fbpx

Wat is gezond beleg voor op brood?

Beoordeel dit item
(4 stemmen)

Wel of juist géén brood eten. Minder brood. Wel brood eten maar dan alléén speltbrood. Of koolhydraatarm. Volkoren! Mais? Ehh.. Tja. Klinkt bekend? Jawel, deze discussie is al even gaande. Maar of je nou wel of geen brood eet- ik ga ervanuit dat het merendeel van ons zich in een bepaalde mate tegoed doet aan broodbeleg; al is het maar een plakje worst of een lik uit de pot met chocopasta. Nederlanders eten meestal brood tijdens het ontbijt en de lunch. Maar wat is nu een gezonde keuze om je brood mee te beleggen? Dat ga ik je vertellen. Sommige producten die ik benoem zijn gezond doordat ze in het geheel gezonde voedingsstoffen bevatten. Er kan dus ook iets in zitten wat minder gezond is, bijvoorbeeld de aantal calorieën in pindakaas. Omdat pindakaas veel vitamines en eiwitten bevat blijft het toch een gezond producten. Maar door de aantal calorieën moet je er niet te veel van nemen.

Welke vleeswaren kun je het beste nemen voor op brood.

Bekijk hierbij vooral naar het aantal verzadigde vetten die bepaalde vleeswaren bevatten.

Wat zijn de magere vleeswaren: Kipfilet, ham, rookvlees, rosbief, kalkoenfilet, filet americain en beenham.

Wat zijn de vettere vleeswaren: Bacon, Casselerrib, Alle soorten worst, Leverkaas, Berliner Leverpastei, Gebraden gehakt, Paté, Pekelvlees, Rookvlees,Knakworst, Gekookte lever, Kalkoenfilet.

Welk zoet beleg is gezond voor op brood 

Afwisselen met iets zoets op brood vinden wij Nederlanders erg lekker. Vaak wordt er gekozen voor hagelslag, maar we weten allemaal dat dit niet de beste keuze is. Wil je graag zoet beleg op je brood kies dan voor:

– Appelstroop, perenstroop, halvajam, jam, honing en pindakaas ( niet te veel ).

De producten die je beter niet te veel kunt nemen omdat ze meer suikers als hierboven genoemde producten bevatten zijn:

– Vruchtenhagel, gestampte muisjes en anijshagel.

Producten die je beter helemaal niet kunt nemen omdat ze en meer suikers bevatten en meer verzadigde vetten:

– chocolade vlokken, chocolade hagelslag, chocolade pasta, speculoos en kokosbrood.

Is kaas gezond broodbeleg?

Eet je graag kaas op brood? Kaas bevat veel gezonde voedingstoffen. Kaas is rijk aan Vitamine A, vitamine B12 en mineralen als calcium, fosfor, magnesium en zink. Het is bovendien een bron van vitamine B2 en selenium. Kaas bevat eiwit en vet. Er zitten geen koolhydraten in kaas. Kaas levert samen met de melk en melkproducten gemiddeld ongeveer 60% van de dagelijkse inname van calcium en 40% van die van vitamine B12. Zuivel is daardoor belangrijk voor een gezonde voeding in Nederland. Als je graag kaas eet kies dan het liefst voor 20+ kaas. Ook als je graag smeerkaas eet kies dan ook voor 20+ smeerkaas.

Welke vis is gezond voor op brood?

Vis kun je ook altijd gebruiken als broodbeleg. Bijvoorbeeld een laagje zuivelspread met gerookte zalm, komkommerschijfjes en dille. Of een geroosterde boterham met tonijn uit blik en sla. Kies wel voor Tonijn op waterbasis.

Is ei gezond ?

ook eieren zijn gezond. Kook bijvoorbeeld een eitje en beleg je boterham hiermee. Of maak een omelet met lekker veel groenten. Ook lekker is roerei op je brood. Eet het met een bruine boterham en evt. wat sla erbij.

Groente fruit bij het ontbijt

Het is belangrijk om bij je ontbijt en bij je lunch groenten of fruit toe te voegen. Maak bijvoorbeeld een kom havermout en meng dit met fruit. Eet je liever brood? beleg je boterham met plakjes banaan of 20+ kaas en tomaat. Je mag per dag 2 a 3 stukken fruit en groenten mag je onbeperkt eten. Dus maak hier gebruik van en maak een feestje van elke maaltijd die je eet. Een boterham met kaas, tomaat en een gekookt eitje ziet er toch veel feestelijker uit dan een boterham met alleen kaas. Zo blijft het ook leuk om gezond te eten.

Andere gezonde keuzes voor op brood

Lees meer over: WheyChoco

Lees meer over: Delicious Protein Spread

Lees meer over: Dieet Jam

 

Lees meer over: Gezonde pindakaasezonde pindakaas

Lees 9150 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner