Bodyenpower.nl header1 

 

Wat zijn voedingsstoffen

Dat gezond eten belangrijk is voor een goede gezondheid is algemeen bekend. Via onze voeding krijgen we immers voedingsstoffen binnen die essentieel zijn voor ons lichaam. De opname van voedingsstoffen vindt plaats in het spijsverteringsstelsel. Ze spelen na de opname een belangrijke rol bij vele processen in het lichaam, zoals de opbouw en het herstel van het lichaam en de energievoorziening. Sommige voedingsstoffen zijn tevens antioxidanten. Antioxidanten beschermen het lichaam tegen vrije radicalen.

Lees meer...

voedingsbronnen

Hierbij geef ik je een aantal definities van voeding die gewoon op internet te vinden zijn. Dit om maar direct aan te geven dat voeding vanuit vele verschillende hoeken bekeken en onderzocht wordt.

1. Voeding = de verzamelnaam voor alles wat een levend wezen tot zich neemt om de eigen stofwisseling gaande te houden.

2. Voeding = alles wat voedzaam is en gebruikt kan worden als bron van energie, herstel en groei van het lichaam.

3. Voeding = een brandstof uit eten, zoals koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines, etc.

4. Voeding = eten en drinken De definitie waarop dit artikel gebaseerd is:

Lees meer...

Toxines

Toxines zijn in het algemeen gesproken alle giftige stoffen en vallen onder de leer van de toxicolo- gie. Meestal wordt met een toxine, een potente, complexe verbinding van biologische oorsprong bedoeld. Er zijn minerale, plantaardige, bacteriële en dierlijke toxines. Bacteriële toxines zijn in grote lijnen onderverdeeld onder:

Lees meer...

Voedingsstoffen in eten 1 ( Koolhydraten )

Een voedingsstof wordt ook wel omschreven als een nutriënt. Maar wat is een nutriënt?  Een nutriënt is elk molecuul die op enigerlei wijze door het lichaam opgenomen kan worden, en die tevens door het lichaam nuttig gebruikt kan worden.  Het woord voedingsstof moet je niet verwarren met voedingsmiddel. Een voedingsmiddel kan namelijk meerdere nutriënten bevatten. Er zijn een aantal soorten nutriënten die worden onderscheiden. Deze worden verdeeld in twee categorieën:

Lees meer...

Voedingsstoffen in eten 2 ( vetten )

Vet is slecht! Dat is een uitspraak die vele mensen jarenlang geloofd hebben. Het tegenovergestel- de is waar. Vet is goed en gezond! Echter geldt dit alleen wanneer we spreken over de juiste vetten. Let dus bij het eten van voedingsmiddelen niet zozeer op het feit dat ze zo min mogelijk vet bevat- ten, maar let vooral eens op welke vetten ze bevatten in welke samenstellingen. Vetten kunnen we verdelen in 3 categorien: 

Lees meer...

Voedingsstoffen in eten 3 ( eiwitten )

Eiwitten of proteïnen zijn zoals je weet energieleveranciers, maar hun belangrijkste rol is de aanbreng van aminozuren die de groei bevorderen (bij kinderen) en die noodzakelijk zijn om lichaamsweefsels te herstellen. Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Aminozuren zijn stoffen die opgebouwd zijn uit koolstof (C), zuurstof (O), stikstof (N) en die af en toe ook zwavelmoleculen (S) kunnen bevatten. Een typisch eiwit bevat 500 of meer aminozuren. Niet alleen de aaneenschakeling van aminozuren, maar ook de ruimtelijke structuur van het eiwit is bepalend voor zijn functie.

Lees meer...

Vitamines, mineralen en sporenelementen

Vitamines zijn ontdekt in de eerste helft van de twintigste eeuw, vanaf 1906. Na de ontdekking dat voedsel bepaalde stoffen bevat die essentieel zijn voor het behoud van een goede gezondheid, werd de benaming ‘Vitamines’ ervoor bedacht. Het woord is een combinatie van het Latijnse vita = leven en amine = stikstof-bevattende verbinding.  Later werd bekend dat niet alle vitamines stikstof bevatten, maar het woord ‘Vitamine’ was toen al algemeen in gebruik.  Vitamines zijn chemische verbindingen die onmisbaar zijn voor het lichaam. Ze spelen een rol bij de groei, het herstel en het goed functioneren van het lichaam. Daarnaast zijn ze belangrijk voor het in stand houden van een goede gezondheid.  Vitamines zijn stoffen, die in zeer kleine hoeveelheden nodig zijn om het lichaam goed te laten functioneren. Het merendeel van de vitamines moeten we via de voeding binnen krijgen. Een beperkt aantal kan het lichaam zelf aanmaken. Gaat het bij eiwit, vet en koolhydraten om gram- men van de voedingstof, bij vitamines gaat het om milligrammen of microgrammen ( 1 microgram = 1/100 gram).

Lees meer...

Voedingsstoffen in eten 4 ( Voedingsvezels )

      Voedingsvezels

Voedingsvezels zijn lang beschouwd als een bijproduct van onze voedingsmiddelen, die verder geen enkel nut hadden voor ons lichaam. Ze komen namelijk binnen en verdwijnen weer onverteerd uit ons lichaam. In de jaren 70 is deze kijk veranderd. Na onderzoek en vergelijkingen tussen de westerse bevolking (die bijna geen voedingsvezels binnenkreeg) en de minder ontwikkelde bevolkingsgroepen (die volop voedingsvezels binnenkregen), bleek dat vele ziekten en afwijkingen in verband gebracht konden worden met het gebruik van voedingsvezels. Denk hierbij aan ziektes en aandoeningen als; Aambeien/ spataderen/ darmontstekingen/ darmkanker/ middenrifbreuk/ galstenen/ obstipatie/ diabetes/ overgewicht. Belangrijk genoeg dus om hier verder in te duiken.

Lees meer...

De basis voor een goede sportvoeding

imagesNaast een juiste trainingsopbouw, voldoende rust en aanleg, is een  juiste sportvoeding ook een belangrijk aspect om optimaal te presteren. Maar wat is nou een goede sportvoeding en wat kun je ermee bereiken?
Als sporter zie je misschien door de bomen het bos niet meer, voeding is nou eenmaal een onderwerp waar iedereen wel iets over te zeggen heeft. In dit artikel willen we daarom een aantal basisrichtlijnen geven.

Lees meer...

Calorieën, wat doen ze met u en wat is het verschil tussen verschillende soorten calorieën?

imagesC0JYYLDPEiwitten, koolhydraten, vetten en alcohol zijn onze calorieleveranciers. Ze zijn de brandstof en warmte voor ons lichaam. Alles wat we eten bestaat uit eiwitten, koolhydraten en vetten, of een combinatie van deze leveranciers.

Iedere calorieleverancier heeft zijn eigen waarde. Zo levert een gram vet meer calorieën dan een gram eiwit. De ene calorie is de andere dus niet. Dat is het belangrijkste uitgangspunt voor het aanleren van een gezond eetpatroon.

1 gram eiwit   levert 4 calorieën

1 gram koolhydraten  levert 4 calorieën

1 gram vet   levert 9 calorieën

1 gram alcohol   levert 7 calorieën

Lees meer...

Macronutriënten per lichaamstype!

m bodybuildingMacronutriënten is de verzamelnaam voor de voedingstoffen: koolhydraten, eiwitten en vetten. Afhankelijk van je doelstelling (vet verliezen of spiermassa opbouwen) is het belangrijk om te kijken hoeveel en in welke verhouding je deze voedingstoffen binnenkrijgt. Het probleem met de hoeveelheid Macronutriënten die je zou moeten eten is dat er geen ideale ratio bestaat die voor iedereen werkt.

Iedereen heeft andere doelstellingen en daarnaast speelt je lichaamstype een grote rol bij het bepalen van de juiste verhouding tussen deze 'Macro's'. Als je alles goed wilt doen zul je dus moeten gaan testen wat voor jou werkt. In dit artikel wat richtlijnen die je kunt gebruiken bij het vaststellen van jouw ideale Macronutriënten.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed