fbpx

Wel of geen Kaki fruit eten

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Als jij kaki fruit lekker vindt of als je ze altijd al hebt willen proeven, zullen we je in dit artiekel een hoop gezondheidsvoordelen van kaki fruit eten geven als redenen om het in je eetgewoonten op te nemen.

 

1. Kaki fruit ter preventie van kanker

Dat kaki fruit gezond is komt onder andere door de bomvol kankerbestrijdende middelen die je lichaam een boost kunnen geven om vrije radicalen tegen te gaan.

Vrije radicalen zijn de bijproducten van cellulair metabolisme die gezonde cellen naar kankercellen kunnen muteren en verschillende orgaansystemen kunnen beschadigen. Antioxidanten, waar een kaki vrucht zeer rijk aan is, gaan op zoek naar vrije radicalen en elimineren ze uit het lichaam, waarmee de algehele gezondheid wordt verbeterd en het lichaam beschermd wordt tegen veel verschillende ziektes.

Dit exotische fruit zit vol met vitamine C en A, en bevat fenolverbindingen zoals catechines en gallocatechines, die rechtstreeks gerelateerd zijn aan het voorkomen van verschillende vormen van kanker. Dat bewijst dat kaki fruit eten gezond is. Het toevoegen van kaki’s aan je eetgewoonten kan je daarom helpen om beschermd te blijven tegen verschillende kankersoorten. Een fantastische reden waarom kaki fruit gezond is!

2. Kaki vrucht geeft je immuunsysteem een boost!

Naast het voorkomen van kanker, kan een kaki vrucht ook het immuunsysteem aanzienlijk verhogen. Vast staat dat kaki fruit gezond is en dat het een van de hoogste ascorbinezuur (vitamine C) waarden van alle fruittypen heeft. Een enkele kaki fruit bevat ongeveer 80% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid hiervan.Vitamine C stimuleert het immuunsysteem en verhoogt de productie van witte bloedcellen, die de belangrijkste lijn van defensie vormen tegen microbiële, virale en schimmelinfecties, evenals vreemde lichamen of giftige stoffen.

3. Kaki fruit goed voor de spijsvertering

Zoals de meeste fruitsoorten is kaki fruit gezond, een goede bron van vezels en bevat een enkele portie, bijna 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Vezels helpen het lichaam om voedsel op een efficiëntere manier te verwerken, door gewicht aan de ontlasting te geven, waardoor peristaltische bewegingen worden gestimuleerd om het eten door het spijsverteringsstelsel te laten bewegen. Dit verhoogt de productie van maag- en darmsappen en worden symptomen van constipatie en diarree verlicht.

In het algemeen kan een fruit dat veel vezels bevat, zoals een kaki, je spijsverteringsstelsel een enorme boost geven en kan het je beschermen tegen darmkanker en vergelijkbare ziekten. Het kan mensen ook helpen met afvallen door te beschermen tegen opname van vetten, wat tot obesitas leidt. En daarom is een kaki fruit gezond!

4. Kaki fruit gezond en anti-tumor eigenschappen

Naast de antioxiderende eigenschappen die het risico op kanker verlagen kun je ook je gezondheidsrisico’s op het ontwikkelen van tumoren verkleinen. Kaki’s bevatten betulinezuur, waarvan is bewezen dat het een stof is die tumoren voorkomt.Dit kan de kans op het oplopen van tumoren verkleinen door geprogrammeerde celdood teweeg te brengen, en als je al een tumor hebt, kan het de grootte beperken en uitzaaiingen voorkomen.

5. Kaki vrucht kan veroudering tegengaan

Dat kaki fruit gezond is komt tevens doordat het verschillende vitamins bevat, met name vitamine A, bèta-caroteen, luteïne, lycopeen en cryptoxantine.Deze kunnen allen als antioxidanten fungeren in het lichaam, vooral om de oxidatieve stress te verminderen en tekenen van vroegtijdige veroudering te voorkomen, zoals rimpels, ouderdomsplekken, alzheimer, vermoeidheid, verslechterd zicht, zwakke spieren en een aantal andere aandoeningen. Het is dus inderdaad waar dat kaki fruit gezond is.

6. Kaki fruit gezond voor je ogen

Het is aangetoond dat een deel van de stoffen in kaki fruit gezond en voordelig zijn voor de gezondheid van je ogen. Een fantastische reden waarom kaki gezond is!

Zeaxantine, onderdeel van de B-vitaminen, is direct verwant aan een verbeterde gezondheid van de ogen vanwege zijn werking als antioxiderende stof. Studies tonen aan dat het macula degeneratie, staar en nachtblindheid tegengaat.

7. Kaki fruit eten en bloeddruk

Kalium is een van de mineralen die in overvloed aanwezig is in kaki vrucht.

Kalium kan fungeren als een vasodilator en kan de bloeddruk verlagen en daarmee de doorstroming naar verschillende lichaamsdelen verbeteren. Een lage bloeddruk vermindert ook de druk op het cardiovasculaire systeem en voorkomt verschillende hartziekten. Nog een reden waarom kaki fruit gezond is komt doordat het eveneens verschillende vasodilerende organische stoffen bevat die de bloeddruk verder verlagen, waardoor het gunstig is voor de gezondheid van het hart.

8. Kaki fruit eten en bloedcirculatie

Naast het verlagen van de bloeddruk, bevatten kaki’s ook koper, een belangrijke stof voor het creëren van nieuwe rode bloedcellen. Zonder koper kun je geen essentiële voedingsstoffen opnemen om nieuwe hemoglobine te maken.

Een verhoogde circulatie van gezonde rode bloedcellen verhoogt het cognitieve functioneren, het uiterlijk van de spieren, metabolisme, en energieniveaus. Het zorgt ook voor het helen van wonden en cellulaire groei. Weer een excellente reden waarom kaki fruit gezond is!

Metabolische activiteit

Waarom is een kaki fruit gezond? Nou, het bevat veel B-vitamines, zoals pyridoxine, foliumzuur en thiamine, welke allen essentiële onderdelen zijn van verschillende enzymatische processen en metabolische functies in het hele lichaam, dus het behouden van hoge waardes van deze stoffen betekent dat de systemen in je lichaam efficiënt en effectief zullen functioneren, waarmee je algehele stofwisseling wordt versneld. Dit kan je energie verhogen, het uiterlijk van je spieren verbeteren, je spijsvertering verbeteren en een boost geven aan je immuunsysteem.

Bereiding en serveertips

Kaki’s kunnen vers, gedroogd of gekookt gegeten worden. Rauw fruit kan in vieren worden gesneden of in zijn geheel worden gegeten, net als een appel. De structuur varieert van stevig tot papperig en is zeer zoet.

Kaki fruit eten? Hier zijn enkele serveertips:

  • Gedroogde kaki’s (hoshigaki in Japan) kunnen worden gebruikt in koekjes, cakes, muffins, pudding, salades en als topping in ontbijtgranen.
  • Kaki fruit pudding is een populair toetje, waarbij gebruik wordt gemaakt van vers fruit.
  • Gedroogd fruit kan gegeten worden als snack of verwerkt worden in desserts. Ze worden veel gebruikt om een traditioneel Koreaans pittig gerecht te maken, sujeonggwa, terwijl een volwassen, gefermenteerd fruit gebruikt wordt om kaki azijn van te maken, genaamd “gamsikcho”
Lees 2975 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner