fbpx

Waarom vrouwen meer vet moeten eten dan mannen

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Om af te vallen zal je minder moeten eten en meer moeten bewegen. Vet bevat met 9 kcal per gram meer energie dan eiwit (4 kcal/gram) en koolhydraten (4 kcal/gram). Vet schrappen is daarom het meest effectief als je jouw energie-inname wilt minderen. Echter, vet geheel schrappen is geen goed idee. Om blessurevrij te blijven is vet essentieel, met name voor vrouwen!

De laatste tijd kom ik erg veel fitness- en gezondheidsblogs tegen van diverse meisjes en vrouwen. En allemaal doen ze super hun best, zijn de recepten zalig, zien de foto’s eruit om door een ringetje te halen, en zijn de lichamen soepel, slank en gespierd. Ze zien er stuk voor stuk geweldig uit en zijn een inspiratie voor velen, en met goed recht!

Ik heb dan ook zwaar respect voor hun discipline en doorzettingsvermogen. Laat dat duidelijk zijn. Ik zie alleen telkens één hele grote valkuil opdoemen op die diverse vrouwelijke fitness- en gezondheidsblogs, en ik maak mij hier toch best wel zorgen over.Het betreft het chronische gebrek aan verzadigd vet in hun voedingspatroon.

Is vet een dik maker?

Vet is altijd al de vijand geweest van de vrouw. Hoeveel miljoenen vrouwen eten wel niet compleet vetvrij en zien vet als de veroorzaker van overgewicht?
Vet maakt niet dik. Als je vet eet, sla je het niet op als vet. Vet werkt namelijk niet zo. Als je een pakje roomboter zou eten, zal je het de volgende dag niet terugvinden op je dijen en als je drie eetlepels kokosolie eet, dan zal je het niet aantreffen in je billen. Vet wordt niet op die manier in je lichaam verwerkt. Het slaat zichzelf niet prompt op in je meest gehate lichaamsdeel, puur om je te pesten.

Hoe verwerkt je lichaam verzadigde vetten dan wel?

Wat gebeurt er met de roomboter, kokosolie, spekvet en overige bronnen van verzadigd vet zodra je het eet? Ten eerste voedt verzadigd vet je hersenen. Je hersenen halen hun primaire brandstof uit verzadigd vet; ketonen worden deze genoemd, en je hersenen smullen hiervan. Wist je dat je hersenen zelf voor 60% uit vet bestaan en dat het membraan om je hersenen heen opgebouwd is uit vet? Jezelf verzadigd vet ontzeggen heeft dus een hele slechte invloed op je hersenen en diens functioneren.

Je voedt dus niet alleen je hersenen met verzadigd vet, maar het lichaam gebruikt verzadigd vet op nog meer manieren. Zo pakt je lijf het cholesterol uit het vet en gebruikt het om hormonen te maken. Yup, hormonen worden deels gemaakt uit cholesterol. Cholesterol is namelijk niet de duvel van de hartaanvallen. Je lichaam heeft het erg nodig, en wat is er nu belangrijker in je lichaam dan je hormoonstelsel? Niet zo veel… sinds je hormonen eigenlijk het hele zaakje runnen. Zijn je hormonen uit balans? Dan ben jij ook uit balans.

En verzadigd vet voedt nog veel meer in je lijf: je lever, het hart, je immuunsysteem, de longen en je botten. Verzadigd vet links laten liggen in je voedingspatroon is heel onverstandig en ongezond. Ik begrijp de angst om opeens weldadig om te schieten met roomboter of kokosolie, maar het is tijd om een achterhaalde angst opzij te zetten en verzadigd vet terug te brengen op het bord. Je lichaam heeft het namelijk heel erg nodig!

Vet en gezondheid

Vetten heb je nodig om gezond te blijven. Ze leveren energie en helpen bij de opname van bepaalde vitaminen (A, D, E en K). Ook leveren vetten belangrijke bouwstenen voor onze lichaamscellen. Zonder vetlaag onder de huid zouden ze het de hele dag koud hebben. Vet helpt dus bij de isolatie van het lichaam, zodat we op temperatuur blijven.

Cholesterol is een onmisbare bouwstof voor Vrouwelijke hormonen en vet.

Hormonen zijn de sleutels tot je gezondheid. De belangrijkste hormonen in een vrouwenlichaam zijn oestrogeen, progesteron, DHEA en testosteron. Deze belangrijke hormonen in je lichaam zijn steroïden ofwel hormonen op basis van cholesterol. Jouw cellen maken op basis van cholesterol het hormoon pregnenolone dat op zijn beurt kan worden omgezet in alle andere steroïde hormonen. Hieronder valt ook cortisol, een ander belangrijk hormoon dat je nodig hebt voor je energieniveau. Een gezond lichaam produceert zelf voor 75% cholesterol, maar 25% moet je uit je voeding halen.je vrouwenlichaam, je lichaam maakt het immers zelf aan! Onthoud dat een vet-of cholesterolvrij dieet een aanslag is op je gezondheid. Je hebt cholesterol nodig.

Vet en overgewicht

Vet levert ongeveer 9 calorieën per gram. Dat is behoorlijk veel! Als je teveel vet binnenkrijgt, zal je lichaam dit opslaan: je wordt dikker. Je hebt vet nodig om gezond te blijven, maar dus niet teveel. Ongeveer 80 gram vet per dag is de maximale hoeveelheid die een gemiddelde vrouw binnen mag krijgen, tegenover 100 gram vet per dag voor een man.
Inmiddels is er veel grootschalig onderzoek gedaan waaruit blijkt dat bepaalde vetten gezonder zijn dan we altijd hebben gedacht, én dat niet vetten maar suikers en geraffineerde koolhydraten de veroorzakers zijn van zowel obesitas als hart- en vaatziekten. Als je een witte boterham eet met roomboter, dan is de roomboter het gezondste onderdeel! Jezelf goed blijven informeren en je gezonde verstand gebruiken blijkt een stuk gezonder te zijn dan blindelings de adviezen van onze overheid op te volgen.

De super gezonde onverzadigde vetten: omega 3 en 9

De omega 3-vetten zijn belangrijk voor je gezondheid, er worden tal van positieve eigenschappen aan toe geschreven zoals juist het voorkomen van hart- en vaatziekten, gewrichtsklachten, ontstekingen en depressies. Omega 3 wordt ook wel ons hersenvoedsel genoemd, je hebt het nodig om je hersenen actief te houden. Er zijn verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat er een relatie is tussen depressiviteit (komt veel voor bij vrouwen) en te weinig omega 3 eten. Vaak eten we omega 3 te weinig.

Ik wil alle vrouwen adviseren om elke dag een omega supplement te gebruiken die de juiste verhoudingen aan omega 3, 6 en 9 bevat zoals

Omega 3-6-9 (softgels) ( perfect voor sporters )

Omega 3-6-9 bevat de essentiële vetzuren die belangrijk zijn in het algemeen en in het bijzonder voor sporters.
Wat betekent "essentieel"? Essentiële vetzuren zijn vetzuren die je lichaam niet zelf aan kan maken terwijl je lichaam deze wel nodig heeft.
Omega 369 bevat het totale plaatje aan essentiële vetzuren:

Pure Omega 369 ( aanrader )

Pure Omega 369 bestaat voor 100% uit zuivere Sacha Inchi olie. Onze Sacha Inchi olie is puur plantaardig en helemaal vrij van onzuiverheden en toevoegingen. Pure Omega 369 bevat per 4 ml dosering (1 theelepel) maar liefst 1900 mg pure Omega-3 en zelfs 3700 mg  Omega-369!

Kenmerken Pure Omega 369:
- 1920 mg pure Omega-3 per serving!
- 3720 mg pure Omega 369 per serving
- Makkelijk door de shake, yoghurt of kwark
- 100% zuiver en vrij van toevoegingen
- 1 theelepel per dag is genoeg!
- 62 servings, 2 maanden verpakking

 

Lees 3299 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner