fbpx

Kun je van fruit eten dik worden?

Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Welk fruit is het gezondst? Al van jongs af aan wordt ons verteld twee stuks fruit per dag te eten. Voor sommigen een hele opgave terwijl anderen met gemak over dit aantal heen gaan. Maar uiteraard is er ook hier weer een tegengeluid, want ‘van fruit word je dik’. Dit is natuurlijk veel te kort door de bocht en fruit bevat stoffen die we zeker nodig hebben. Punt is echter wel dat er soorten zijn die behoorlijk veel suiker bevatten.

Fruit met de meeste suikers

Onder het fruit met de meeste suikers is op de eerste plek geëindigd de dadel. Dadels zijn heerlijk zoet en worden vaak gebruikt als vervanger voor suiker in taarten en andere baksels. Een hele logische keus, want dadels bevatten namelijk zo’n 29 gram vruchtensuiker (per 100 gram). Bananen staan op de tweede plek met 18 gram aan suiker. Op een gedeelde derde plek staan druiven, mango’s en vijgen. Ze bevatten alledrie gemiddeld 13 gram suiker per 100 gram. Frambozen, kersen en blauwe bessen zitten tevens vol vruchtensuiker, zo’n 14 en 15 gram. Dit lijken behoorlijke aantallen, maar onthoud wel dat dit allemaal natuurlijke suikers zijn en dat bovenstaande producten heel veel goede vitamines, mineralen en vezels bevatten. Dit is dus niet te vergelijken met de toegevoegde suikers die in snoepgoed en koekjes zitten.

Let wel op dat gedroogd fruit (rozijnen, gedroogde abrikozen/pruimen etc) vaak meer dan vier keer zoveel suiker bevat dan de verse variant. Bij gedroogde abrikozen is dit bijvoorbeeld 55,8 gram suiker tegenover 7,7 gram bij de normale abrikoos. Ook vruchtensappen zijn kleine boosdoeners, want zij bevatten wel de hoeveelheid suikers, maar door het persen van de vrucht gaan vezels verloren waardoor het geen verzadigd gevoel meer oplevert.

Is het erg: veel suiker in fruit?

De beste tip als het om fruit (en eigenlijk alles) aankomt, is afwisselen. Eet niet alleen maar appels, maar ook bananen, peren, tropische vruchten, bessen… en kies niet alleen voor zoet, maar ook voor zuur fruit. In de fruittabel (zie hieronder) vind je een overzicht van de zoetste fruitsoorten – en de soorten die iets minder zoet zijn (maar minstens net zo lekker).

Is veel suiker in fruit slecht voor je?

Overdaad schaadt, dat blijft altijd zo. Zelfs water kun je teveel drinken en eraan overlijden, terwijl je toch zou zeggen dat water niet schadelijk voor je is. Met fruit en fruitsuikers geldt dat natuurlijk ook. Je kunt bijvoorbeeld zwangerschapsdiabetes krijgen zonder ooit te snoepen, puur doordat je vijf mango’s op een dag eet (true story – gelukkig niet mijn verhaal). Daarom is het zo belangrijk om niet alleen maar op fruit te leven, of door niet alleen maar het zoetste fruit te eten. Zoals ik al eerder zei: wissel af!

Fruit met de minste suikers

De aardbei staat bijna bovenaan het lijstje met fruit met  de minste suikers. Aardbeien bevatten namelijk maar 6 gram suiker per 100 gram. De absolute nummer 1 is de kokosnoot met slechts 1 gram suiker. Limoen staat op een tweede plek met 1,9 gram suiker. Onder het zoete fruit scoren de nectarine, abrikoos, sinaasappel en perzik hoog als het gaat om weinig suiker. Deze soorten bevatten ongeveer 8 gram aan suiker per 100 gram.

Kun je van fruit eten dik worden?

Van fruit word je dik, roept 'men' regelmatig. Maar waarom krijgen we dan al jaren lang het advies om twee stuks fruit per dag te eten? Geen zorgen, dat advies geldt nog steeds. ik legt je uit hoe het zit en geeft je een top-10 van de fruitsoorten met de meeste én de minste calorieën.

Fruit bevat vruchtensuikers (fructose). Deze suikers leveren calorieën, net als suiker uit de suikerpot. In een appel en sinaasappel zit gemiddeld 50-60 kcal, net zoveel als in een speculaasje. Een kiwi bevat maar 30 kcal. Wanneer je twee stuks fruit op een dag eet, krijg je hiermee gemiddeld rond de 100 kcal binnen. Dit is totaal nog altijd veel minder dan een broodje hamburger of een candybar van bijna 300 kcal. En bovendien een stuk gezonder!

Top-10 fruit met meeste kcal (per portie)

  1. Avocado (170 kcal)
  2. Mango (105 kcal)
  3. Ananas (100 kcal)
  4. Kersen (105 kcal)
  5. Banaan (90 kcal)
  6. Druiven (80 kcal)
  7. Peer (60 kcal)
  8. Appel (60 kcal)
  9. Sinaasappel (55 kcal)
  10. Watermeloen (55 kcal)

Top-10 fruit minste kcal (per portie)

  1. Citroen (8 kcal)
  2. Passievrucht (20 kcal)
  3. Abrikozen (20 kcal)
  4. Lychee (20 kcal)
  5. Aardbei (25 kcal)
  6. Mandarijn (25 kcal)
  7. Grapefruit (25 kcal)
  8. Bessen (25 kcal)
  9. Nectarine (30 kcal)
  10. Kiwi (30 kcal)

Drinken om snel vet te verbranden

We weten allemaal dat we water moeten drinken. En al helelemaal als je wilt afvallen en vet verbranden.Toch zien we vaak dat veel mensen moeite hebben om voldoende water te drinken.Door voldoende te drinken zorg je er voor dat je jouw vetverbranding op volle toeren draaid, Maar altijd maar water is ook niet alles en in de meeste ranja zit heel veel suiker, maar wij hebben de oplossing. "Bolero limonade". Deze is gluten vrij en vrij van suiker en bevat bijna geen calorieën. En je kan het krijgen in wel 65 smaken. 

Lees meer overBolero Limonade

Lees 6017 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner