fbpx

De gevaren van eiwitrepen

Beoordeel dit item
(8 stemmen)

Een proteïnereep is een makkelijke en snelle manier om na het sporten je energielevel en eiwitgehalte voldoende aan te vullen, zodat je spieren goed kunnen herstellen, maar ook als tussendoortje zijn ze geweldig. En als je bezig bent met afvallen en vet verbranden dan zijn ze echt een hele goede aanvulling op je voeding. De eiwitrepen zijn zo ingeburgerd dat ze in de schappen van ongeveer iedere supermarkt te vinden zijn. Dit heeft er echter wel voor gezorgd dat niet alle eiwitrepen nog even puur en gezond zijn. Want hoewel de verpakkingen er allemaal zo gezond uitzien, kan schijn bedriegen. Sommige van deze bars hebben juist een tegengesteld effect op je lichaam. Daarom is het handig om te weten hoe je een goede eiwitreep uitkiest. Met deze d tips gaat dat helemaal goed komen.

Hoe veel eiwitten zitten er werkelijk in een reep?

Op eiwitrepen staat vaak in koeienletters: ‘Bevat 12 gram eiwit per reep’. Die getallen laten zich natuurlijk makkelijk vergelijken, maar omdat de ene reep groter is dan de andere, zegt dat niet alles.

Heeft een reep bijvoorbeeld 30 gram eiwit per 100 gram, en is 100 gram 250 kcal, dan moet je de hoeveelheid eiwit delen door 2,5 (delen door 250, keer 100) om te weten hoeveel gram eiwit er in 100 kcal eiwitreep zit. In dit voorbeeld: 30 gram eiwit gedeeld door 2,5 = 9 gram eiwit per 100 kcal. Dertig gram eiwit in een reep lijkt heel veel, maar 9 gram eiwit per 100 kcal is eigenlijk helemaal niet zo ontzettend veel.

Ik vind dit altijd een nuttige vergelijking, omdat je weet dat je bijvoorbeeld voor 100 of 200 kcal wil snacken, en je alternatieven producten als kwark (12-15 gram eiwit per 100 kcal) of tonijn (20-22 gram eiwit per 100 kcal) zijn.

vulstoffen

Eiwitreepproducenten zijn er heel goed in om een nadeel als een voordeel te verpakken, maar kreten als ‘boordevol gezonde voedingsvezels’ zijn echt niet zo positief als het om eiwitrepen gaat. Deze ‘gezonde voedingsvezels’ zijn namelijk vulstoffen, kunstmatig aan elkaar geplakte suikers, die gebruikt worden om de reep een beetje body te geven zonder gewone suikers, granen of andere dragende bestanddelen. Omdat ze ook een beetje zoet smaken (minder zoet dan suiker) worden ze ook wel extensieve zoetstoffen genoemd.

zoetstoffen

Naast de vulstoffen worden veel proteinerepen ook kunstmatig gezoet met zoetstoffen als aspertaam, sacherine, sucralose, acesulfaam-K en cyclamaat.

Kun je dik worden van eiwitrepen?

Niet alle eiwitrepen zijn gezond al is het alleen maar omdat de meeste van die repen en zeker de goedkope bevatten teveel suiker in de reep en dat zorgt er voor dat je dikker wordt: als je een maaltijdreep eet als je wil afslanken, MOET je een reep kiezen met zo weinig mogelijk suiker. Anders wordt het een echte dikmaker! Een maaltijdreep of eiwitreep met 25gr suiker per reep is helemaal niet gezond en je zal er dik van worden.

Welke eiwitrepen kun je dan het beste eten?

 

EIWITREEP ONE BASIX  (Slechts 1 gram suiker )

Een eiwitreep is een perfecte aanvulling op je voeding, maar in de meeste eiwitrepen zitten heel veel suikers en andere toevoegingen. En dat is nu net iets wat je niet nodig hebt als je aan het afvallen bent en van je overtollige vetrolletjes af wilt, maar met onze One Basix Bar eiwitrepen heb je daar geen last van. Deze perfecte repen passen in elk dieet en zijn het perfecte tussendoortje voor op het werk of na het sporten. One Basix Bar eiwitrepen zijn een van de weinige repen die ook nog eens geweldig smaken en geen Chemische smaak hebben.

Kenmerken One Bar Basix: 

  • Beste formule op de markt
  • Met Stevia extract!
  • 100% natuurlijk
  • Met maar liefst 20 gram eiwit
  • Geen sucralose
  • Perfecte smaak
  • Slechts 1 gram suiker per bar
  • Alleen het allerbeste, Whey Isolaat
  • 1 bar weegt 60 gram

Lees verder / EIWITREEP ONE BASIX  (Slechts 1 gram suiker )

Lees 20965 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner