fbpx

Altijd honger? Versla je hongergevoel!

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Heb jij ook iedere keer weer honger? Ben je de hele dag aan het vechten tegen je honger gevoel? Ben jij na je maaltijd alweer aan het bedenken wat je volgende maaltijd gaat worden? Misschien heb je het niet iedere dag maar wel meerder dagen in de week. Het is logisch dat je honger heb als je een paar uur niet gegeten hebt of bent wezen sporten of werken maar sommige mensen hebben de hele dag honger. Om iets aan je hongergevoel te doen is het belangrijk om uit te zoeken wat dat gevoel veroorzaakt. Wanneer je voor jezelf duidelijk hebt waar jou hongergevoel vandaan komt kun je er iets aan doen. Waar komt dit eventueel vandaan en wat kun je er tegen doen ga ik hieronder verder uitleggen.

Honger of trek?

Als eerst wil ik het hebben over het verschil tussen honger en trek. Honger is het gevoel dat je maag leeg is omdat je misschien een tijdje niet gegeten hebt. Het is een signaal die je krijgt van je lichaam dat het weer energie en voedingsstoffen nodig heeft. Bij echte honger is het belangrijk dat je gaat eten anders kan er schade in je lichaam ontstaan. Trek is wanneer je zin hebt in iets lekkers terwijl je eigenlijk al voldoende op hebt. Het is belangrijk om dit te onderscheiden wanneer heb je nu echt honger en wanneer heb je trek of gewoon zin om iets in je mond te stoppen. Het kan zijn dat je honger en trek door elkaar haalt en dat je daarom steeds denkt dat je altijd maar honger hebt dat is een psychologische kwestie. De volgende keer dat je iets wilt eten ga dan bij jezelf na of je echt honger hebt of dat het trek is. Wat misschien een handig trucje kan zijn is om een glas water te drinken en dan kijken of je al een voller gevoel hebt.

Emotionele honger

Om nog even door te gaan op het honger of trek gedeelte is er ook nog emotionele honger. Veel mensen kennen denk ik wel de term comfort food. Voeding kan tijdelijk je emoties en verdriet onder drukken. De behoefte aan eten om je gevoelens te onderdrukken kun je omschrijven als emotionele honger. Om deze honger aan te pakken is het belangrijk om je hiervan bewust te worden en je gevoelens en emoties te accepteren en te doorleven. Dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Als je de volgende keer verdriet voelt grijp dan niet naar eten maar huil!

Hormonen

Het hoeft niet alleen mentaal te zijn het kan ook zijn dat je daadwerkelijk veel honger hebt door verstoorde processen in je lichaam bijvoorbeeld een disbalans in je hormonen. Wanner we onze hormonen negatief beïnvloeden door bijvoorbeeld geen goede voeding of veel stress wordt het steeds lastiger voor je lichaam om de hormoonhuishouding zelf te corrigeren. Bij vrouwen zijn de schildklier, cortisol en oestrogeen de meest voorkomende disbalansen. Manieren om je hormonen weer is balans te krijgen:

  • Voldoende en goede slaap
  • Genoeg water drinken
  • Ontspanning
  • Let op je cafeïne gebruik
  • Eet zoveel mogelijk onbewerkte voeding

Een snel metabolisme

Metabolisme is een ander woord voor stofwisseling het bepaalt hoe snel je lichaam voedingsstoffen omzet in energie. Hoe sneller je metabolisme hoe sneller je calorieën verbrand des te sneller je weer brandstof nodig hebt. Sommige mensen zijn zo geboren andere hebben heel hard getraind aan spieropbouw en spieropbouw zorgt voor een snel metabolisme. Heb jij dus een snel werkende metabolisme dan kan dat tot meer calorieën per dag verbranden betekenen en dat kan een verklaring zijn waarom jij nog een keer eten opschept.

Bloedsuikerspiegel

Bloedsuikerspiegel is de hoeveelheid suiker of te wel glucose in het bloed. Glucose hebben we nodig als brandstof voor onze cellen. We breken koolhydraten uit voedsel af tot glucose. Bij een schommeling in je bloedsuiker kunnen er klachten ontstaan waaronder dus honger. Het schommelt vrijwel de hele dag, de schommeling komt meestal door een verkeerd voedings- en leefpatroon. Wat je hier aan kunt doen is ervoor zorgen dat je geen maaltijden overslaat. Wat ook helpt is om geraffineerde koolhydraten (koekjes, wit brood, witte rijst etc.) zoveel mogelijk te vermijden en juist meer ongeraffineerde koolhydraten eten (havermout, volkoren producten etc.). Alcohol en roken zorgen ook voor een disbalans en is uiteraard niet zo goed voor je gezondheid!

Zoals je hebt gelezen kan een constant honger gevoel door zowel mentale als lichamelijke oorzaken komen. Wanneer je last ervaart aan het constante gevoel van honger moet je eerst onderzoeken wat het maakt dat je steeds honger hebt. Wat misschien ook nog kan helpen is om meer eiwitrijk voedsel te eten en voeding met veel vezels want dit geeft je meer een verzadigd gevoel.

Lees 4402 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner