fbpx

Voeding voor een mooie huid

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Ware schoonheid zit van binnen. Dat geldt ook voor je huid. De sleutel tot een  gezonde, stralende huid zit niet in allerhande (prijzige) schoonheidsmiddeltjes,  zoals crèmes, tonics en milks, maar in je dagelijkse voeding. Zet de volgende 10  voedingsmiddelen op je menu en binnen luttele maanden heb je een huid die  straalt van gezondheid!

 

1. Rode paprika's

Deze rode rakkers zijn een geliefde component van maaltijden en salades, maar  vormen tevens een gezonde snack! Rode paprika's zijn één van de beste bronnen  van vitamine C, een krachtige antioxidant.  Een antioxidant neutraliseert de werking van vrije radicalen, agressieve en  schadelijke stoffen die schade kunnen toebrengen aan weefsels en cellen. Maar de  ware kracht van de rode paprika schuilt in z'n rode kleur, die het dankt aan de  kleurstof capsanthine, die bijdraagt tot een jongere huid en acne bestrijdt.  Daarbovenop zijn paprika's caloriearm en zijn ze rijk aan voedingsvezels, die  zorgen voor een goede darmwerking en een verzadigd gevoel.

2. Zalm

Zalm is rijk aan gezonde omega 3-vetzuren, die bekendstaan om hun  ontstekingsremmende werking en zo een natuurlijke bestrijder zijn van acne.  Omega 3 draagt ook bij tot een betere hydratatie van de huid en dat helpt weer  tegen rimpels. Naast omega 3 is zalm ook rijk aan vitamine D, die nodig is om  calcium uit de voeding op te nemen. Calcium is nodig voor sterke botten (en  tanden).

3. Spinazie

Spinazie is één van de gezondste groenten en zit boordevol vitaminen, mineralen  en voedingsvezels. Het bladgroen (chlorofyl) van de spinazie is een goede bron  van de vitaminen A, C en E, die als antioxidanten helpen tegen allerlei  huidproblemen. Bladgroen speelt tevens een rol in de aanmaak van rode  bloedcellen en dus het zuurstofgehalte van het bloed. En zuurstofrijk bloed is  gezond voor de huid. Daarnaast bevat spinazie ook nog betrekkelijk grote  hoeveelheden ijzer, foliumzuur en magnesium. Let wel, als nitraatrijke groente  kan spinazie het best niet worden gecombineerd met de meeste vis-, schaal- en  schelpdieren. Door deze combinatie kunnen kankerverwekkende nitrosaminen  ontstaan.

4. Pure chocolade

Pure  chocolade is een gezonde zonde en levert met zijn hoge cacaogehalte  gezondheidsvoordelen op die melkchocolade niet of nauwelijks levert. Pure  chocolade is rijk aan gezonde vetzuren en flavonoïden, waar een antioxiderende  kankerremmende werking van uitgaat. De antioxidanten in pure chocolade  beschermen je huid tegen de schadelijke invloed van het ultraviolette (UV) licht  van de zon en voorkomen dat je huid ruw en schraal wordt. Pure chocolade is ook  gezond voor je hart, en dat betekent een betere doorbloeding – óók van je huid.  Als je chocolade koopt, zoek dan naar een chocolade met een cacaogehalte van 70%  of hoger.

5. Kokosolie

Kokosolie zit tjokvol verzadigde vetten. Die staan bekend om hun ongunstige  gezondheidseffecten, maar dat is niet helemaal terecht. Laurinezuur, een  verzadigd vet dat voorkomt in kokosolie, heeft een gunstig effect op de  verhouding 'goed' en 'slecht' cholesterol en doodt bovendien bacteriën en  virussen in het lichaam. Door die antibacteriële en antivirale werking bestrijdt  kokosolie niet alleen puistjes, maar is het ook effectief in de behandeling van  een koortslip, die wordt veroorzaakt door het herpesvirus.

6. Groene (en witte) thee

Gemaakt van de theeplant, zit groene thee boordevol gezonde plantenstofjes  (polyfenolen). Catechine bijvoorbeeld, een krachtige antioxidant die ook in de  cacaoboon en (dus) in pure chocolade voorkomt. Catechine is gezond voor de  bloedvaten en verkleint de kans op een beroerte en hartinfarct. Het beschermt de  huid ook tegen het zonlicht en verkleint zo de kans op huidkanker. Er gaat  tevens een ontstekingsremmende werking van uit, wat helpt tegen acne. Groene  thee bevat ook het aminozuur L-theamine, dat uitsluitend in theebladeren  voorkomt. L-theamine is een antioxidant en ziektebestrijder, die tevens een  licht kalmerend effect heeft.

7. Zaden

Het toevoegen van zaden aan je dieet is een gemakkelijke manier om je  voedingspatroon te verbeteren. Chiazaad, lijnzaad, pompoenpitten en  zonnebloempitten zijn rijk aan omega 3-vetzuren, die gezond zijn voor je huid.  Vooral de laatstgenoemde twee bevatten veel vitamine E, belangrijk voor een  gehydrateerde huid. Ze zijn ook rijk aan seleen of selenium, een spoorelement  dat als antioxidant fungeert en helpt bij acne. De plantproteïnen in zaden en  pitten op hun beurt 'vullen' rimpels als het ware op.

Chiazaak en lijnzaad kun je aan je havermoutpap, kwark of yoghurt toevoegen,  terwijl pompoen- en zonnebloempitten het goed doen in salades.

8. Selderij

Selderij is rijk aan kalium en natrium, twee mineralen die een belangrijke rol  spelen in je vochtbalans. Heb je een droge huid? Dan moet je zeker vaker  selderij eten! Je kunt het in de soep doen, koken of knabbelen op een rauw  stronkje selderij. Selderij is bovendien rijk aan vitamine K, die een  belangrijke rol speelt in het reguleren van je bloedcirculatie en bloeddruk, wat  naast ernstiger gezondheidsproblemen ook voor huidproblemen kan zorgen.

9. Papaja

Papaja is als oranje vrucht rijk aan bètacaroteen, dat in het lichaam wordt  omgezet in vitamine A, een antioxidant. Eén papaja voorziet ook in je dagelijkse  vitamine C-behoefte, een andere antioxidant. Met het eten van papaja bestrijd je  huidaandoeningen als acne en bescherm je je huid tegen de zon. Hoewel een  vrucht, bevat papaja weinig vruchtsuikers of fructose en is daardoor bijzonder  caloriearm.

10. Wortels

Net als de hiervoor genoemde papaja danken ook wortels hun oranje kleur aan  bètacaroteen. Vitamine A, waarin bètacaroteen in het lichaam wordt omgezet, remt  de overmatige productie van huidcellen in de hoornlaag van de huid, waar dode  huidcellen en talg zorgen voor verstopte poriën en huidproblemen. En ja: wortels  zijn ook gezond voor je ogen!

Natuurlijk kun je niet dagelijks ál deze voedingsmiddelen consumeren, maar  als je ervoor zorgt dat je de meeste op wekelijkse basis nuttigt, zul je binnen  enkele weken tot maanden merken dat je huid een stuk gezonder is en er ook zo  uitziet!

Lees 2203 keer

Gerelateerde items (op tag)

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner