fbpx

Wat zijn gezonde tussendoortjes?

Beoordeel dit item
(3 stemmen)

Mensen die willen afvallen, op dieet zijn en/of regelmatig sporten, hebben bijna allemaal hetzelfde probleem, namelijk: ‘tussentijdse hongeraanvallen’. Je kunt in zo’n geval 3 dingen doen:

• Je honger proberen te negeren (wat vrijwel nooit lukt)

• De koelkast induiken en leegroven (wat al je gedane moeite tenietdoet)

• Een gezond tussendoortje kiezen en/of klaarmaken

Gezonde tussendoortjes hoeven helemaal niet zo lastig te zijn. Wij geven je 10 tips !

Voordelen van gezonde tussendoortjes

Ongezond snoepen & snacken maakt vele diëters het leven zuur. Gezond snacken is daarentegen een prima gewoonte. Als je drie keer per dag een gezond tussendoortje nuttigt, is de kans namelijk groter dat je snel en blijvend afvalt dan wanneer je tegen je honger blijft vechten. Een gezond tussendoortje zorgt namelijk voor:

• Een actievere stofwisseling

• Een constantere bloedsuikerspiegel

• Voorkoming van hongergevoel & hongeraanvallen

Gezonde tussendoortjes ‒ Tip 1: Fruit

Fruit bevat suikers. Fruitsuikers zijn echter veel beter voor je dan tafelsuiker (bietsuiker, rietsuiker, etc.). Bovendien bevat fruit een heleboel voedingsstoffen die andere suikerrijke producten niet bevatten. Fruit is daarom een gezond tussendoortje bij uitstek. Appels, sinaasappels, bananen, kiwi’s, aardbeien, bessen, druiven, frambozen, grapefruits en ga zo maar door…

Gezonde tussendoortjes ‒ Tip 2: Smoothie

Er zijn tegenwoordig volop goedkope apparaten verkrijgbaar waarmee je binnen een handomdraai een lekkere en gezonde smoothie kan maken. Gooi een beker magere, suikervrije yoghurt en allerlei soorten fruit naar keuze in een blender en je hebt binnen no-time een ultragezond tussendoortje te pakken.

Tip: Frozen Smoothies

Gezonde tussendoortjes ‒ Tip 3: Groenten

Groenten vormen het perfecte tussendoortje. Groenten zijn grotendeels caloriearm en supergezond. Vooral rauwkost is ideaal. Een paar worteltjes, een stuk selderij, een stuk komkommer, een paar cherrytomaatjes, een paar asperges enzovoort… Ze helpen je moeiteloos de dag door te komen.

Gezonde tussendoortjes ‒ Tip 4: Suikervrije popcorn

Zoete popcorn zit boordevol suiker. Zoute popcorn is echter helemaal niet zo slecht. Je moet er niet te veel van eten, maar een of twee handjes als tussendoortje voor ’s avonds is een prima snack.

Gezonde tussendoortjes ‒ Tip 5: Mueslirepen

Een mueslireep kan erg ongezond zijn. Er zijn namelijk volop mueslirepen op de markt die boordevol toegevoegde suikers en vetten zitten. Er zijn echter ook mueslirepen zonder toegevoegde suikers en synthetische zoetstoffen, zonder verzadigde vetten en transvetten en zonder toegevoegde kleur- geur- en smaakstoffen. Kijk goed op de verpakking en neem bij voorkeur een mueslireep van hele granen!

Tip: Smart Bars Crunchy

Gezonde tussendoortjes ‒ Tip 6: Yoghurt en kwark

Ook yoghurt en kwark heb je in talloze uitvoeringen en varianten. Er zijn erbij die bijna net zoveel suiker en vet bevatten als roomijs, maar er zijn ook magere en suikervrije varianten. Magere, suikerarme kwark of yoghurt is een prima tussendoortje. Kwark en yoghurt bevatten veel goede eiwitten die je voor langere tijd voldaan doen voelen.

Gezonde tussendoortjes ‒ Tip 7: Rijstwafel

Voor de rijstwafel geldt hetzelfde als voor de mueslireep. Kijk goed op de verpakking en in de ingrediëntenlijst. Er zijn uitstekende rijstwafels die weinig calorieën bevatten en weinig slechte voedingsstoffen.

Tip: Rijstwafel zonder zout

Gezonde tussendoortjes ‒ Tip 8: Noten

De discussie over noten en calorieën gaan we niet nogmaals voeren. Noten bevatten relatief veel calorieën, maar de calorieën haal je in dit geval uit essentiële eiwitten en goede meervoudig onverzadigde vetzuren. Noten (amandelen, hazelnoten, walnoten, pistachenoten, cashewnoten etc.) maar ook zaden, pitten en pinda’s zijn prima geschikt als gezond tussendoortje.

Tip: High Protein Notenmix

Gezonde tussendoortjes ‒ Tip 9: Gekookt ei

Een gekookt ei met een snufje zout eroverheen, eventueel op een volkoren boterham, is een steevaste aanrader als tussendoortje. Eieren moet je niet te vaak eten, maar zo nu en dan een gekookt kippeneitje is hartstikke goed voor je.

Gezonde tussendoortjes ‒ Tip 10: Magere kaas

Neem een stukje magere kaas (hüttenkäse of cottage cheese, halfvolle plattekaas, mozzarella, schichtkäse en af en toe een stukje 20+ of 30+). Magere kaas is eiwitrijk en prima geschikt als gezond tussendoortje.

Eiwitrepen wel of niet?

Een eiwitreep is een perfecte aanvulling op je voeding, maar in de meeste eiwitrepen zitten heel veel suikers en andere toevoegingen. En dat is nu net iets wat je niet nodig hebt als je aan het afvallen bent en van je overtollige vetrolletjes af wilt, maar met onze One Basix Bar eiwitrepen heb je daar geen last van. Deze perfecte repen passen in elk dieet en zijn het perfecte tussendoortje voor op het werk of na het sporten. One Basix Bar eiwitrepen zijn een van de weinige repen die ook nog eens geweldig smaken en geen Chemische smaak hebben.

Kenmerken One Bar Basix: 

  • Met Stevia extract!
  • 100% natuurlijk
  • Met maar liefst 20 gram eiwit
  • Geen sucralose
  • Slechts 1 gram suiker per bar
  • 1 bar weegt 60 gram

Lees meer over; One Basix 

Dranken zonder suiker

We weten allemaal dat we water moeten drinken. En al helelemaal als je wilt afvallen en vet verbranden.Toch zien we vaak dat veel mensen moeite hebben om voldoende water te drinken.Door voldoende te drinken zorg je er voor dat je jouw vetverbranding op volle toeren draaid, Maar altijd maar water is ook niet alles en in de meeste ranja zit heel veel suiker, maar wij hebben de oplossing. "Bolero limonade". Deze is gluten vrij en vrij van suiker en bevat bijna geen calorieën. En je kan het krijgen in wel 65 smaken. 

Lees meer over: Bolero Limonade

Lees 13282 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner