fbpx

Is koffie gezond voor sporten en afvallen?

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Koffie alleen draagt geen calorieën met zich mee. Het zijn dus niet de calorieën waar de controversie over gemaakt wordt bij het bepalen of koffie nou wel of niet goed voor het lichaam is. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat we ineens allemaal een soort calorievrees moeten krijgen, integendeel.

Waarom staat koffie dan in de top  van meest ongezonde dranken? Strikt gezien is koffie op zich ook niet de reden dat hij in de top van meest ongezonde dranken staat, wat betreft de calorieën dan. Het heeft namelijk geen calorieën. Het zijn de ingrediënten die we zelf toevoegen aan onze koffie die zorgen voor de toevoeging van calorieën; melk, mokka, caramel, suiker, siroop, room, ijs, etc. En het zijn net dat soort calorieën die niet passen in een gezonde voedingsroutine, of dieet.

De controversie rond koffie, cafeïne om precies te zijn, is ontstaan door de vraag wat de effecten van koffie op het lichaam zijn? Naast koffie zit cafeïne ook in thee, energiedranken, bepaalde soorten frisdranken en in beperkte mate, chocolade.

Hormoonreactie

Cafeïne in koffie triggert een aantal hormonen in ons lichaam; Adrenaline, dopamine en cortisol. Kort verklaard zorgen deze hormonen ervoor dat je tijdelijk in de zogenaamde 'flight or fight' toestand komt. Het zijn dan ook dezelfde hormonen die vrijkomen wanneer men stress ervaart; het houden van een publieke toespraak, het maken van een examen, werkdruk, sportprestatiedruk, fysieke angst of druk, etc. Wat er in het lichaam gebeurt, is dat aminozuren in de spieren en glycogeen in de lever heel snel wordt omgezet naar glucose in het bloed. Verbranding van glucose levert veel energie op, uitstekend dus voor 'flight or fight' situaties of sportprestaties.

 Maar wat nou wanneer je niet sport? Wanneer het glucoseniveau hoog is in het bloed, en er wordt niet gesport, dan wordt glucose door middel van insuline (een ander hormoon aangemaakt door de alvleesklier) weer omgezet naar glycogeen in de lever of spieren. Indien deze voorraden vol zijn, dan zal een deel opgeslagen worden als vet. Dit gebeurt alleen wanneer er een grotere calorieinname dan een calorieverbranding per dag is.Dus voor mensen in dieet zal koffie niet direct aanzetten tot vetoplag. Het is juist de hele mentabolismeverstoring die op gang gezet wordt door cafeïne (en stress) die aanzet tot pieken en dalen in de bloedglucosewaarden (bloedsuikerspiegel), wat aanzet tot hongeraanvallen en energieke momenten afgewisseld door futloze momenten. Net zoals suiker dat doet, maar dan extremer. Dat is ook de reden dat stress vaak zorgt voor een falende poging tot afvallen. Stress doet namelijk hetzelfde als de effecten van cafeïne in koffie.  

Cortisol en bodybuilding

Uit onderzoek blijkt dat cafeïne een postief effect heeft op de wielrenners; hun glucosewaarden en glycogeenvoorraden gaan omhoog en daardoor zullen ze ongetwijfeld langer kunnen fietsen.

Het is alleen wel belangrijk om het doel voor ogen te houden. Bij wielrenners is dat langer en sneller kunnen fietsen. Bij bodybuilding is dat spiermassa opbouwen, waar langer trainen ondergeschikt is aan het trainen voor spiermassa. Na ongeveer een uur intensief trainen springt het cortisolhormoon op, en gaat het lichaam dus aminozuren gebruiken voor de energie tijdens je trainingen. Je wilt juist glycogeen omzetten naar glucose. Daarnaast zorgt cortisol ook voor de vermindering van eiwitsynthese en spierweefselherstel, wat dus ook post workout nadelig is. Het stimuleren van cortisolaanmaak door (overmatig) cafeïnegebruik is in dit geval dus ongunstig.  

Green Coffee Drink Chocolate 

Vervang 2 maal per dag koffie, thee, voor Pure Green Coffee drink. Pure Green Coffee is heerlijk om te drinken en heel erg gezond als je aan het sporten bent en het ondersteund je vet verbranding!

Lees meer over Green Coffee Drink Chocolate

Conclusie

Op de juiste momenten, in de juiste hoeveelheden, kan koffie positief bijdragen om af te vallen of om de sportprestatie te verbeteren. Er moet daarbij wel rekening gehouden worden met de bijeffecten van koffie, waar ieder persoon verschillend gevoelig voor is. Ook hier geldt dus: Met mate en op de juiste momenten.

Voor mensen die willen afvallen en niet doen aan sport, geeft koffie (vooral in grote hoeveelheden) een averechts effect. Het metabolisme raakt verstoord en de kans op hongerbuien wordt groter. Dit werkt het uiteindelijke doel om af te vallen dus alleen maar tegen.

Voor mensen die afvallen en wel doen aan sport, kan koffie voor een workout positief bijdragen om te intensiteit of duur van de training te vergroten, waardoor dus ook de verbranding.

Voor mensen die hun sportprestaties willen verbeteren kan koffie eveneens positieve effecten hebben, al zal het doel echter voor ogen gehouden moeten worden.

Koffie zet stresshormonen op gang. De samenleving waarin we leven is voor veel mensen al stressvol genoeg. Het opstapelen van stresshormonen kan dus logischerwijs nooit een gezond iets zijn wanneer we doelbewust bezig willen zijn.

Daarnaast drinken de meeste mensen overmatig koffie vanuit een soort gewoonte of zelfs verslaving. De vraag is of het afkicken van een dergelijkse verslaving tijdens het ingaan van een dieet met een verlaagd caloriegehalte dan een realistisch doelstelling is. Het kan wel eens te veel gevraagd zijn. Hierbij is wellicht eerst werken aan een vermindering in koffieconsumptie een optie, alvorens te beginnen aan een dieet.  

 

Lees 3382 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner