun je dat strakke bikini lichaam wel vergeten.
Er zijn twee soorten koolhydraten, complexe en enkelvoudig koolhydraten. Begin met het schrappen van de enkelvoudig koolhydraten en niet met de complexe koolhydraten.

Enkelvoudige koolhydraten die je moet schrappen in je voeding.

Enkelvoudige koolhydraten zoals toegevoegde suikers moet je zoveel mogelijk proberen te schrappen uit je voedeng. Deze zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel en daarna weer voor een snelle daling van het suikerspiegel. Het gevolg hiervan is dat je weer snel trek krijgt. Enkelvoudige koolhydraten vindt je in gebak, chocolade, snoep, ijs maar ook in fruit.

Complexe koolhydraten die je kunt blijven eten

Complexe koolhydraten zijn gezonder dan enkelvoudige koolhydraten omdat deze je bloedsuikerspiegel niet sneller laten stijgen. Complexe koolhydraten vind je in volkorenbrood, bruinbrood, meergranen brood, roggebrood, havermout, zoete aardappel, zilvervlies/basmati rijst, volkorenpasta en meer.

Koolhydraten in fruit

Fruit is heel erg gezond en al hellemaal als je op dieet bent of aan sport doet is fruit echt onmisbaar in je dagelijkse voeding, maar ook fruit bevat koolhydraten , de een wat meer dan de ander dus sommige moet je minder eten of kun je beter laten staan. Het beste is om te veel te variëren.

Fruit met weinig koolhydraten die je veel kunt eten

•Avocado (1,5 g)
•Bessen (8 g)
•Nectarine (7,5 g)
•Perzik (8,7 g)
•Bramen (8,5 g)
•Aardbei (6,5 g)
•Meloen (7,5 g)

Fruit met een gemiddeld aantal koolhydraten die iets minder moet eten

•Sinaasappel (9,5 g)
•Ananas (13,5 g)
•Kersen (12 g)
•Peer (11 g)
•Druiven (12 g)
•Appel (12 g)
•Frambozen (14,3 g)
•Mandarijn (10,1 g)
•Pruimen (12 g)
•Vijgen (13 g)
•Kiwi (10,3 g)
•Mango (12,8 g)

Fruit met veel koolhydraten die je zo min mogelijk moet eten

•Passievrucht (22,3 g)
•Gedroogde Pruimen (45 g)
•Granaatappel (17,5 g)
•Banaan (18,8 g)
•Dadels (31 g)

Koolhydraten in supplementen

Supplementen zoals een eiwitshake of een maaltijdvervanger kunnen een goede aanvulling zijn als je op dieet bent of aan trainen voor meer spieren, maar in heel veel merken zitten onnodig veel enkelvoudige koolhydraten. Dit maakt het product goedkoper, maar niet beter voor je lichaam. Voor een goede eiwitshake of maaltijdvervanger die echt geschikt is voor vrouwen raden wij de onderstaande producten aan.

Afslank smoothie

De Afslank smoothie is speciaal ontwikkeld om snel op een verantwoorde manier af te vallen.En bevat alleen hoogwaardige eiwitten en koolhydraten, aangevuld met vitamine, mineralen en CLA en pure L-Carnitine voor een snellere vetverbranding. Deze samenstelling biedt je een zeer handige en complete maaltijdvervanger. Waar veel vergelijkbare dieetproducten jouw lichaam niet geven wat het nodig heeft, biedt de afslank smoothie een volwaardigere mix van voedingsstoffen. De maaltijd smoothie bevat geen geraffineerde dikmakende suikers of vulstoffen. 

Lees meer over: Afslank smoothie

Lady Power

Eindelijk een echte  eiwitshake voor vrouwen waar je echte resultaten mee behaald. lady Power is gemaakt voor vrouwen die effectief spieren willen opbouwen en vet willen verbranden. De Lady Power bevat geen suikers, is zeer hoog in eiwten en bevatt bijna in Koolhydraten.

Lees meer over: Lady Power

Eiwitrepen wel of niet?

Een eiwitreep is een perfecte aanvulling op je voeding, maar in de meeste eiwitrepen zitten heel veel suikers en andere toevoegingen. En dat is nu net iets wat je niet nodig hebt als je aan het afvallen bent en van je overtollige vetrolletjes af wilt, maar met onze One Basix Bar eiwitrepen heb je daar geen last van. Deze perfecte repen passen in elk dieet en zijn het perfecte tussendoortje voor op het werk of na het sporten. One Basix Bar eiwitrepen zijn een van de weinige repen die ook nog eens geweldig smaken en geen Chemische smaak hebben.

Kenmerken One Bar Basix: 

  • Met Stevia extract!
  • 100% natuurlijk
  • Met maar liefst 20 gram eiwit
  • Geen sucralose
  • Slechts 1 gram suiker per bar
  • 1 bar weegt 60 gram

Lees meer over; One Basix 

Drinken om snel vet te verbranden

We weten allemaal dat we water moeten drinken. En al helelemaal als je wilt afvallen en vet verbranden.Toch zien we vaak dat veel mensen moeite hebben om voldoende water te drinken.Door voldoende te drinken zorg je er voor dat je jouw vetverbranding op volle toeren draaid, Maar altijd maar water is ook niet alles en in de meeste ranja zit heel veel suiker, maar wij hebben de oplossing. "Bolero limonade". Deze is vrij gluten en vrij van suiker en bevat bijna geen calorieën. En je kan het krijgen in wel 65 smaken. 

Lees meer overBolero Limonade

Lees 2426 keer