fbpx

Gezond eten voor een jongere huid

Beoordeel dit item
(1 Stem)

“Gezond eten” hoor je vaak als advies van huidexperts. Natuurlijk knapt je lichaam op van gezond eten, maar wat doet het nou precies voor je huid? En welke soorten voeding zijn het meest effectief?

Dure crémes, peelings die aanvoelen alsof je huid geschuurd wordt, en uitdrogende tonics; vrouwen hebben er veel voor over om een stralende, jonge huid te krijgen. De meeste huidexperts geven het advies veel water te drinken, uit de zon te blijven, en gezond te eten. ‘Gezond eten’ is daarbij wel een beetje vaag. Natuurlijk knapt je lichaam op van gezond eten, maar wat doet het nou precies voor je huid? En welke soorten voeding zijn het meest effectief? Body & Power gaat in dit artikel wat dieper in op wat je precies kunt eten voor een jonge, zachte huid.

Feit: gezond eten voor een jongere huid

In de strijd tegen huidveroudering kan de juiste voeding je iets heel belangrijks leveren: anti-oxidanten. Deze stofjes helpen vrije radicalen af te breken. Vrije radicalen zijn afvalstoffen die in je lichaam vrijkomen bij allerlei processen. Ze beschadigen cellen, waardoor je huid rimpels krijgt en gaat hangen.

Voeding met anti-oxidanten

Anti-oxidanten beschermen je huid dus tegen veroudering. Vooral de vitaminen A, C en E werken als anti-oxidanten. Vitamine A zit in dierlijke producten, zoals vlees, zuivel en eieren. Kiwi’s, aardbeien en sinaasappels leveren hoge hoeveelheden vitamine C. Vitamine C helpt trouwens ook bij de aanmaak van collageen, een stofje dat zorgt dat de huid elastisch blijft. Grapefruits zijn ook een goede bron van vitamine C. Vitamine E kun je vinden in bijvoorbeeld avocado’s en amandelen. Hoewel de vetten in deze producten goed voor je zijn, zijn ze niet zo goed voor de lijn. Een handje amandelen per dag of een halve avocado zijn al effectief, en zorgen ervoor dat de extra pondjes wegblijven.

Volkoren brood is om vele redenen gezonder dan wit brood. Eén van die redenen is dat het meer anti-oxidanten bevat dan wit brood. Als je dus de keuze hebt, doe je er verstandig aan voor volkoren producten te gaan. Ook groene thee is een bron van anti-oxidanten.

Andere goede producten

Uitdroging laat je huid er ouder uitzien. Een tekort aan het vitamine B complex (er zijn veel soorten vitamine B die samen dit complex vormen) kan uitdroging of huidirritatie veroorzaken. In bananen, eieren en rijst kunje veel vitamine B vinden.

Ook omega-3 vetzuren kunnen helpen tegen huidproblemen. Deze vetzuren kun je halen uit vissoorten als haring, zalm en makreel. Ben je vegetarisch, dan zijn lijnzaad, soyabonen, pompoenzaadjes en walnoten ook een goede bron.

Om je huid van binnenuit te hydrateren kun je gewoon veel water drinken. Maar ook met vruchten als meloen en groenten als komkommer en sla kun je je huid een handje helpen, omdat deze producten voor een groot deel uit water bestaan. Water vult de ruimte tussen de cellen, waardoor je een gezonde, zachte huid hebt met minder rimpels. Ook helpt water met het afvoeren van gifstoffen, waardoor je huid weer zal gaan stralen!

Top 15 voeding voor een jonge huid

Eerst een paar belangrijke woorden om te kennen, zodat je de rest beter begrijpt:

  • Vrije radicalen: ontstaan door bijv. roken, vervuiling in de stad, barbecueën, frituren; overal waar een vorm van verbranding aanwezig is). En zijn slecht voor je huid.
  • Antioxidanten: bestrijden en beschermen tegen teveel vrije radicalen waaraan je huid wordt blootgesteld. De bekendste antioxidanten zitten in vitamine C & E, bètacaroteen en zink. Antioxidanten zijn dus goed voor je huid.
  • Collageen: is belangrijk voor een stevige, gladde en volle huid. Collageen is het voornaamste structuurgevende eiwit van de huid.
  • Chocolade voor een jonge huid

  • We beginnen gewoon gelijk met het beste nieuws: Chocolade is goed voor je huid en fantastisch tegen rimpels. Twee uur nadat je een dosis cacao hebt ingenomen verdubbelt de hoeveelheid zuurstof die het bloed naar je huid vervoert door de polyfenolen die in cacao zitten. Belangrijk is wel om voor pure chocolade te kiezen, hoe puurder hoe beter. Kies voor een variant met meer dan 70% cacao. Dit zit namelijk vol met flavonoïden, wat hele goede antioxidanten zijn. En we houden natuurlijk van antioxidanten als we een mooie huid willen! Beste optie is by the way 70% pure choco met hazelnoten. Komt dat even goed uit.

  • Amandelen voor een jonge huid

    Het hoge vitamine E gehalte in amandelen zorgt voor elasticiteit van je huid en de antioxidanten in vitamine E helpen schadelijke invloeden van buitenaf (zon, milieuvervuiling, etc.) tegen te gaan. Ook zitten er veel vezels in amandelen, want helpt bij het vervoer van afvalstoffen uit je lichaam. Met als gevolg een mooie huid. Neem dagelijks een klein handje amandelen (6 a 7 stuks). Ga niet gelijk helemaal los op noten, teveel is dan weer niet goed.

  • Avocado’s voor een jonge huid

    De avocado wordt ook wel de meest voedzame vrucht ter wereld genoemd. Niet meer dan terecht als je het ons vraagt. De goede vetten, vezels en vitamine E in avocado zijn echte oppeppers voor je huid. Ze hydrateren en vitamine E beschermt je tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Ook hiervoor geldt, ga je niet helemaal te buiten aan avocado’s, maar een half avocadootje per dag is hartstikke goed.

  • Wortels voor een jonge huid

    Ja wel, een lekker worteltje helpt ook al bij het krijgen van een prachtig velletje, en wel om meerdere redenen. De antioxidanten in bètacaroteen versterken je huid en hebben een helend effect. De vitamine A zorgt juist voor je ‘binnenhuid’. En het mineraal silicium in wortels vertraagd het verouderingsproces van je huid, is goed voor je collageen en heeft een positief effect op acne en psoriasis.

  • Aardbeien voor een jonge huid

    Behalve lekker zijn aardbeitjes ook goed voor je huid, o.a. dankzij de rode kleur. Die beschermt namelijk tegen vrije radicalen. En de vitamine C in aardbeien stimuleert de aanmaak van collageen.

  • Mango’s voor een jonge huid

    Net als worteltjes bevat mango veel betacaroteen. Ook zitten mango’s vol beschermende antioxidanten die veel in homeopathische middelen tegen astma en hooikoorts gebruikt worden. Ook bevatten ze veel enzymen die goed zijn voor je spijsvertering en dus als het ware je binnenkant (darmen) schoonspoelen, met een stralend huidje als gevolg. Heerlijk door mijn ontbijt smoothie of havermout omdat het zo lekker zoet is.

  • Appels voor een jonge huid

    Appels zitten vol met pectine wat je van binnen schoonmaakt zodat afvalstoffen niet kunnen blijven ‘plakken’ in je lichaam. Ook zijn appels een echte natural moisturizer voor je huid omdat ze voor 85% uit water bestaan! Uiteraard vind je in appels ook belangrijke antioxidanten die je huid beschermen.

  • Kool voor een jonge huid

    Ja, dit behoeft wat uitleg. Kool is niet echt heel sexy. Maar wel waanzinnig goed voor je lichaam en huid. Kool bevat namelijk zwavelachtige ingrediënten die heel belangrijk zijn voor een gezonde huid, nagels en haar.

  • Waterkers voor een jonge huid

    Enigszins onderschat denken we zo! Waterkers bevat namelijk meer vitamine C dan een sinaasappel. Het helpt hierdoor bij de regeneratie van je huid. Ook vol met antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen. En wat dacht je van de natuurlijk laxerende werking ervan.

  • Abrikozen voor een jonge huid

    Abrikozen bevatten voedingstoffen waarin bètacaroteen zit, een stof die ons organisme omzet naar vitamine A. Deze vitamine zorgt voor een gezonde huid en beschermt de huid tegen schade van buitenaf (UV-straling, vervuilding, etc.). Een ideaal voedingsmiddel dus om een stralende huid te krijgen!

  • Plantaardige vetstoffen voor een jonge huid

    Plantaardige vetstoffen zijn een goede bron van essentiële vetten en antioxidanten. Plantaardige vetstoffen zijn ideaal om je huid haar vitaliteit terug te geven, zodat je er minder moe uitziet.

  • Look voor een jonge huid

    Look bevat een overvloed aan vitamine A, B, C en antioxidanten. Daarom helpt look tegen een toffe huid en zorgt het ervoor dat je een jonge en stralende huid krijgt.

  • Algen voor een jonge huid

    Algen, zoals de Nori, zijn uiterst voedzaam en zeer goed voor de gezondheid. Algen zitten boordenvol vitaminen, voedingsstoffen en oligo-elementen. Zo zijn algen rijk aan proteïnen, ijzer, vitamine C, vitamine A, vitamine B2, jodium, kalium en magnesium. Dat maakt van algen het ideale voedingsmiddel om je huid te hydrateren en te ontgiften. Eet dus veel sushi als je een stralende huid wil!

  • Tomaten voor een jonge huid

  • Tomaatjes zijn gezond, dat is bekend. Maar wist je ook dat ze pas echt gezond worden als je ze warm maakt? Zo komen er bepaalde belangrijke voedingsstoffen vrij. Ook staan tomaten bekend om de antioxiderende werking (die zo goed is voor je huid). Snijd een tomaatje in kleine stukje en doe het door je omeletje als ontbijt of lunch. Of voeg nog wat spinazie en champignons toe en je hebt een heerlijke groentenomelet als diner.
  • Citrusvruchten voor een jonge huid

    Citrusvruchten zijn rijk aan vitamine C en bieden zo een natuurlijke bescherming tegen een voortijdige veroudering van de huid. Citrusvruchten worden daarom beschouwd als het ideale fruit om er goed uit te zien!

  • Welke van deze foods eet jij al wekelijks?Deel jouw opvattingen en bevindingen in een reactie hieronder!

 

Lees 3008 keer

Gerelateerde items (op tag)

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner