fbpx

Gezonde snacks voor vetverlies

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Ongezonde tussendoortjes, of snacks, leveren een flinke bijdrage aan overgewicht, om  de simpele reden dat ze haast ongemerkt flink wat calorieën aan ons dagelijkse  totaal toevoegen en verder weinig voedingsstoffen bevatten.

Tussendoortjes zijn, zoals de naam al suggereert, kleine hapjes die we tussen  onze drie hoofdmaaltijden – ontbijt, lunch, diner – in eten. Een tussendoortje is niet per se ongezond,  maar we maken wel vaak ongezonde keuzes, wat bijdraagt aan de slechte naam die  tussendoortjes, deels onterecht, hebben. Een snoepreep of zakje chips uit de  snoepautomaat, een broodje kroket bij het tankstation. Samen bevatten deze  'sluipmoordenaars' al snel evenveel calorieën als een ontbijt of lunch, terwijl  ze amper voedingsstoffen bevatten.

Er zijn daarentegen ook snacks die bijdragen aan het handhaven van een gezond  gewicht en je, in combinatie met het beperken van je calorieën, zelfs kunnen  helpen vet te verbranden en af te vallen. Deze tussendoortjes zijn rijk aan  eiwitten en voedingsvezels en bevatten relatief weinig koolhydraten. Eiwitten  helpen je, in combinatie met (kracht)training, spiermassa op te bouwen, wat weer  je ruststofwisseling verhoogt. Voedingsvezels zijn belangrijk voor een gezonde  spijsvertering en geven je, net als eiwitten, een verzadigd gevoel, waardoor je  minder snel honger hebt.

 

Wat volgt zijn 10 'vetverbrandende' snacks.

1. Eiwitrepen

Eiwitrepen (of proteïnerepen) zijn een gezond alternatief voor de  traditionele snoeprepen. De meeste eiwitrepen bevatten 15-20 g eiwitten, slechts  150-200 kcal en nauwelijks koolhydraten (suikers), die zorgen voor schommelingen  in je bloedsuikerspiegel en na de initiële verzadiging al snel weer voor een  hongergevoel zorgen.

Tip: let erop dat je voor een échte eiwitreep kiest (ten minste 15 g eiwitten)  en niet voor een maaltijdreep (maaltijdvervanger), die relatief veel  koolhydraten bevat.

2. Knäckebrod met garnalenspread

(Volkoren) knäckebröd bevat veel voedingsvezels en per stuk nog geen 40 kcal.  Koop wat geblancheerde garnalen bij de visboer of bij je supermarkt en meng die  met wat Griekse yoghurt en avocado. Eventueel op smaak brengen met kruiden en  specerijen naar keus. Smeer het zelfbereide smeerseltje op je 'brödje' en je  hebt een razend gezonde, eiwitrijke snack.

3. Avocado met Hüttenkäse

Avocado's bulken van de gezonde vetten en zijn bovendien rijk aan  voedingsvezels. Ze zitten ook boordevol vitaminen en mineralen. Snij een avocado  doormidden, verwijder de pit en vul de leemte met Hüttenkäse, een kwarkachtige  kaassoort die arm aan vetten en koolhydraten en rijk aan eiwitten is.

4. Handje gemengde noten

Vervang je zakje chips door een handvol noten en je vervangt ongezonde verzadigde vetten door gezonde omega-3-vetzuren. Maar  je doet meer dan dat. Waar chips praktisch geen voedingswaarde heeft, bevatten  noten ook veel eiwitten en afhankelijk van de soort verschillende vitaminen en  mineralen. Tot de gezondste noten behoren walnoten, amandelen, pecannoten,  paranoten, macademia's en hazelnoten. Dus laat de chips links liggen in de  supermarkt en koop een bakje (ongezouten, ongebrande) gemengde noten!

5. Blauwe-bessensmoothie

Voor dit tussendoortje heb je een blender of staafmixer en eiwitpoeder (wei,  caseïne of soja)  nodig. Doe 125 ml magere melk en 125 ml magere yoghurt of kwark in je blender of  in een maatbeker. Voeg hier 10 g eiwitpoeder en een handjevol blauwe bessen aan  toe en blenden maar! Het resultaat is een verfrissend, eiwitrijk drankje dat  bovendien tjokvol antioxidanten zit.

Tip: kijk eens in het vriesvak van je supermarkt voor blauwe bessen. Een stuk  goedkoper én net zo gezond als verse bessen!

6. Gemarineerde tofoe

Tofoe, of tofu, wordt gemaakt van gestremde sojamelk, die weer afkomstig is van  de sojaboon. Tofoe is een uitstekende (vegetarische) bron van eiwitten. Eén  'probleem': in zijn natuurlijke verschijning smaakt het vrij neutraal. Tofoe is  vrij sponzig en neemt wel gemakkelijk de smaak van andere ingrediënten op.

Marineren is misschien wel de gemakkelijkste manier om tofoe meer smaak te  geven. Wij houden het graag simpel: snijd een blok tofoe in de lengterichting in  plakken, dep ze droog met wat keukenpapier en leg ze in een marinade van twee  derde rijstazijn, een derde sojasaus en een theelepel honing. Een halfuur in de  ijskast en één keer omdraaien, en de toefoe is klaar om in 20-30 minuten  gebakken te worden. Geen tijd om te marineren? Je kunt de tofoe ook ‘gewoon’  insmeren (glaceren) en direct bakken.

7. Kipwrap

Dat een tussendoortje ook 'gewoon' een kleine maaltijd kan zijn, bewijst deze  gezonde kipwrap, die ook koud heel erg lekker is! Grill één kipfilet en snijd  hem in reepjes. Heb je geen grill? Neem dan een grillpan! Rooster hier ook wat  (rode) paprikareepjes in. Rol de vulling op in twee tortilla's en je hebt twee  eiwitrijke tussendoortjes of één smakelijke lunch. De kip zorgt voor de eiwitten  en de paprika bevat veel voedingsvezels en vitamine C.

8. Bloemkool met bonen-knoflookdip

Wist je dat je bloemkool ook prima rauw kunt eten, met een smakelijke dip  bijvoorbeeld? Hier een tip voor de dip: laat een blikje of glaasje witte bonen  (zonder tomatensaus!) uitlekken en meng deze in een blender of met een  staafmixer met twee teentjes rauwe knoflook, één eetlepel olijfolie en wat  citroensap. Breng op smaak met zout en witte peper, garneren met wat peterselie  en klaar is je bloemkooldip! De bloemkool bevat veel voedingsvezels en weinig  calorieën. De witte bonen bevatten veel eiwitten en de knoflook in de dip is  razend gezond, net als de omega-3-vetzuren die de olijfolie levert.

9. (Magere) yoghurt of kwark met appel

'Snoep verstandig, eet een appel'. Wij zouden daar graag een vetarme eiwitbron  als magere yoghurt of kwark aan toevoegen. Voeg wat appelpartjes toe aan een  bakje (250 g) magere yoghurt of platte kaas, sprenkel er wat kaneel overheen en  je hebt een tussendoortje dat rijk is aan eiwitten, voedingsvezels, vitaminen en  mineralen.

10. IJsthee, bereid met groene thee en munt

Wie zei dat een tussendoortje geen drankje kan zijn? Veel mensen verwarren  honger met dorst. Als je honger hebt, of denkt te hebben, is een caloriearm  drankje misschien alles wat je nodig hebt. En weinig drankjes zijn gezonder dan  dit caloriearme, vetverbrandende drankje. We hebben het over groene thee met  munt. Groene thee bevat EGCG, een krachtige polyfenol en antioxidant, die de  vetverbranding zou stimuleren.

Bereid een liter groene thee en voeg daar wat gekneusde muntbladeren aan toe.  Laat ca. 4 uur afkoelen in de ijskast en serveer met wat ijsblokjes. Je kunt de  thee naar wens zoeten met wat honing (géén tafelsuiker), liefst afkomstig van  een imker bij jou in de buurt. Honing is hartstikke gezond en versterkt het  immuunsysteem.

Tot slot

Vet verbranden en gewicht verliezen is vooral een kwestie van hoeveel je eet,  niet van wat je eet. Als je te veel van deze gezonde snacks eet, dat wil zeggen  als je snacken je calorie-inname boven je behoefte tilt, kom je in gewicht bij.  Punt. Als je wilt afvallen, moet je eenvoudigweg minder calorieën consumeren dan  je nodig hebt. Binnen die calorierestrictie kunnen deze gezonde tussendoortjes  een positieve invloed op je hongergevoel en stofwisseling hebben, en je zo helpen af te vallen!

Welke eiwitrepen zijn het beste?

Een eiwitreep is een perfecte aanvulling op je voeding, maar in de meeste eiwitrepen zitten heel veel suikers en andere toevoegingen. En dat is nu net iets wat je niet nodig hebt als je aan het afvallen bent en van je overtollige vetrolletjes af wilt, maar met onze One Basix Bar eiwitrepen heb je daar geen last van. Deze perfecte repen passen in elk dieet en zijn het perfecte tussendoortje voor op het werk of na het sporten. One Basix Bar eiwitrepen zijn een van de weinige repen die ook nog eens geweldig smaken en geen Chemische smaak hebben.

Kenmerken One Bar Basix: 

  • Met Stevia extract!
  • 100% natuurlijk
  • Met maar liefst 20 gram eiwit
  • Geen sucralose
  • Slechts 1 gram suiker per bar
  • 1 bar weegt 60 gram

Lees meer overOne Basix 

Drinken om snel vet te verbranden

We weten allemaal dat we water moeten drinken. En al helelemaal als je wilt afvallen en vet verbranden.Toch zien we vaak dat veel mensen moeite hebben om voldoende water te drinken.Door voldoende te drinken zorg je er voor dat je jouw vetverbranding op volle toeren draaid, Maar altijd maar water is ook niet alles en in de meeste ranja zit heel veel suiker, maar wij hebben de oplossing. "Bolero limonade". Deze is gluten vrij en vrij van suiker en bevat bijna geen calorieën. En je kan het krijgen in wel 65 smaken. 

Lees meer overBolero Limonade

Lees 3680 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner