fbpx

8 Tips voor een gezond ontbijt

Beoordeel dit item
(3 stemmen)

Het ontbijt kán de belangrijkste maaltijd van de dag vormen. Toch heb je weinig aan een ontbijt dat grotendeels uit suiker en geharde vetten bestaat. En dat is maar al te vaak het geval!

Voorbeelden van ongezonde ontbijtproducten zijn suikerrijke ontbijtgranen zoals cruesli, vezelloos witbrood, “snoepbeleg” zoals hagelslag en crackers van witte bloem. Het is van cruciaal belang om je ontbijt samen te stellen uit gezonde ontbijtproducten. Hieronder bespreken we er 8

 Alvast enkele algemene ontbijttips: als je ontbijt met brood, neem dan altijd brood van (tarwe)meel en dus niet van (tarwe)bloem; drink bovendien elke ochtend een kop groene thee en eet een stuk vers fruit!

1. Hero FruitOntbijt

Hero FruitOntbijt is een drank die bestaat uit vruchtensap, vruchtenpulp en graanvezels. Er wordt geen suiker aan toegevoegd en geen synthetische kleur-, geur- en smaakstoffen. Het is dus “puur natuur” en bovendien hartstikke lekker. FruitOntbijt bestaat in verscheidene varianten, namelijk:

  • Original: Aardbei-Sinaasappel
  • Light: Sinaasappel-Mango (vruchten deels vervangen door water & wortel)
  • Original: Sinaasappel-Banaan
  • Kickstart: Mandarijn-Banaan (bevat een ietsepietsie cafeïne-houdende guarana)
  • Original: Bosvruchten
  • Extra vullend: Aardbei-Banaan (bijna 3x zoveel vezels)

Het enige ingrediënt van Hero FruitOntbijt wat als twijfelachtig zou kunnen worden bestempeld is polydextrose. Polydextrose is een synthetische voedingsvezel, verkregen uit glucose en sorbitol. Hoewel het als “gezonde” vezel wordt gepropageerd, is het in beginsel een kunstmatige, laagcalorische koolhydraat waarvan de exacte voor- en nadelen nog niet geheel vaststaan.

Hero FruitOntbijt levert onwijs veel gezonde, bioactieve micronutriënten zoals vitamines, mineralen en spoorelementen. Daarnaast bevat een glas FruitOntbijt méér –en bovendien meer verschillende soorten– voedingsvezels dan 2 bruine boterhammen.

2. Volkoren ontbijtgraan

Het gros van alle ontbijtgranen (cornflakes, cruesli, chocopops etc.) is rijk aan suiker, bloem, zout, olie en/of synthetische toevoegingen. Er zijn echter ook gezonde volkorenontbijtgranen waaronder Brinta Classic en Quaker Havermout. Een schaaltje Brinta-pap of havervlokken in melk levert een enorme hoeveelheid vitamines, mineralen, spoorelementen en voedingsvezels!

3. Kwark & yoghurt

Kwark is een ideaal ontbijtproduct; het is namelijk rijk aan caseïne-eiwit en extreem koolhydraatarm. Ook yoghurt is gezond, maar yoghurt bevat meer water en heeft dus een lagere eiwitdichtheid. Bovendien is yoghurt zuurder van smaak terwijl yoghurt meer koolhydraten/suikers levert.

Vindt je yoghurt te zuur of kwark te droog, snijd dan een banaan, wilde perzik of andere fruitsoort in blokjes en schep die erdoorheen. Of neem verse aardbeien, bosbessen, frambozen, bramen etc.

Kies bij aankoop wel altijd voor “pure” kwark of yoghurt en niet voor een variann met smaakjes of vruchtjes. Hier wordt namelijk vrijwel altijd een bergsuiker aan toegevoegd.

4. Vlees & vis

Zowel vlees als vis kan erg gezond zijn. Als je vlees op je brood doet, verdient mager & onverwerkt de voorkeur. Lees in. Vis mag desgewenst vet en ingeblikt zijn. Kies in dat geval voor ingeblikte zalm of tonijn in water. Ook verse, onbewerkte vis is een topontbijt. Neem bijvoorbeeld gerookte zalm, makreel of paling.

Doe vlees of vis bij voorkeur op een rijstwafel of (geroosterde) volkorenboterham… En dus niet op wit (stok)brood of transvetrijke crackers.

5. Rijstwafels

Het voordeel van rijstwafels boven muesli is dat rijst glutenvrij is. Kies overigens altijd voor rijstwafels die uitsluitend uit rijst en zout bestaan. Dus geen toegevoegde suikercoating, yoghurtcoating of kaassmaakpoeder. Een “pure” rijstwafel levert slechts zo’n 30 calorieën en nauwelijks vet of suiker.

De alom bekende rijstwafel is een ideaal ontbijtproduct, vooral als je er eiwitrijk beleg op doet, zoals vlees, vis, een gekookt eitje of magere kaas!

6. Pindakaas

Zoet beleg is hoe dan ook nutteloos. In de meeste gevallen zijn zoete broodbelegsels zelfs ronduit ongezond. Zo heeft je lijf niks aan chocoladehagelslag, muisjes, vruchtenhagel, kokosbrood, honing, jam of speculaas. Alleen appelstroop en suikervrije jam zijn tot op zekere hoogte voedzaam.

Ook is het geenszins raadzaam om meerdere boterhammen met volvette kaas bij het ontbijt te nemen. Vervang kaas daarom liever door pindakaas, want pindakaas heeft een betere eiwit- en vetzuursamenstelling. Helaas bevat ook pindakaas steeds minder pinda’s (vroeger +/- 95%; nu +/- 85%) en steeds meer suiker (fructose, dextrose, glucose etc.).

Neem daarom bij voorkeur een suikervrije pindakaas die bovendien vrij is van (geharde) transvetten. Ook de notenpasta’s bij reformzaken en natuurvoedingswinkels zijn ideaal. Voorbeelden hiervan zijn biologische cashewnotenpasta en organische tahin (sesamzadenpasta).

Let op: in de “biologische” cashewnotenpasta van AH zitten verrassenderwijs wél schadelijke transvetten.

7. Suikervrije muesli

Muesli en “cruesli” worden door de meeste mensen als gezond bestempeld. Toch zijn er talloze soorten die op het oog gezond lijken (noten, hele granen, fruit etc.), maar stiekem belachelijk veel suiker bevatten. De meest funeste variant van cruesli is waarschijnlijk degene met toegevoegde stukjes chocolade. Deze bestaat voor ruim 50% uit suiker en levert een kleine 500 kilocalorieën per 100 gram!

Let vooral ook op met andersoortige “veramerikaniseerde” ontbijtproducten die verpakt zijn in van die typische rechthoekige dozen. Denk maar eens aan extreem suikerrijke Coco Pops, Rice Krispies, Froot Loops, Smacks, Apple Jacks en zelfs sommige cornflakes. Dit soort ontbijt-“granen” bevat veel suiker en nauwelijks eiwitten of vezels.

Dus: neem liever suikervrije muesli, bestaande uit havermout, noten, zaden en/of gedroogde vruchten.

8. Gezonde ontbijtproducten?

Wil je graag gezonde jam, pindakaas of gezond brood met minder koolhydraten en meer eiwitten om gezond te ontbijten kijk daneens hier voor de mogelijkheden.

Tot slot

Zowel het suikerrijke Nederlandse ontbijt (witbrood, hagelslag, chocopasta, jam etc.) als het vetrijke Britse ontbijt (roerei, bacon, worst, gebakken aardappels etc.) zijn ronduit ongezond. Maak je ontbijt eiwitrijk en vezelrijk, dan begin je de dag pas écht goed!

Bovendien zou je ontbijt boordevol vitamines, macromineralen en spoorelementen moeten zitten. Bovenstaande 7 ontbijtproducten kunnen een uitstekende basis vormen voor een dergelijke gezonde ochtendmaaltijd.

 

Lees 8845 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner